Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lithium accu vs. AA-batterij voor fototoestel? - Forum Wereldfietser

Lithium accu vs. AA-batterij voor fototoestel?

Ik zit met een dilemma met betrekking tot de aanschaf van een nieuwe fotocamera (oude heb ik onderweg verloren) en in het bijzonder de voeding.

Ik had altijd een camera die op AA-batterijen werkte. Ik vond dat erg handig en het had voor mij de volgende voordelen:
1) Overal verkrijgbaar
2) Ik heb een voorkeur voor camperen en zie soms in geen weken een stopcontact
3) De laatste tijd heb ik een kleine batterijoplader op zonne-energie zodat ik volledig zelfvoorzienend ben, en dat bevalt prima.
Mijn oog is nu gevallen op de Panasonic TZ4, maar deze camera (en vele anderen ook trouwens) zijn tegenwoordig voorzien van lithium accu's, wat ik om bovenstaande redenen een groot nadeel vind. Ik vind het nadeel zo groot dat ik overweeg dan maar van de aanschaf van een camera met lithium accu af te zien en toch een camera te zoeken op AA-batterijen.
Of zie ik het probleem misschien verkeerd? Bestaan er b.v. opladers voor lithium accu's op zonne-energie? Advies word hoog gewaardeerd, want die Panasonic is toch wel een heel erg mooie camera, en ik zou het erg jammer vinden als ik 'm alleen vanwege de voeding niet wil aanschaffen.

peter

ik heb een fototoestel met aa batterijen en ik vind het echt waardeloos: na zo'n 40 foto's zijn ze 'op' (voor alle andere dingen kun je ze nog wel gebruiken maar die camera heeft sterke voeding nodig) en je moet dus continu nieuwe batterijen aanschaffen (= slecht voor milieu en portemonnee). de volgende camera wordt dus zeker met accu. je zou er voor kunnen kiezen een reserve accu te kopen. met die accu's kun je heel veel foto's maken voor hij op is, dus dan ben je vast wel een oplaadpunt tegen gekomen.

Ik heb een Fuji met lithium accu, het batterijverbruik is me erg meegevallen, hij doet op één accu ongeveer een week (honderden foto's en filmpjes maken en 's avonds ook nog eens afspelen). Met nog een reserve accu kan je dus een tijdje op stap zonder een oplaadpunt nodig te hebben. Verder heb ik een aparte opladertje aangeschaft (standaard zit de lader in de camera zelf icm een dockingstation en een hoop snoeren) zodat ik de batterijen ook in het toiletgebouw van de camping kan opladen ipv mijn camera daar achter te laten en hoeft die berg snoeren met dockingstation niet mee op reis.

Bij het uitzoeken van een fototoestel heb ik twee hoofdcriteria: een flinke zoomlens en AA-batterijen.
Ik kampeer meestal tijdens fietsvakanties en voel er weinig voor om mijn fototoestel of een dure oplader en een dure batterij 's-nachts in het bijv. toiletgebouw achter te laten om mijn batterij op te laden.
Voor mijn AA-batterijen heb ik een 15-minuten-oplader, zodat ik mijn batterijen tijdens het douchen kan opladen.

Gerd

Voordeel van AA is dat je ze overal kunt kopen. Voor nood kan het, maar die gaan wel kort mee. Dus als je AA wil is het toch veel beter om oplaadbare nikkelmangaan hydride AA's te nemen, die gaan véél langer mee, maar dan heb je toch ook weer een oplader nodig.

Die TZ4/5 vind ik geweldig (ik heb de TZ3, de voorganger), het is een enorm veelzijdig cameraatje met een verrukkelijke lens. Opnames bij weinig licht/hoge asa zijn niet geweldig, maar dat is zo ongeveer het enige nadeel. Ik zou trouwens de TZ5 nemen, die kan mooiere filmpjes maken, en heeft een veel mooier schermpje.
Met die TZ3 maak ik honderden foto's op één batterijlading. Koop voor slechts een paar euro op Ebay één of twee extra batterijtjes (heb nog nooit verschil kunnen merken met het "orgineel"), en je kan twee weken zonder oplaadpunt. Opladen kost een uurtje of twee, en bij de receptie van de camping hebben ze bij mij nog nooit moeilijk gedaan als ik wilde opladen.

