Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsenreis in vietnam, cambodia, laos, thailand en Malysie - Forum Wereldfietser

fietsenreis in vietnam, cambodia, laos, thailand en Malysie

Dag,

Samen met mijn vriend ben ik van plan om aan het einde van dit jaar een aantal maanden te gaan fietsen in Azie.

De planning is nu om te starten in Vietnam, Hanoi en vanuit daar naar het zuiden naar Saigon. Dan de grens over naar Cambodia, door naar Laos en in het Noorden van Laos de grens over naar Thailand.
In Chaing Mai met de trein naar Bangkok en dan door naar Malysie naar Kuala Lumpur.

Onze plannen staan nog in de steigers maar het idee is om het meeste te fietsen, maar om ook af en toe een trein te nemen om wat snelle kilometers te maken.

Wie heeft bovenstaande trip (of een deel ervan) ook gefietst en heeft hier ervaring mee?

Ook lees ik verschillende verhalen over Vietnam, de een zegt dat de Highway 1 (Hanoi-Saigon) aan de drukke kant is maar prima te doen. En anderen zeggen weer dat het ondoenlijk is en dat je via binnenwegen het beste kunt fietsen. Wie heeft hier ervaring mee?

Groet,

Eefje

Hoi!

Ik heb er zelf niet gefiets maar Toon (fietspartner) wel, dit jaar nog.

Schrijf hem anders even een prive bericht (pb) :)
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/profi ... ile&u=3484

Fiets de wereld,
Whisky

Heb in Laos gefietst en het was prachtig! Waarschijnlijk het meest rustige land van die hoek. Leuk en erg practisch zijn de boekjes van Bernadette Speet. Zij heeft 2 reisgidsen, eentje voor Laos en eentje voor Cambodja.
Ik vond het een hele handige gids ter voorbereiding.
http://www.dezwerver.nl/boeken/fietsgid ... sreisgids/
en http://www.dezwerver.nl/boeken/reisverh ... _cambodja/

Sorry voor de reclame van de winkel maar vond zo snel geen andere links
<hoi <eefje;
Heb de reis deels gedaan maar dan omgekeerd . Ik vond het deel noord thailand en laos geweldig ,vooral laos , de rust en de puurheid van de mensen
Maleisie vond ik wat te toeristisch maar wel relax
Als je meer details wilt stuur je maar een PBtje
groetjes Dirk

Hoi Eefje,

Hanoi Saigon is soms wel wat erg druk maar ik vond het goed te doen. Het is beslist geen rustige weg. Dat komt vooral door die duizenden knetterende bromfietsen. Er tussendoor de jonge dames in hun spierwitte kleding op weg naar school maken weer veel goed. Drukke weg dus ook veel te zien.
Cambodja is rustiger, maar naar ik begrepen zijn de meeste doorgaande wegen nu met asfalt bedekt, destijds was het meeste nog onverhard.
Voor de reisverhalen en de fietsroutes zie www.wimleeuw.nl

Groeten van Wim
Dank voor alle antwoorden, ik zal de boeken van Bernadette Speet eens opzoeken.

Wim, Dirk; Hoe lang hebben jullie over de route gedaan? En hebben jullie alles gefietst of ook stukken met het openbaar vervoer gedaan?

Eefje

Van de 38 vakantiedagen hebben we er 24 gefietst en 2500 km afgelegd, de resterende 14 dagen zijn de vlieg- en rustdagen.
En ja alles gefietst, behalve van het vliegveld naar het eerste hotel. Na een vlucht heb ik geen zin om direct te gaan fietsen.

Wim

Oeps foutje...
Bovenstaande even negeren.
Vietnam was 2000 km in 28 dagen...Ja alles gefiets. Dagafstanden kun je op mijn site vinden.
Groeten van Wim

Nou Wim, mooie site!
Heb er even goed naar gekeken.
Zag wel dat je behoorlijke dagafstanden had :D !
Voor mijn vriend, die een fervent fietser is, is dat appeltje, eitje. Maar voor mij gaan afstanden van 100 km per dag meer dan voldoende zijn denk ik. :oops:
Dat wordt, of er ruim de tijd voor uittrekken, of een keer op een trein stappen.


Eefje

Hallo Eefje,

wij hebben vorig jaar ook drie maanden (januari tot maart) rondgehangen in Zuid oost azie. Verslag op ons weblog; eerste bericht van de tocht is januari 2007.

Als je er meer over wilt weten horen we het wel

groet, Bert

weblog is te vinden via: avic.demon.nl[/url]

avic schreef: weblog is te vinden via: avic.demon.nl[/url]
Blijkbaar moet er www voor. Dus http://www.avic.demon.nl

Wanneer je van Vietnam Cambodja in fietst om door te fietsen naar Laos zul je waarschijnlijk geneigd zijn de route via Kratie en Stung Treng te nemen. Mocht je iets meer tijd over hebben kijk dan eens aan de andere kant van de rivier. Dit gebied is minder ontwikkeld en het is ook wat lastiger je weg te vinden maar het is wel meer avontuur.

Afbeelding

mooie foto, herken het meteen. Zelfs na het douchen (lang) blijf je rood afgeven. Mijn tip: pas op met mooi vers gewassen witte lakens. :P

Rood stof.......mmmmm........heerlijk:) dat vind je maanden later nog terug op je fiets. Zo blijven de mooie herinneringen terug komen....

