Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets

Op dit monent ben ik mij aan het orienteren op een Koga Signature. In ieder geval wil ik er een Rohloff naaf op hebben (anders kan ik net zo goed mijn oude/huidige fiets weer een goede maar ook dure opknapbeurt geven).

1) Ik vraag mij af wat het voordeel is van een SON naafdynamo. Als je af en toe eens in de donker door de polder fietst, dan is een batterij LED verlichting toch voldoende? Die naafdynamo kost altijd een beetje energie, weegt een halve kg, je hebt weer draadjes die kapot kunnen gaan en de achterverlichting gaat ook op batterijen. Ik vind het ook zonde dingen te doen waar ik later spijt van heb. Wat is wijsheid?

2) Op dit forum zag ik ook reacties m.b.t. de Easy Rohler. Ik vraag mij af of deze fiets mij gelukkig zou maken. Het concept vind ik schitterend (eenvoudig) maar hij kost nog een beetje meer en weet met de Koga zeker dat ik gelukkig word en dat moet ik met de ER nog maar afwachten. Zit te denken om toch eens bij een dealer te gaan kijken. Hoe wordt tegen deze fiets aangekeken?


Mvg

Bert

Als je af en toe eens in de donker door de polder fietst, dan is een batterij LED verlichting toch voldoende?
Dat was ook onze overweging om gewoon een led-batterijen lamp (standaard bij de WT) te nemen.

Kijk dit is de prijsklasse waarin je de hoogste eisen mag stellen. De keus is dan wel groter dan alleen Koga of Idworx. Zelf vind ik op dit prijsniveau een fiets met stalen maatframe het mooiste wat er is. Een maatframe omdat de perfecte houding heel veel meer comfort geeft. En staal omdat het wat soepeler en comfortabeler is dan alu. Zo'n stalen maatframe kun je vinden bij Snel in Utrecht, van Herwerden in Den Haag, Avaghon/Recycle in Wageningen, Vittorio in Heerhugowaard, en M-gineering in Kiel Windeweer (Groningen). Bij de meeste van deze bouwers heb je ook veel meer keuze in de afmontage dan met confectiefietsen als Koga (ook de Signature is wat dat betreft heel beperkt). Zelf heb ik zo'n stalen maatframe met 26 inch wielen, en een racebocht. Het fietst verrukkelijk.

Nu de vraag naar de SON. Ik heb er wel eentje genomen, maar het kan zeker ook zonder (batterijlampje op de achterdrager, en op het stuur een led lampje dat dubbel dienst doet als zaklamp). Ik heb zelf een hekel aan batterijverlichting, omdat de batterijen altijd net leeg zijn als dat niet uitkomt, omdat het meestal niet zo degelijk is, en omdat het meestal ook niet zoveel licht geeft (behalve accu verlichting voor de mtb, maar die is na 3 uur leeg). In mijn ervaring misreken je je toch af en toe, terwijl je ook niet ontkomt aan tunnels en slecht weer. Ik heb mijn achterlicht ook op de SON aangesloten, en dat werkt prima. De bekabeling is van een totaal andere orde dan de rommel van je schoolfiets van vroeger. De weerstand is erg gering, en al helemaal bij licht uit. Met de moderne led lampen (kijk eens naar de Schmidt Edelux... ooit zoveel licht gehad op een fiets?) kun je bovendien ipv een SON 28 ook probleemloos een SON 20 nemen (voor kleine wielen), en dan is de weerstand nog weer eens bijna de helft minder. Over het gewicht: vergeet niet dat een losse dynamo ook 300 gram weegt, en een goede batterijkoplamp met vier AA batterijen ook al gauw 200-300 gram ipv de 85 gram van een Edelux koplamp voor de SON. En een vergelijkbaar goede touring voornaaf als een Phil Wood weegt van zichzelf ook al 211 gram.

Kortom, die SON is geen onzin, maar inderdaad wel een beetje luxe.

