Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietstocht door Nederland - Forum Wereldfietser

fietstocht door Nederland

Eindelijk na 33 jaar daarover gedacht te hebben onze eerste fietsvakantie volttoid. Via Sleen- Coevorden- Ommen naar Den Ham. Overnachtig via stichting Vrienden op de fiets op een slaapkamer in een rijtjeshuis. Zeer nette mensen. Het stuk tussen Ommen en Den Ham is een zeer mooie fietsroute door het bos. Tweede dag via Hellndoorn- Nijverdal- Holterberg naar Zutphen en via Dieren naar Rheden waar de tweede overnachting via Vrienden od de fiets plaatvond bij een vrouw in een arbeiderswoning. Prima voorziening. Drente, Overijssel en Gelderland zijn met Friesland achteraf gezien wel de mooiste fietsprovincies. De derde dag via de Utrechtse heuvelrug naar Zeist. Tochtjes van zo'n 80km. Met name het kasteel Doowerth is een prachtig gebouw. De Utrechtse heuvelrug valt als fietsstreek langs de plaatsen Rhenen- Amerongen-Doorn toch vanwege de drukke weg, waar veel te hard wordt gereden, een beetje tegen. Ook de overnachtig bij een oudere dame in Zeist was tegenvallend. Smerige toilet en bij het ontbijt geen schone glazen kopjes. Vierde dag via Den Dolder- Hilversum- Amsterdam naar Edam en daar in en trekkershut. Ook dit viel mee. Den Dolder- Lage Voorsche in de bossen is toch wel het mooiste deel. Vijfde dag een (te) lange winderige tocht in Noord-Holland. Wat staat daar (veel meer) wind dan in de andere provincies. Langs het IJsselmeer naar het noorden en de wind op zij gedeeltelijk in de rug. Enkhuizen en Medenblik mooie stadjes. In Medenblik wel veel koude kakboottoeristen. Het stuk tussen Medemblik en Hypolythushoef is kaal, vlak en recht en daarbij zee winderig en het was toen, ondanks de 20 graden, erg koud. Slechte overnachtigsplaats in Westerklief in een boerderij. De betonvloer van de slaapkamer was rechtreeks op het zand gestort en daardoor ontstaat door optrekkend vocht klam. Ik werd wakker omdat ik niet door m'n neus kon ademen vanwege de vochtigheid. Kwaliteit overnachtigsplaats slecht. Zesde dag over de afsluitdijk (recht toe recht an) 32km snel gereden. Je schiet wel op. Vervolgens Makkum, Workum en Hindeloopen aangedaan. Hadden we meer van verwacht. Overnachting in een blokhuttenwoninkje in I Heidenskip. Zeer goeie verzorging en beste accomodatie. De beste van de tocht. Daarna nog via Balk, Sloten - zeer mooie stadjes - vanwege het kanaaltje dat midden soor de stadjes loopt en onderlangs het Tjeukemeer naar Noordwolde. Ook daar een goede overnachting. We kwamen over dezelfde weg in Oudelamer waar kinderen zijn aangevallen door een roofvogel, maar hebben niets gemerkt. Valt niets e pikken? ;-). Laatste stuk via Diever, Spier, Dwingeloo, Balinge, Bruntinge, Meppen, Zweeloo terug naar huis. Totaal 725 km gereden. We hebben 10 dagen zonder pech, behalve het verliezen van een sportjackje, gereden. Zeer leuke tocht en in het najaar gaan we nogeens, maar dan een andere route. 'k Zal kijken of ik foto's kan plaatsen.
Gefeliciteerd Dries,

In Nederland kun je hartstikke mooi fietsen. En Nederland kent vele, verschillende landschappen.
Leuk dat je het zo naar de zin hebt gehad.

Ben benieuwd naar de foto's.

Hans
(heeft afgelopen weekend het eerst met volle bepakking gefietst en gekampeerd onderweg)
DriesBa schreef:Eindelijk na 33 jaar daarover gedacht te hebben
Zo das lang :!:
Gefeliciteerd!!
Hoop dat er nog veel fietsvakanties volgen zonder het nadenken :wink: !!

Blanche

Mooie tocht door nederland. Beter laat dan nooit.
In juli ook onze eerste fietsvakantie in Frankrijk. Met een tentje. Drie weken in de Loire.
Als dit bevalt gaan dan blijft het niet bij die ene keer.
Hoi Dries!

Ik ben beniewd naar je foto's van de Heimat :-)

Eerst Nederland en dan.... de Wereld? :D

Fiets de Wereld,
Whisky
DriesBa schreef:Eindelijk na 33 jaar daarover gedacht te hebben onze eerste fietsvakantie volttoid.
Better let as net! Denk je overal zo lang over na... :shock: ... :D
DriesBa schreef:De Utrechtse heuvelrug valt als fietsstreek langs de plaatsen Rhenen- Amerongen-Doorn toch vanwege de drukke weg, waar veel te hard wordt gereden, een beetje tegen.
Dat is inderdaad een rotweg om te fietsen, jammer dat je die genomen hebt want er zijn prachtige alternatieven daar voor de fietser (bv. de Heel de Heuvelrug-route).

