Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tubus en MTB - Forum Wereldfietser

Tubus en MTB

Is het mogelijk om een tubus Tara lowrider te monteren op een verende voorvork van het type rock shox j3. Heb namelijk beide. Maar misschien kan iemand mij vertellen waar ik eventueel een bevestigingsbeugel kan kopen.

Eric Schuit van de vakantiefietser heeft die beugels wel, maar er zullen ook nog wel anderen zijn die beugels verkopen. Past dat niet, kun je een stuk draadeind kopen bij de ijzerhandel, die tot een U buigen, op de dikte van de vorkpoot, stukje tuinslang om de gebogen bocht heen schuiven, de rechte einden verbinden met de low-rider, en met twee moeren de hele zaak klem zetten tegen de vorkpoot.

Zo heb ik ook wel eens een drager gemonteerd, het kan inderdaad. Ik zou alleen wel eerst de tuinslang om het draadeind schuiven en het pas daarna tot een U buigen. Past beter en je hebt minder kans op beschadiging.
Houdt er verder rekening mee dat je bagage op deze manier niet is geveerd.

De montage set LM-BF gaat tot 40 mm, maar is volgens Tubus slechts geschikt voor ongeveerde vorken! Zie: http://www.tubus.com/index/lang/de/rubr ... 20Lowrider
Wim

Spironski schreef:Zo heb ik ook wel eens een drager gemonteerd, het kan inderdaad. Ik zou alleen wel eerst de tuinslang om het draadeind schuiven en het pas daarna tot een U buigen. Past beter en je hebt minder kans op beschadiging.
Helemaal waar eerst die tuinslang erom, werkt veel beter, dat was ik al weer kwijt.... :wink:

Spironski schreef:Zo heb ik ook wel eens een drager gemonteerd, het kan inderdaad. Ik zou alleen wel eerst de tuinslang om het draadeind schuiven en het pas daarna tot een U buigen. Past beter en je hebt minder kans op beschadiging.
Is dit echt een nadeel? Of zal ik er niet teveel van merken?

Je wil het onafgeveerde gewicht zo laag mogelijk houden. Hoe lichter, hoe makkelijker de bobbels worden "geabsorbeerd" (minder massa). Een zware vork zal de werking van je vering min of meer te niet doen.

Aan de tas-zijde van het verhaal zal deze juist meer gaan rammelen en dus meer belast worden. En dat geldt ook voor de inhoud ervan. Je band en spaken zullen juist minder energie opnemen.

Je kunt die vering ook blokkeren!

Een onafgeveerde drager krijgt het zwaarder te verduren op een fiets met vering. OMM dragers zijn daarop berekend, maar Tubus vindt blijkbaar van zijn eigen lowrider dragers dat het daarbij onverstandig/gevaarlijk is. Voor fietsen met voorvering hebben zij dus de Swing.
Wim

Willem Jongman schreef:Een onafgeveerde drager krijgt het zwaarder te verduren op een fiets met vering. OMM dragers zijn daarop berekend, maar Tubus vindt blijkbaar van zijn eigen lowrider dragers dat het daarbij onverstandig/gevaarlijk is. Voor fietsen met voorvering hebben zij dus de Swing.
Wim
Tubus is bang dat als je de klemmen aanknalt de sliders vast komen te zitten in de vorkpoten. Een OMM drager hoeft minder aan de klembanden (mocht je al geen v-brake nokken hebben) te hangen, dus daar gaat het altijd goed

Hou even in de gaten dat de LM klem tot 32mm gaat

Dus zal mijn tubus Tara lowrider van de hand moeten doen; en een swing moeten kopen? Kwestie van mijn voorvering niet teniet te doen?

Of een verende voorvork op de kop zien te tikken die wel nokken heeft om een low-rider aan vast te schroeven....

pimpel schreef:Dus zal mijn tubus Tara lowrider van de hand moeten doen; en een swing moeten kopen? Kwestie van mijn voorvering niet teniet te doen?
Of je wel of geen geveerde bagage belangrijk vind is een kwestie van smaak. Maar hou die Tara eens in de buurt van je geveerde vork: krijg je de 4 bevestiginsgpunten wel zonder geweld in de buurt van de vorkpoten? De Tara is gemaakt voor veel smallere vorken.

Heb je onder een fatsoenlijke bevestiging voor de drager? Onder en boven klemmetjes is teveel, je moet wel ergens wat gegarandeerd vaste wereld hebben [cue: mijn opa bedwong de K7 met een voordrager die alleen met elastiekjes vastzat..... ;) ]

Je hebt drie goede alternatieven, en ze hebben alledrie hun voor en nadelen. De Tubus Swing is afgeveerd, maar het gewicht zit hoog en nogal naar voren (niet te zwaar beladen dus anders krijg je het stuurtas effect). De Old Man Mountain dragers zijn stevig, zitten niet zo idioot hoog en vooruit (soms zelfs erg laag in het geval van de Ultimate Lowrider), maar zitten vast aan het niet afgeveerde gedeelte. De Faiv is zowel afgeveerd als laag, maar heeft daarvoor een wat dure en ingewikkelder glijdende constructie nodig. Als je niet naar heel verre landen gaat of naar barre weersomstandigheden dan zou je kunnen overwegen zo weinig mee te nemen dat voortassen overbodig zijn. Dat spaart al gauw 200 euro, en 2-2,5 kilo voor tassen en drager.
Willem