Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vanuit Frankrijk met de trein en fiets terug - Forum Wereldfietser

vanuit Frankrijk met de trein en fiets terug

Dag allemaal,

Wie weet hoe het zit met het meenemen van de fiets in de trein naar Frankrijk? Wij willen in augustus gaan fietsen in Frankrijk en met de trein terug naar Brussel. Ik heb gehoord dat het niet zo eenvoudig is om fietsen mee te nemen in de trein. Vermoedelijk stranden we in Tours, van hieruit dus terug...

Groetjes,
Karin

Pobeer de volgende verbinding. Vanuit Rijssel (Lille) gaan treinen naar Kortrijk, Gent, Antwerpen en Brussel.

Tijd Station Soort Faciliteiten

07:05 Tours 14048
Internationaler Schnellzug
FB
09:47 Paris Austerlitz

09:47 Paris Austerlitz Transfer
45 Min. U1
10:32 Paris Nord

10:37 Paris Nord 12313
Internationaler Schnellzug
FB
12:25 Aulnoye Aymeries

12:36 Aulnoye Aymeries RE 41816
RegionalExpress
FB
13:44 Lille Flandres
Tussenstations
Geldig op Maandag, 23.08.04 Duur 6:39; Loopt niet dagelijks, Verkeersdagen

FB betekent fietsenvervoer mogelijk. Het aantal fietsplaatsen is wel beperkt.
Fietsenvervoer is in deze treinen in Frankrijk gratis.

Dag Bert,

Bedankt voor je antwoord. Nog één dingetje: gaan deze treinen meerdere malen per dag, of is deze verbinding de enige optie om terug te komen.
Het lijkt me niet de meest comfortabele manier om terug te komen :twisted:

Groeten,
Karin

Van Parijs (Station Paris-Nord) naar Rijsel gaan meedere treinen. Je moet wel overstappen in Aulnoye of Amiens.
Is inderdaad niet comfortabel, maar ja als je met de trein wilt de enige mogelijkheid. Vorige jaar ging er nog een rechtstreekse nachttrein van Parijs via Brussel naar Amsterdam, waarin de fiets meekon. Deze trein is helaas opgeheven.

Van welke site komen die dienstregelingen?


En hoe praktisch is het nemen van de trein?


Wij zijn van plan om naar Guernsey op vakantie te gaan (kanaaleiland, voor de kust van Bretagne)

Vanuit Antwerpen is dat ruim 750 km enkele reis (tot in de haven van Saint-Malo en dan de boot [tenzij iemand een ferry uit Cherbourg kent?)].
Ons plan was om een week heen te fietsen, een week te genieten van het prachtige eiland Guernsey, en vervolgens terug te fietsen.

We zijn vorig jaar gaan fietsen in Tsjechië, maar toen deden we ongeveer 40 km per dag gemiddeld. We namen dus vaak rustdagen, bezochten alle ruines onderweg, enz.
Ik vrees dat 100 km per dag eerder een opdracht wordt dan een ontspannende vakantie voor ongetrainde fietsers.



Dus misschien doen we beter wat stukken per trein?
Maar is dat wel doenbaar?

Op TGV en consoorten moet de fiets blijkbaar half gedemonteerd in een zak. Dat is waarschijnlijk een ondoenbaar sleurwerk, zeker als je nog andere bagage mee hebt, niet?
En regionale treinen vallen precies niet te reserveren. We zijn waarschijnlijk met 6 personen. Kunnen we dan niet geweigerd worden? Zou de bagage op de fietsen mogen blijven? Valt dat op een trein te tillen?

Fietsbussen hebben we ook overwogen, maar die zijn wat prijzig voor arme studentjes....


Vele vragen, kan iemand helpen met tips?


Alvast bedankt,

Stino

Je kunt het opzoeken via de site van de Nederlandse Spoorwegen: www.ns.nl
Je gaat vervolgens op de site naar internationaal. Je kunt fietsvervoer aanvinken. Helaas is Belgie niet in de reisroutes met fietsenvervoer verwerkt, vanwege de beperkte mogelijkheden in de nieuwere treinstellen, met zeer kleine hokjes waar maximaal twee fietsen inkunnen.
Zoek dus een verbinding vanuit Rijssel ( Lille-Flandres) In de Franse regionale treinen kunnen doorgaans maximaal zes fietsen. Je kunt voor deze treinen niet reserveren.

