Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 70 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34323 berichten

Franke schreef:Hoe dan ook, ik zou wel even plaats willen nemen naast deze dame... 8)
Een afrader! :?

Rachel schreef:
Franke schreef:Hoe dan ook, ik zou wel even plaats willen nemen naast deze dame... 8)
Een afrader! :?
:lol:

wat jammer nou... :(

Rachel schreef:
Michael W schreef:Bewijsfoto :wink:
Tja, ondanks alle discussies over beeldmanipulatie, geloof ik je toch! 8) Strijk jij even Haike over zijn bol? :wink:
Toen Haike zo snel en stellig zei waar het stond had ik al direct het gevoel dat er iets mee was.

Bij die eerste foto had ik trouwens wat extra gras aan de bovenkant toegevoegd om het Katwijkse strand iets te verbergen, de tweede is gewoon 100% origineel :wink:

Rachel schreef:
Michael W schreef:Bewijsfoto :wink:
Tja, ondanks alle discussies over beeldmanipulatie, geloof ik je toch! 8) Strijk jij even Haike over zijn bol? :wink:
Brullll, huilllll, denk je eindelijk eens een keer wat te weten.... :lol:

Michael W schreef: Toen Haike zo snel en stellig zei waar het stond had ik al direct het gevoel dat er iets mee was.
Hoezo?? Dacht je dat ik de boel belazerde?
Michael W schreef:Bij die eerste foto had ik trouwens wat extra gras aan de bovenkant toegevoegd om het Katwijkse strand iets te verbergen, de tweede is gewoon 100% origineel :wink:
Manipulator :D :lol:

Haike schreef:
Michael W schreef: Toen Haike zo snel en stellig zei waar het stond had ik al direct het gevoel dat er iets mee was.
Hoezo?? Dacht je dat ik de boel belazerde?
Geen halve seconde, wel dat er iets vreemds aan de hand was met dat beeld

Gisteravond op doortocht wist ik niet hoe snel ik weg moest komen uit dit anders zo stille stadje. Terrassen vol met doorzakkers. :?
Afbeelding
Voor een van de tot café omgebouwde historische grachthuizen was een tot messingkleur opgepoetst brons te zien (=artistieke doodzonde) van vogels. Overigens totaal weggespeeld door de pocherige jachten voor de deur. :wink:

Waar?

Een stil stadje met omgebouwde huizen tot café, om klanten te trekken, gepoetst brons, en jachten, dat doe je niet als er geen mens komt. Komt wat als een tegenstrijdige formulering over, of doe je dat om ons op een dwaalspoor te zetten? :wink:

Haike schreef:..een tegenstrijdige formulering over, of doe je dat om ons op een dwaalspoor te zetten? :wink:
Nee, hoor. Dit oord maakt geregeld deel uit van mijn fietspartijen in de avond. Meestal tref ik dan een slaperige omgeving aan. Het kan liggen aan het weer, het tijdstip in de week en het seizoen of alledrie... :roll:

Afbeelding
Dezelfde plek als oude ansicht.

Haike schreef:
Brullll, huilllll, denk je eindelijk eens een keer wat te weten.... :lol:
Tja, 't was toch min of meer half goed he Haike. Maar gras groeit er niet op de Lange Delft!

http://tinyurl.com/5jzv2n

Even naar beneden scrollen en daar zit ze!

Carl

Carl Buijs schreef:http://tinyurl.com/5jzv2n
Even naar beneden scrollen en daar zit ze!
Carl, dat is de allereerste versie van plaatstaal die idd aan de Lange Delft in Middelburg heeft gestaan, getiteld 'Tanja'. De tweede versie die ook weer aan de LangeDelft staat, maar een beetje verderop is van brons gegoten en identiek aan die in Katwijk. Zoals je weet kunnen de gietvormen meermaals worden gebruikt. De laatste versie heet 'Rebecca'. :wink:

Haike had dus helemaal gelijk. :?