Willem
Highlands schreef: 1) Ik vraag mij af wat het voordeel is van een SON naafdynamo. Als je af en toe eens in de donker door de polder fietst, dan is een batterij LED verlichting toch voldoende? Die naafdynamo kost altijd een beetje energie, weegt een halve kg, je hebt weer draadjes die kapot kunnen gaan en de achterverlichting gaat ook op batterijen. Ik vind het ook zonde dingen te doen waar ik later spijt van heb. Wat is wijsheid?
Een SON R + Edelux + koplampbeugel weegt 580 gram, een ons meer dan een Tiagra voornaaf en een B&M ixon IQ met 4 penlites. De naafdynamo doet het altijd, de accuverlichting alleen enkele uren als je een gedisciplineerd laadregime kunt aanhouden. Van klanten hoor ik dat dat laatste niet iedereen gegeven is ;) Accuverlichting is bovendien afneembaar, je kunt het dus makkelijk vergeten

Het achterlicht kun je ook aansluiten op de koplamp, de bedrijfszekerheid is.dan hoger als bij het typische batterijachterlicht met wrakke schakelaar. Moet je uiteraard wel een degelijk snoer gebruiken, en niet de standaard fietsdraadjes uit de bouwmarkt



/Marten (SON importeur)
Highlands schreef:1) Ik vraag mij af wat het voordeel is van een SON naafdynamo. Mvg Bert
Voordelen:
Altijd stroom.
Je kan batterijen laden.
Met de Son kan je meerdere koplampen van stroom voorzien en zo een bredere en heldere lichtbundel creeren. Ideaal voor op onverlichte polderwegen.
Werkt ook bij koud weer.

Fiets de wereld, (met een SON),
Whisky
Highlands schreef: 2) Op dit forum zag ik ook reacties m.b.t. de Easy Rohler. Ik vraag mij af of deze fiets mij gelukkig zou maken. Het concept vind ik schitterend (eenvoudig) maar hij kost nog een beetje meer en weet met de Koga zeker dat ik gelukkig word en dat moet ik met de ER nog maar afwachten. Zit te denken om toch eens bij een dealer te gaan kijken. Hoe wordt tegen deze fiets aangekeken?
Die ER? Das zeker een Rolls onder de fietsen met of zonder Rohloff. Beter als de Koga, en dat is ook al een goede. Maar zoals Willem terecht opmerkt, als je in die prijsklasse iets kan en wil kopen, is het verstandig je gedachten te laten gaan over een maat frame, want dat kan ruim uit voor die prijs.

Hoi Bert,

Als je naast een leuke fiets ook nog iets als een goede service zoekt, raad ik je aan van de Koga af te stappen (bijna letterlijk). Koga teert al jaren op een goede naam uit het verleden en kan die tegenwoordig niet meer waar maken.

Toon

Toon schreef:Hoi Bert,

Als je naast een leuke fiets ook nog iets als een goede service zoekt, raad ik je aan van de Koga af te stappen (bijna letterlijk). Koga teert al jaren op een goede naam uit het verleden en kan die tegenwoordig niet meer waar maken.

Toon
Leg eens uit!

Ik heb niets anders dan lof over de service...............maar die moet je namelijk van de fietsenspecialist hebben die de fiets leverde.
Voor je beeldvorming wij hebben Koga's maar zijn niet gebonden aan dit merk.
Ook de garantie bepalingen zijn (transparant) te lezen op internet alsmede dat je bij je dealer met klachten enz terrecht kan.

Bob&Marguérite schreef:
Toon schreef:Hoi Bert,

Als je naast een leuke fiets ook nog iets als een goede service zoekt, raad ik je aan van de Koga af te stappen (bijna letterlijk). Koga teert al jaren op een goede naam uit het verleden en kan die tegenwoordig niet meer waar maken.