Mijn ervaring met AA is anders dan hiervoor beschreven.
Mijn vorige camera was een Konica-Minolta Z10. Er gaan 4 AA's in. De ingebouwde flitser was niet uit te zetten dus ging in donkere omstandigheden nog wel eens spontaan af. En toch wist ik er ruim 400 foto"s te maken met een setje. Met een reservesetje erbij kom je dus ver.

Peter

Zijn die verschillen niet toe te schrijven aan wel/niet oplaadbaar? (en dan Nikkel Mangaan hydride?)

Hoi!

Ik heb oplaadbare NiMh AA batterijen voor mijn GPS en hoofdlamp en oplaadbare Li-ion voor mijn camera.

Li-ion waren een ramp bij lage temperaturen terwijl de AA´s beter stroom bleven leveren. Bij temperaturen boven de 5C merkte ik geen verschil.

Voordeel van alles AA te hebben is dat je met 1 lader alles kunt laten, dat spaart weer wat gewicht.
Nog een voordeel is dat je overal ter wereld AAs kunt kopen.
Nog een voordeel is dat ze makkeijker te laden zijn met diverse Fiets-Akkuladers (zoals de Zzing) want ze ze hebben geen speciale laadtechnieken nodig.

Nadeel is dat steeds minder camera's AA's gebruiken.

Fiets de Wereld,
Whisky

Spironski schreef:Zijn die verschillen niet toe te schrijven aan wel/niet oplaadbaar? (en dan Nikkel Mangaan hydride?)
Twee verschillen in het voordeel van accupakketten:
- bij losse batterijen kan [ervaring]het opladen fout gaan doordat één van de batterijen slecht contact maakt in de later. Dit is (doordenkertje) uiteindelijk ook slecht voor de andere batterijen[\ervaring]
- bij accupakketten + lader is de lader mooi afgestemd op het accupakket. De accu van mijn Nikon D70 is inmiddels zeker 250 keer opgeladen en ontladen en nog steeds goed. Met AA-batterijen heb ik nog geen schim hiervan meegemaakt.
Leon

Oplaadbare batterijen zijn beter geschikt voor fototoestellen dan gewone alkaline. Je hebt ook nog speciale niet-herlaadbare batterijen voor fototoestellen. Ik gebruik meestal NiMH en laadt ze op met een universele lader of de ride and charge.

Peter,

Wat voor spanning heeft die accu die je wilt laden?

3.7V, 1000mAh

Ik heb al zitten kijken naar een oplader op zonne-energie, maar dat lijkt voor Li-ion accu's toch wat lastiger dan voor gewone oplaadbare batterijen.

ik heb net als Spironski de TZ3. Ik heb er meteen 2 reserve accus van het merk Lenmark bijgekocht, naar ik meen € 10,= per stuk. Stuk goedkoper dan Panasonic en gaan zeker zo lang mee. De oplader en batterijen op zich zijn overigens zeer klein. Net zoals Spironski zegt opladen in 2uur. Bij donkere omstandigheden kun je ruis voorkomen door de Iso waarde lager in te stellen. Ik ben zeer tevreden over de camera mede door de groothoeklens en 10x optische zoom icm met compacte uitvoering.

Harry

Ik heb de Panasonic LZ8 die ook op 2xAA werkt. Bevalt prima en ze gaan best lang mee. Wel geïnvesteerd NiMH oplaadbare batterijen. Prettig cameraatje met wel iets minder bereik dan de TZ serie.

Bedankt iedereen voor de reacties. Ik merk tot mijn genoegen dat ik niet de enige ben die AA-batterij prefereert (ondanks enkele evidente nadelen).
Liz bedankt voor de tip over de LZ8. Ik ben het aan 't uitzoeken.