Rachel schreef:Haike had dus helemaal gelijk. :?
Haike had het gewoon helemaal fout :wink:

1977 - "Vrouw in ligstoel" (met daarnaast een lege ligstoel), aanvankelijk "Tanja", sinds 1987 "Rebecca", plaatstaal, Lange Delft, Middelburg (renovaties in 1987 en 2003)

2004 - "Vrouw in ligstoel" (met daarnaast een lege ligstoel), "Rebecca", strandovergang de Vuurbaak, Katwijk aan Zee

De tweede Rebecca was de Rebecca van de geplaatste foto :wink:

Michael W schreef:De tweede Rebecca was de Rebecca van de geplaatste foto :wink:
Dat kan wel zijn. Maar de eerste is deze:
Gemeentebulletin Middelburg Faam op 30 juli 2003 schreef:Stoelen Rebecca opgeknapt

Het kunstwerk ‘Rebecca’ keert binnenkort terug in de Lange Delft. De strandstoel van de zonnebadende bronzen vrouw en de lege stoel naast haar zijn van een nieuwe verflaag voorzien.

Het beeld werd begin dit jaar verwijderd vanwege herinrichtingswerkzaamheden in de winkelstraat. In de gemeentelijke werkplaats aan de Waldammeweg zijn de stoelen opnieuw geschilderd. De aannemer plaatst het kunstwerk ter hoogte van lederwarenwinkel Bijou terug. Wanneer dat precies gaat gebeuren is vooralsnog onduidelijk.

Het kunstwerk van Guido Metsers is geliefd bij toeristen. Zij nemen plaats in de stoel naast Rebecca voor een vakantiefoto.

Rebecca geniet momenteel op de gemeentelijke werkplaats van de zon.
En zoals gezegd, welingelichte kringen* hebben bevestigd dat deze Rebecca ook een bronzen is itt de oude versie, Tanja geheten. :wink:

*: OK, dan ga ik nu Metsers zelf mailen.
:wink:

Carl Buijs schreef:
Haike schreef:
Brullll, huilllll, denk je eindelijk eens een keer wat te weten.... :lol:
Tja, 't was toch min of meer half goed he Haike. Maar gras groeit er niet op de Lange Delft!
Dat is ook zo, maar dat liet ik later pas tot me doordringen want ik zag de foto en realiseerde me onmiddellijk waar ik dat beeld al als jonge jongen gezien had, dat ik daar gewoon niet opgelet heb. Laat staan de gedachte dat het ondertussen verplaatst zou kunnen zijn....

Ik heb verstuurd:
Van: Rachel
Datum: 5 juli 2008 14:40:28 GMT+02:00
Aan: info@guidometsers.nl
Onderwerp: Ruzie over Rebecca!


Ave Guido.

Al een week verschillen een aantal bekenden van een virtueel medium, het wereldfietserforum, met elkaar van mening over het volgende. In Katwijk staat sinds 2004 de nieuwe versie van 'Vrouw in ligstoel', Rebecca genaamd. Ook in Middelburg staat sinds 2003 opnieuw dat beeld dat ook Rebecca heet. Van oorsprong is dat een plaatstalen versie uit 1977.

Het verschil van mening bestaat daaruit dat ik denk dat het bronzen deel van beide beelden, dus die in Katwijk en die in Middelburg, identiek is. Van dezelfde gietmal.

Bovenstaande wordt door anderen betwist.

Kunt u misschien als scheidsrechter optreden? ;-)

Alvast dank voor het bemiddelen in deze miniruzie,
met vriendschappelijke groeten,

Rachel
:wink:

Nou zeg,... je maakt er wel werk van... :D

Ik denk ook dat ze identiek zijn.

Maar de vraag was "Waar staat het beeld op deze foto ?"

Het enige juiste antwoord daarop is Katwijk, ook al staat er ergens anders een identiek beeld.

Michael W schreef:Maar de vraag was "Waar staat het beeld op deze foto ?"
Nee hoor! Kijk maar:
Michael W schreef:Ik heb ook nog een "kunstwerkje" in de aanbieding. :wink:
Waar zit deze zonneaanbidster ?
Nou die zonaanbidster zit dus op twee plekken. Was wat anders geweest als je had gevraagd: waar heb ik dit beeld gefotografeerd/shopt? :wink:

Jullie hebben gewoon allebei gelijk. 8)

Intussen ben ik benieuwd of Metsers nog zal reageren...

Haike schreef:Nou zeg,... je maakt er wel werk van... :D
Het gaat om de speurtocht. Nieuwe bronnen aanboren is het leukst. :wink:

Rachel schreef:Gisteravond op doortocht wist ik niet hoe snel ik weg moest komen uit dit anders zo stille stadje. Terrassen vol met doorzakkers.
Stadje of stad ?