Fijn dat jullie het zo leuk hebben gehad. In Nederland en zeker in Drenthe kun je prachtig fietsen. Ik maak momenteel veel km in Drenthe als voorbereiding, woon er n.l. Jammer van de wat 'mindere' overnachtingsadressen. Gelukkig maar voor 1 nacht en dan weer door. Ben nieuwschierig naar de foto's.

behalve het verliezen van een sportjackje

Had nu toch maar zo'n netje gekocht Dries :wink:

Maar zonder gekheid zo zie je maar dat je in Nederland ook een geweldige fietstocht kunt houden en een behoorlijk end kunt fietsen.
Franke schreef:
DriesBa schreef:Eindelijk na 33 jaar daarover gedacht te hebben onze eerste fietsvakantie volttoid.
Better let as net! Denk je overal zo lang over na... :shock: ... :D
Wij Drenten zijn niet zo spontaan als Westerl..... sorry, we kijken watmeer katten uit de boom voordat we wat onbekends gaan ondernemen. Turf, jenever, achtedocht. :?
peter de rijk schreef:
DriesBa schreef:De Utrechtse heuvelrug valt als fietsstreek langs de plaatsen Rhenen- Amerongen-Doorn toch vanwege de drukke weg, waar veel te hard wordt gereden, een beetje tegen.
Dat is inderdaad een rotweg om te fietsen, jammer dat je die genomen hebt want er zijn prachtige alternatieven daar voor de fietser (bv. de Heel de Heuvelrug-route).
Mee eens, de volgende keer moeten we meer afwijken van de kortste route. Zigzaggend over mooie weggetjes is leuker dan straight on. Mijn fout was de angst om niet op tijd op het bestemmingsadres te zijn c.q. een maaltijd te hebben genuttigd. Als het einddoel maar op 30km genaderd was, dan keerde de innerlijke rust terug en had ik alle tijd voor afwijken van de rechte lijn. Aldoende leert men.
DriesBa schreef:
Franke schreef:
DriesBa schreef:Eindelijk na 33 jaar daarover gedacht te hebben onze eerste fietsvakantie volttoid.
Better let as net! Denk je overal zo lang over na... :shock: ... :D
Wij Drenten zijn niet zo spontaan als Westerl..... sorry, we kijken watmeer katten uit de boom voordat we wat onbekends gaan ondernemen. Turf, jenever, achtedocht. :?
Hoe bedoel je....??
Ik heb toch al aardig wat tochtjes gemaakt met mijn Drent . En toen ik een paar jaar geleden voorstelde om voortaan op fietsvakantie te gaan was hij gelijk over :wink:
Blanche schreef:
DriesBa schreef:
Franke schreef: Better let as net! Denk je overal zo lang over na... :shock: ... :D
Wij Drenten zijn niet zo spontaan als Westerl..... sorry, we kijken watmeer katten uit de boom voordat we wat onbekends gaan ondernemen. Turf, jenever, achtedocht. :?
Hoe bedoel je....??
Ik heb toch al aardig wat tochtjes gemaakt met mijn Drent . En toen ik een paar jaar geleden voorstelde om voortaan op fietsvakantie te gaan was hij gelijk over :wink:
Ik bedoelde het ironisch. We waren, toen onze kinderen nog klein waren en daarmee al veel fietsten, al van plan om een fietsvakanties te maken. We hebben het echter nimmer aangedurfd. Nu onze kinderen al jaren het huis uit zijn, hebben we onze eerste fietsvakantie gehouden en begrijpen niet dat we het niet eerder hebben gedaan. Helaas kun je de klok niet meer terugdraaien. Ach als we tot onze 120e jaar nog kunnen fietsen, kunne we nog de helft van ons leven fietsvakanties houden. What's in a word? :wink:

Dries, ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Als je met kinderen rondfietst heb je een verantwoordelijkheid met onder andere een tijdige aankomst. En dat slijpt erin. Het is best wennen als je dan plots niet meer om 15:30 uur op een overnachtinsgplek hoeft te zijn en je jezelf de luxe van een echte zwerftocht aan moet leren (is ook mijn ervaring). Geniet ervan.
DriesBa schreef: Ik bedoelde het ironisch. We waren, toen onze kinderen nog klein waren en daarmee al veel fietsten, al van plan om een fietsvakanties te maken. We hebben het echter nimmer aangedurfd. Nu onze kinderen al jaren het huis uit zijn, hebben we onze eerste fietsvakantie gehouden en begrijpen niet dat we het niet eerder hebben gedaan. Helaas kun je de klok niet meer terugdraaien. Ach als we tot onze 120e jaar nog kunnen fietsen, kunne we nog de helft van ons leven fietsvakanties houden. What's in a word? :wink:
Ah kinderen! Maar das niet iets typisch Drents :lol:
In tegendeel, ik en mijn Drent gaan en staan waar we willen. Geen kinderen he!

Nou Dries, geniet maar van de vrije jaren die voor je liggen!!
En ga vooral heeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeel op fietsvakantie.

Ach ook met kinderen kun je laat aankomen en je tent in het donker opzetten. Kinderen zijn best in voor avontuur.
Wim

Willem Jongman schreef:Ach ook met kinderen kun je laat aankomen en je tent in het donker opzetten. Kinderen zijn best in voor avontuur.
Wim
Wim, begrijp me a.u.b. goed. We fietsten, toen de kinderen nog klein warn, ook veel routes. Gemiddeld 30 á 40km. Toen ze in de pubertijd kwamen was het gedaan om samen met de ouders fietsen. Nu zijn ze volwassen, resp. 30 en 27jr, en is de auto het favoriete vervoermiddel van hen. Helaas, jammer, maar tis niet anders. Als ik het over mocht doen zou ik tochten zeker avontuurlijker aanpakken met de kinderen op de fiets.