Toon
Leg eens uit!
Toon had tijdens zijn wereldreis al na 10.000km of zo in Laos een framebreuk vlak boven de lasnaad bij de deraileur. Het dure (aluminium) Koga Worldtraveller frame kon dus zo de prullenbak in (lastig te vinden in Laos).
De afhandeling via Koga liep niet zo lekker maar daar kan Toon beter meer over vertellen :)
Hier zijn fiets: http://itchy-wheels.exploder.org/images ... itemId=624

Whisky (die 3 maanden samen met Toon heeft gefietst).
Mijn huidige fiets is een Koga Randonneur van omstreeks 1996. Ik heb er veel op gefietst, maar nu is bijna alles gaar: zadelhouder/pen krom, veren schakelaars derailleurs, spatbord achter stuk eraf gevallen, tandwielen voor links en rechts niet meer 100%, Hapererende verlichting en roldynamo, Pletscher standaard kleppert soms, veer van verend stuur heeft het begeven. Vandaar ook dat ik nooit bijv. een verende voorvork wil. De verende zadelpen had ik al vervangen toen hij nieuw was. Dus het moet eenvoudig en stevig zijn: dat is een/het bezwaar van een Koga fiets: soms teveel erop. Een ding moet mee: mijn Brooks Professional. Nooit last van mijn kont met dit zadel. Zo'n zeembroek heb ik ook niet gauw nodig. Voor de rest is (alles alles 100% is) een fiets die lekker rijdt.

Een maatframe heb ik wel eerder over gedacht. Ik vraag mij wel bijvoorbeeld af een maatframe echt veel beter is dan een confectiemaat. Ook ben ik benwieuwd of het aanmeten van een frame niet een beetje subjectief gebeurt (meten bijv. Frank Groot en Van Herwerden dezelfde maten?). Je moet dan natuurlijk daarna een fiets hebben waar je echt lekker op kan rijden.

Voor wat betreft de Dynamo vind ik die SON wel mooi. Kost alleen wel wat. Het zijn wel onderdelen die voor zeker 10 jaar ontworpen zijn.

Het is natuurlijk best een hoop geld, maar het is een van mijn weinige sporten en als ik fiets geniet ik van alles (of het nu het land is of door een woonwijk) en ben ik daarna fitter.

Ik heb wel een aantal cycletours vakanties in Europa gedaan, maar heb nog nooit buiten europa met bepakking gefietst. Wat dat betreft maken jullie wat mee!


Groeten,

Bert
Highlands schreef:Mijn huidige fiets is een Koga Randonneur van omstreeks 1996. Ik heb er veel op gefietst, maar nu is bijna alles gaar: zadelhouder/pen krom, veren schakelaars derailleurs, spatbord achter stuk eraf gevallen, tandwielen voor links en rechts niet meer 100%, Hapererende verlichting en roldynamo, Pletscher standaard kleppert soms, veer van verend stuur heeft het begeven. […]
Ja, dan noem je ook wat… dat zijn dezelfde onderdelen die elke fietsenbouwer erop schroeft, hoor. Na twaalf jaar kun je nauwelijks verwachten dat dat nog allemaal functioneert als nieuw.

Kijk, een scheurend frame na (te?) weinig kilometers, slechte service, dat reken je de fabrikant aan. Maar sommige zaken zijn gewoon flink aan slijtage onderhevig, die moeten van tijd tot tijd worden vervangen.

.tsooJ

Natuurlijk wijt ik dit niet aan het merk, want het is normale slijtage (door het gebruik) en allemaal vervangbaar.
Het kost alleen de nodige euros indien ik de fiets weer 100% wil hebben.

Bert

Het gaat bij een maatfiets overigens niet alleen om de pasvorm, maar ook om al die andere details. Als je zwaar bent zijn er steviger buizen dan normaal nodig, en als je licht bent juist lichtere. Verder gaat het om van die dingetjes als je voorkeur voor een gegoten vorkron of een unicrown vork, een hoger doorlopende balhoofdbuis, of de stuurkarakteristiek: wil je een snel sturende fiets, of juist een rustige?
En ja, als dat dan allemaal gekozen is, dan moet je afgaan op het vakmanschap van de bouwer om al die wensen ook in staal om te zetten. Het alternatief is dat je zelf op de stoel van de framebouwer gaat zitten, maar dat lijkt me geen goed plan. Ieder zijn vak.

Mijn ervaring met een maatframe laten bouwen is niet dat de framebouwer je lichaamsmaten meet en daarmee aan de slag gaat. Je gaat op een pasfiets zitten (een verstelbaar frame) en net zo lang prutsen totdat je helemaal goed zit. Vervolgens neemt de framebouwer de maten van het pasframe over.