Het reizen met de fiets op de trein wordt er inderdaad niet makkelijker op. Je wordt gewoon de auto of het vliegtuig ingejaagd. Maar er kan nog steeds heel wat, als je de weg weet. Wij hebben zojuist een treinreis naar Luxemburg, Frankrijk en Duitsland geboekt bij http://www.treinreiswinkel.nl/ Die wisten toch nog mogelijkheden te vinden die wij zelf ondanks flink zoeken niet uit de internationale site van de Nederlandse Spoorwegen hadden kunnen halen. Warm aanbevolen.
Wim
bert sitters schreef:Van Parijs (Station Paris-Nord) naar Rijsel gaan meedere treinen. Je moet wel overstappen in Aulnoye of Amiens.
Een tip: ik heb uitgevonden dat er een mogelijkheid is om met de TGV vanuit Paris Nord naar Lille te reizen. Op dit korte traject dat slechts één uur duurt, is het toegestaan de fiets mee te nemen. Plaatsen hiervoor (incl. fiets) moeten wel vooraf gereserveerd worden.

Groetjes,
Karin

Een andere mogelijkheid voor onze reis naar de kanaaleilanden:

we zouden per fiets heen kunnen gaan op een rustig tempo (een week of twee), en dan ter plekke een week logeren.

De terugweg zouden we dan met de trein kunnen doen, maar om van alle gesleur af te zijn onze fiets gewoon laten nasturen per trein...

Heeft iemand daar ervaring mee?

Beste Karin,

Welke TGV is dat precies van Parijs naar Rijsel waarin fietsen na reservering meemogen?
Een fiets versturen met de trein vanuit Frankrijk kan niet.

Dag Bert,

Er gaat een aantal TGV´s per dag van Paris Nord naar Lille Flandres. Onze verbinding is die van 10.58u Paris Nord, aankomst 12.02 Lille Flandres. Voor zover ik weet, vertrekt er in ieder geval ook een TGV om 11.58 en 12.58. Misschien zelfs ieder uur...

Groetjes,
Karin

Hallo Allemaal,

Ik heb een zeer recente ervaring terug met de trein uit frankrijk.
Afgelopen zaterdag ben ik terug gereisd van af Bordeaux.

Bordeaux-TGV>Paris montparnas-> (met metro) Paris Gare du nord-TGV>rotterdam->utrecht.

Het is gelukt maar het was geen pretje.
In de tgv mag je alleen en echt alleen je fiets in een tas meenemen, maar dan is het wel gratis. Als ik met al die bagage 4 weken door het prachtige maar bergachtige frankrijk fiets neem ik natuurlijk niet voor de zekerheid ivm mijn terug reis een tas voor m'n fiets mee. Maar gelukkig was daar in Bordeaux goed aan te komen, de Decalacthon had ze, de GoSport en een fietsenwinkel ook. Ik heb er nu 2 thuis liggen dus mocht je er nog een nodig hebben!
Het is een enorm geschouw en gedemonteer en gemonteer. Voor de ingang van de trein (eerst het juiste peron en juiste plek op het peron!) tassen eraf, wielen er uit en de fiets en wielen in de tas en dan alles in 2 keer in de trein laden. Bij aan komst van de trein weer alles in elkaar zetten op het peron om te kunnen overstappen want helaas stonden er geen sterke mannen of bagagekarretjes klaar om mij te helpen.
In parijs moest ik met de metro overstappen dat zou een half uur duren en ik had een uur overstaptijd. Wat een ramp! als je kan met een grote boog om parijs heen! De parijse metro is niet geschikt voor invaliden (poortjes waar je niet door past, roltrappen, trappen) en dus ook niet voor fietsen met bagage. Kun je in nederland elk spoor bereiken met een lift vergeet dat maar in frankrijk. Bovendien is het ook nog eens verboden om je fiets mee te nemen (nou me neus!) Ik zei tegen de juffrouw aan het loket (die zei dat ik kon gaan fietsen) Ja dat kan best in een uur als jullie net zoals voor de tour Parijs voor me afzetten! Dan maak ik een kans! Ergens anders murwmde ik door een deurtje voor grote bagage en deed of m'n neus bloedde. Trapje op trapje af, roltrapje op roltrapje af, met gevaar voor eigen leven en dat van anderen. En een helehoop geirriteerde mensen! "Dat mag niet! ik wil er nu langs! Ik wil ook in deze trein! ik heb haast".
Nou goed een hoop gedoe dus om aan een kaartje te komen, erin te komen en met de metro aan de andere kant van parijs te komen.
Gelukkig waren er hier en daar mensen die een handje toestaken zodat niet alles naar beneden donderde. Het koste mij anderhalf uur wat volgens de informatie een overstap van een half uur was. Dus Thalys weg.......
Wat dan weer meeviel was dat de volgende 3 uur later ging en dat je reservering omzetten niets kost. Alleen was al mijn relaxedheid die ik in 4 weken had opgedaan verdwenen als sneeuw voor de zon. Ik was zoveel liever terug gefietst vanuit Bordeaux maar ik had geen tijd meer.

