Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vaccinatie hondsdolheid Roemenie - Forum Wereldfietser

Vaccinatie hondsdolheid Roemenie

Wij gaan komende zomer door Roemenie fietsen, bij de GG&GD (Amsterdam) werd ons aangeraden om een inenting te nemen tegen hondsdolheid, aangezien dit in Roemenie nog voorkomt, en je met name op de fiets op de nodige belangstelling van die viervoeters kan rekenen. In de diverse reisgidsen wordt dit inderdaad ook genoemd, maar als ik kijk naar het aantal geconstaeerde gevallen bij mensen (voor zover ik weet in 2003 geen enkel geval van hondsdolheid bij mensen geconstateerd) lijkt het mij wat overdreven.
Daarnaast kan ik er in de diverse reisverslagen en in de landeninformatie op dit forum niets over vinden.
Wat is de ervaring + mening van mensen die per rijwiel door Roemenie zijn getrokken (is dit jullie bijvoorbeeld ook aangeraden)?
Groet,
Radboud

Hoi Radboud,

wanneer je met zo'n vraag naar de GG&GD gaat zul je het advies krijgen om je tegen van alles en nog wat in te enten. dat is ongeveer hetzelfde als wanneer je aan je verzekeringsadviseur vraagt welke verzekeringen je nu eigenlijk nodig hebt.

Een inenting tegen Rabies is beslist niet goedkoop, werkt selchts voor maximaal 12 maanden en niet altijd. Bovendien is het zo dat je wanneer je door een hond gebeten wordt en daarmee naar een arts of kliniek gaat de juiste vaccinaties krijgt. Ook in Roemenië.

De kans dat je door een hond gebeten wordt is heel erg klein. De kans dat je door een hondsdolle hond gebeten wordt is nog veel kleiner. De kans dat je door een hondsdolle hond gebeten wordt en niet binnen 24 uur een vaccinatie krijgt is... tja.

veel plezier in Roemenië.
Wij gaan dit jaar naar de Balkan en hebben er, na goed nadenken, toch voor gekozen ons wel te laten vaccineren. Op de fiets ben je een heerlijk doelwit, en als je gebeten wordt weet je niet altijd of dat door een hondsdolle hond is. Ook als je gelikt wordt en je hebt een wondje aan je hand loop je risico.
Omdat we proberen vrij te kamperen en we niet weten of we in geval van nood binnen 24 uur bij een arts kunnen zijn, die de juiste middelen bezit, geeft dit ons veel meer rust. Maar het is vreselijk duur, verkijk je daar niet op! Het is wel dodelijk als je niet op tijd behandeld kunt worden.
Toen ik enkele jaren geleden in Roemenie was viel me op dat er zoveel zwerfhonden rondliepen. Officieel moeten alle honden ge-ent worden...
Succes met de beslissing. (denk eraan dat je een maand bezig bent met vaccineren)

Hoi Radboud,

twee jaar geleden ook rondje Roemenie gedaan, veel verwilderde honden gezien. In de communistische tijd werden de boeren naar de stad gestuurd, daar was geen plaats meer voor deze dieren.
Veel worden er dood gereden, geen aangenaam gezicht op de vroege morgen.
Ook mij werd aangeraden me te laten inenten, de spuiten zijn zeer duur EN als je gebeten wordt moet je toch, ook met spuit, haast je repje naar het ziekenhuis om weer spuiten te mogen ontvangen.
Ik heb veel plezier aan mijn Dazer gehad, deze heeft veel honden op afstand gehouden, je zag de honden terugschrikken......
Ik heb een reisverslag van Romenie als je belangstelling hebt, mail dan even wim.leeuw@chello.nl

Groetjes Wim

Als je s'nachts in Bucharest door een park liep kreeg je wel honderd wafwafs achter je aan. Maar ik heb de indruk dat men driftig is wezen meppen, de laatste keer heb ik ze gemist. Op het platteland zul je meer last van auto's en paarden hebben.
En sinds wanneer hebben ze in Duitsland geen hondsdolheid meer? Als je achter Bellingwolde de bordjes Tollwutgebiet zag was je pas echt op vakantie ;)
/Marten