Daarmee krijg je een frame dat qua lichaamshouding weldegelijk op je persoonlijke, subjectieve voorkeuren is afgestemd. Qua stuurgedrag e.d. moet je op het vakmanschap van de framebouwer vertrouwen, want die lichaamshouding is op meerdere manieren te realiseren. Daarbij kun je uiteraard wel wat aanwijzingen kan geven over je voorkeuren en vertellen waar je de fiets voor wilt gebruiken.

Als je wat meer fietservaring hebt kun je denk ik meer uit een maatframe halen dan als totale newbie. Maar het is m.i. niet zo dat je eerst doorgestudeerd moet hebben op hogere fietskunde voordat het enig nut heeft. Persoonlijk word ik een stuk blijer van een fiets die met zorg en overleg voor mij is samengesteld op basis van een confectieframe of een maatframe, dan van een fiets 'uit het rek'.

maatframe ... pasfiets
Waar het uiteindelijk op neerkomt is dat je een maatframe wilt op het moment dat het frame dat uit metingen en overwegingen gewenst blijkt, niet binnen voor jou acceptabele marges als confectieframe beschikbaar is. Als het gewenste frame wél als confectieframe beschikbaar is, in dezelfde bouwkwaliteit en met alle toeters en bellen, dan kun je je vaak zo'n 500 euro bespraren.
Leon

Mee eens Leon. Maar soms wordt je van een keuze die niet rationeel is toch blijer. Ook voor het uitzoeken van een confectiefiets is zo'n pasfiets trouwens reuzehandig. Meestal zijn niet alle soorten en maten in voorraad en op de pasfiets kun je die dus wel proberen. Op die manier ben ik tot de ontdekking gekomen dat een Snel Safari mij echt beter paste dan een Koga Terraliner Oval.

De discussie ging over een fiets in het budget waar je zo ongeveer een maatfiets voor koopt. Maar van de paar honderd euro die je kan uitsparen kun je natuurlijk ook andere dingen doen. Kwestie van prioriteiten.

E.d. staat bijvoorbeeld voor de ruimte tussen je trapper en de grond als je de trapper naar beneden hebt staan (bij off road meer ruimte nodig), voor de lengte van de achtervork (bij achtertassen en grote voeten meer ruimte nodig dan wanneer je zonder bagage of met een BOB op pad gaat), de ruimte tussen frame en zadel (bij verende zadelpen zoals Thudbuster LT meer ruimte nodig dan anders) en een aantal zaken die ik ongetwijfeld vergeet. Daar heb ik immers een framebouwer voor.

Overigens ben ik niet van plan in discussie te gaan met iemand die de overtuiging lijkt te hebben dat er objectieve maatstaven voor een 'goed' frame bestaan.

Maar die zijn er wel hoor Liz!! :D

Die objective maatstaven

Namelijk:

1 zitbuis

1 horizontale buis

1 schuine buis

1 balhoofdbuis

Stuk rond pijp onderop waar een trapas in past

staande achter vork met mannetje ertussen

liggende achtervork

Zo dat is het geloof ik...

Hoe lang of hoe kort dat spul moet zijn en onder welke hoek het aan elkaar gedingest moet worden, das puur 100% subjectief, en ook nodig want de ene mens is de andere niet qua lichaamsbouw. Dat laat ik dus graag aan Marten en consorten over :wink:

Maar soms word er door de wielen het frame niet meer gezien......

Haike schreef:Maar soms word er door de wielen het frame niet meer gezien......
Afbeelding

zoiets?? 8) 8)

Ja zoiets, wielen zijn opvallend maar die zuurstokkleur maakt dat het frame niet wegvalt dus ook weer niet helemaal...

Wat een bling bling zeg.... :lol:

Da's ook precies wat ik bedoel, Haike. De houding kun je - subjectief - vaststellen op een pasfiets. Voor de rest heb je een vakmens nodig die doorvraagt over je voorkeuren en beoogd gebruik.