Die fiets in de tas mag mee in de tgv maar in het bagage rek. In de eerste tgv paste dat prima. In de tweede net niet en dan is er ook nog een behulpzame jongeman die wel helpt met proppen ten koste van m'n fiets! Fiets helemaal klem en wonderwel niet gebroken. Dan maar in het pad voor het bagagerek neergezet. Daar geen problemen mee gehad en ook niet met het feit dat mijn stuur niet in de tas paste en dus uitstak. Ik had geen zin dat ook nog eens te demonteren en dan telkens weer te monteren.
Het ergste was misschien nog wel dat de trein manegster, of hoe schrijf je dat, bij aankomst in Rotterdam zei "o je fiets had ook (in de tas) in een apart bagagehok gekunt". HALLO! :evil: "misschien is het een idee om dat voor te stellen als je bij vertrek op het peron iemand een fiets in een tas ziet stoppen??" "sommigen doen dat ook wel" zegt ze :evil:

Nou ja zo ongeveer dus terug met de trein vanuit frankrijk. Dit grapje koste me ongeveer 200 euro (tas, trein, 3 uur terasje in parijs)

Maar het kan dus wel en m'n fiets doet het nog alleen ben ik alweer toe aan vakantie.

succes groetjes carolien :twisted:

ik heb het voor mezelf ook even opgezocht (wij komen in september met de fiets op de trein terug van Narbonn naar Brussel) en mij lijkt het toch niet zo'n gigantische bedoening.
heb een rechtstreekse tgv-verbinding gevonden, wat natuurlijk een luxe is.
Maar vooral: je kan je fiets ook laten nasturen, wat handig is als je hem niet meteen de zelfde dag nog nodig hebt: ik citeer even:

Kan uw fiets niet uit elkaar gehaald worden? Dan kan u uw fiets opsturen als ingeschreven bagage voor een bedrag van 25,00 EUR. In dit geval kan uw fiets 24 uren na het registreren afgehaald worden in uw aankomststation. Wenst u uw fiets te recupereren bij uw aankomst, dan registreert u hem dus best 24 uren voor uw vertrek.


kost je 25 euro, maar bespaart je misschien wel een hoop gedoe!

Succes in elk geval!

Katrien

ja dat klinkt goed, maar waarom ze je dat dan niet vertellen aan het loket is mij een raadsel! maar er is mij wel meer een raadsel :roll:
veel succes ermee, het komt vast allemaal goed! veel plezier!

(25 euro is trouwens wel een boel franse wijn en kaas :wink:)

Katrien Mertens schreef:
Kan uw fiets niet uit elkaar gehaald worden? Dan kan u uw fiets opsturen als ingeschreven bagage voor een bedrag van 25,00 EUR. In dit geval kan uw fiets 24 uren na het registreren afgehaald worden in uw aankomststation. Wenst u uw fiets te recupereren bij uw aankomst, dan registreert u hem dus best 24 uren voor uw vertrek.
Waar lees je dat?

Ik vind dat niet op de site van de sncf.
En evenmin op site van NS of NMBS...

INDERDAAD HET IS NIET MAKKELIJK OM MET DE FIETS EN TREIN TE REIZEN ZEKER NIET ALS JE NOG BAGAGE ERBIJ HEBT,WAT LOGIES IS.Maar dat je fiets gratis mee mag is een feit.Wel moet het als je per tgv reist van vooraf gemeld worden.En de tas is ook verplicht op de tgv niet op gewoone treinen.De tas moet ook regelmentair zijn kwa lengte en breedte.Die tassen kosten nu zo'n 75€.

Stino,

ik heb die info gevonden op de site van de nmbs: Reizen in Europa - Diensten - Fietsen
http://www.b-rail.be/int/N/services/bikes/


Groetjes,
Katrien
dat klopt, het staat inderdaad op de NMBS site (reizen in Europa/ diensten/ fietsen). De informatie geldt echter alleen voor de Eurostar. Voor Thalys en TGV is er dus alleen de mogelijkheid van fietsje ontmantelen en in bagageruimte proppen.

Groetjes,

Astrid

Nu begin ik me langzaam zorgen te maken...verhalen over tassen en het uit elkaar halen van je fiets zijn mij niet verteld bij het boeken van het ticket.
Wel is het zo dat wij fietsplaatsen gereserveerd hebben, dan ga ik er toch vanuit dat we een ruimte hebben waar die fietsen gestald mogen worden?!

Karin

Tip: Kijk ook eens op de site van easyjet of ryanair of een andere goedkope vliegmaatschappij. Ze vliegen erg goedkoop (goedkoper dan de fietsbus en trein) en snel (sneller dan de bus of trein) naar Nederland en/of België.
Ben zelf gisteren vanuit GEneve terug gevlogen naar Amsterdam, voor 45 euro. Fiets mocht gratis mee.
Vaak vliegen de goedkope maatschappijen van de wat minder bekende steden of vliegvelden. Met de fiets kun je daar echter vrijwel altijd gemakkelijk komen.

Groeten en succes,
Freek