Afbeelding

Ik heb dit jaar nog in Cambodja gefietst, en heb gemerkt dat het land ongelofelijk hard verandert. De stoffige stuiterwegen waar Bernadette in haar boekje over schrijft, worden in hoog tempo gemoderniseerd. Als je nog een uitdaging wilt, dan is de "death highway" van Sen Monorom naar Banlung the route to go, denk ik. Ik heb hem persoonlijk niet gereden, maar ik geloof Marco wel, misschien kan hij er wat meer over vertellen...
In ieder geval staat die route nauwkeurig beschreven in "Ultimate Cambodia" van Matt Jacobson
Over een paar jaar zal ook dit een keurig weggetje worden :(

Langs de Mekong fietsen is het mooi fietsen zoals Marco heeft opgemerkt. Er zijn in de buurt van Rokha Khnoar (geen rotje knor), aan de oostkant van de rivier, een paar dorpjes met moslimfundamentalisten; de vrouwen van top tot teen in het zwart met alleen een kijkspleetje. Ik had dit niet verwacht in Cambodja. Dat toont wel weer dat je off de beaten track de mooiste dingen tegenkomt.

Toon schreef:Ik heb dit jaar nog in Cambodja gefietst, en heb gemerkt dat het land ongelofelijk hard verandert. De stoffige stuiterwegen waar Bernadette in haar boekje over schrijft, worden in hoog tempo gemoderniseerd. Als je nog een uitdaging wilt, dan is de "death highway" van Sen Monorom naar Banlung the route to go, denk ik. Ik heb hem persoonlijk niet gereden, maar ik geloof Marco wel, misschien kan hij er wat meer over vertellen...
In ieder geval staat die route nauwkeurig beschreven in "Ultimate Cambodia" van Matt Jacobson
Over een paar jaar zal ook dit een keurig weggetje worden :(
De weg van Sen Monorom tot aan Koh Nhek is een goede zandweg. Van Koh Nhek tot aan Lumphat is zeer avontuurlijk en in het regenseizoen lijkt me deze route onmogelijk. De obstakels bestaan uit los zand, modderpoelen en riviertjes en stromingen die je moet doorwaden. Mijn fiets zat na deze tocht tot aan de assen onder de modder. De enige andere "weg"gebruikers zijn brommerrijders en ossekarren. De Tonle Srepok kan je oversteken met een pontje, vanaf daar is er een goede zandweg tot aan de National Highway die tussen Stung Treng en Ban Lung loopt. Deze route is echt ploeteren en je moet er rekening mee houden dat je veel af moet stappen en lopen.
Een vergelijkbare route loopt van Ban Lung naar Siem Pang. Tot aan Virachey is er een goede zandweg. Met een pontje de Tonle San over en dan kan men weer ploeteren. Deze route is misschien nog wel moeilijker door de enorme modderpoelen en het vele losse zand. Vanaf de National Highway die Stung Treng met de grens van Laos verbindt, wordt er aan de weg gewerkt naar Siem Pang. Het grootste gedeelte was in september 2007 nog in erbarmelijke staat.
Begin alleen aan deze routes als je niet vies van wat modder bent (je fiets trouwens ook).

Fijn te lezen dat er toch nog uitdagingen zijn :D
Hoi Eefje, het is zeker een mooie route die jullie in gedachte hebben. Vandaag ben ik in Maleisie aangekomen en heb ongeveer jullie route gereden alleen ben ik vanuit Bangkok naar Vientiane gereden en zo via Laos en Vietnam naar Cambodja en weer terug naar Bangkok en nu dus Maleisie.
Over Vietnam, je moet het gewoon zelf ervaren alleen is HW 1 gewoon een knalrechte weg van ongeveer 1500km+. Ik heb er een stuk opgefietstst van ergens boven Hue(naam even kwijt naar Hoi AN. Gewoon saai al kom je wel een schitterende berg tegen zonder verkeer(gaan namelijk allemaal door de tunnel waar jij met je fiets niet mag komen) direcht aan de zee. Bij Hoi An ben ik de bergen ingegaan, ik geloof route 14. Dit is een prima weg en je kan zo naar Saigon afzakken. Als je het niet meer trekt gooi je gewoon je fiets boven op een mini-busje of gewone bus. Vergeet niet de watervallen vlakbij Buon Ma Thuot te bezoeken. Echt geweldig. Daarnaast kan je er ook zwemmen.
Laos is heerlijk fietsen al zal je af en toe wel is een zijweggetje moeten pakken de hoofdweg (weg 13) langs de Mekong kan is wat saai worden. Overigens zou ik wel van Chiang Mai naar BKK fietsen. Thailand is erg mooi om te fietsen.

Vanuit BKK heb ik de trein gepakt ergens halverwege en daarna langs de kust naar benden gefietst. Langs de kust is mooi fietsen en je kan langs het strand kamperen. Ik heb wel de trein gepakt om Maleisie in te komen. Er zijn veel problemen in de grensstreek hou dit dus goed in de gaten. Nu fiets ik langs de kust naar Kuala Lumpur of toch de bergen in. Ik weet het nog niet.

Veel succes als je wat gedailleerdere info wil hebben hoor ik het wel. Dan pak ik namelijk even de kaarten erbij.

succes

Mattijs