Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tips voor oslo-östersund? - Forum Wereldfietser

tips voor oslo-östersund?

De spanning stijgt, binnen 5 dagjes vertrek van gent naar östersund. Tot Frederikshavn volg ik grotendeels de Jutlandroute. In het topje van Denemarken neem ik de ferry naar Oslo. En daar begint het echte avontuur denk ik.
Alle tips voor het laatste deel van mijn traject zijn meer dan welkom.
Als ik het goed heb is mijn eerste opdracht in Oslo het boekje te bemachtigen met alle info omtrent tunnels.
En waar te slapen, aangezien aankomst in Oslo voorzien is rond 18.30.
Geldt het allemansrecht ook in de grote hoofdstad?
Wordt het toegestaan om gewoon een camping te betreden en een eton tre kopen voor een douche?

En dergelijke meer
Danku vriendelijk
VIVE LE VELO

Lijkt mij niet. Het "allemannsrett" geldt in "utmark" (grofweg onontgonnen land, en dus veel meer omvattend dan natuurparken en de bergen) en betreft vrije toegang tot, en overnachten voor een periode van twee etmalen zonder toestemming van de eigenaar (niet dichterbij een huis of hutje dan 150m).

Dus zeker niet in een drukke stad als Oslo. Er zijn wel een aantal campings waarvan de Ekeberg camping het meest centraal ligt gelegen. Bogstad camping ligt erg ver buiten de binnenstad. Prijzen zijn er wel relatief hoog 170 kronen voor een stukje gras.

Voor wat inspiratie voor Noorwegen kan je altijd op mijn site kijken.
http://www.luddo.nl

Ik heb vorig jaar een tocht van Oslo naar Trondheim gemaakt.

groet

Luddo

De Noordse nachten zijn rond deze tijd errug kort! Zo rond twaalven schemert het wat en om 03.30 is het al weer licht. Dus dat je om 18.30 aankomt is geen probleem.
Allemansrecht geldt niet in de hoofdstad. Je mag niemand hinderen en minstens 150 meter van een huis af staan met je tent, en je moet vragen, als bekend is van wie het land is.
Ik zou naar de Ekebergcamping rijden, even ten oosten van het centrum. Heb je prachtig uitzicht over de stad en goed bereikbaar. Bovendien al in de richting van Zweden.

Dat kaartje met tunnels zou ik vergeten, die heb je voornamelijk nodig als je naar West Noorwegen gaat, in het stukje naar Zweden heb je die niet nodig.

Houdt er rekening mee dat Oslo uitkomen lang kan duren. Ik deed er bijna drie uur over, die richting uit; vond het lastig de goede weg te vinden naar Kongsvinger.

Ik vond het grensgebied tussen/in Noorwegen en Zweden erg desolaat en ook bijna saai. Värmland, het gebied boven het Vänernmeer vond ik wel mooi en vriendelijker, langs de Klarelv. Ik kan me voorstellen dat je daarna iets dieper Dalarna in rijdt, langs het Siljanmeer, en dan omhoog naar Östersund.

Maar wellicht ben je van plan om via het Gudbrandsdal in Noorwegen omhoog te gaan, en pas via de Dovrefjell richting Zweden te gaan? Is volgens mij de mooiere route...

bedankt, fijn stof om fijn over na te denken
Dovrefjell lijkt me ook nog heel erg de moeite waard, maar dat worden toch meer km denk ik, en 26 juli moet ik op een trouwfeest zijn, zo'n 100km N van Ostersund
en ik dacht dan maar, via Trysil nog even parallel met de grens noordwaarts fietsen.
Dan voorbij Engerdal naar Zweden afzakken, vervolgens van Idre door Härjedalen, Linsell, Vemdalen...Berg
De wegjes door Harjedalen, zijn deze fietsbaar?
EN wat met bruintje de beer, die schijnt daar ook rond te hangen?

Groeten, Lars

lamaes schreef: EN wat met bruintje de beer, die schijnt daar ook rond te hangen?
Op 13 juni is er een beer afgeschoten op de Sognefjell. Aangezien die beesten niet kunnen vliegen, is er dus een kleine kans dat je ok buiten Zweden er een tegenkomt.
Beware of the bear :shock:

Peter

lamaes schreef:bedankt, fijn stof om fijn over na te denken
Dovrefjell lijkt me ook nog heel erg de moeite waard, maar dat worden toch meer km denk ik, en 26 juli moet ik op een trouwfeest zijn, zo'n 100km N van Ostersund
en ik dacht dan maar, via Trysil nog even parallel met de grens noordwaarts fietsen.
Dan voorbij Engerdal naar Zweden afzakken, vervolgens van Idre door Härjedalen, Linsell, Vemdalen...Berg
De wegjes door Harjedalen, zijn deze fietsbaar?
EN wat met bruintje de beer, die schijnt daar ook rond te hangen?

Groeten, Lars
Ik heb vorig jaar o.a. het stuk gefietst van Mora tot Östersund en zo ook een stukje door Harjedalen gedaan. Ondermeer in Sveg geweest. Ik fietste dus langs de Inlandsvägen, baan 45, de grootste weg door midden Zweden. Het meest eenzaame stuk op mijn route was van Orsa naar Sveg, 125 km door de bossen met op uitzondering van één restaurantje en een verlaten camping na niets dan diepe bossen, watervallen en meren. In Orsa is een groot berenpark en in de diepe bossen rondom dat stuk baan 45 leven zo'n 250 beren in het wild. Speciaal ter ere van de beren is in Sveg een standbeeld geplaatst dat het dorpje wat kleur geeft.

Nou ja, ik kan zeggen dat ik géén enkele beer ben tegengekomen. Hoewel de kans wel bestond maar op voorhand werd mij gezegd dat de kans nihil was en zo bleek dus ook.

Als je wat op Google gaat zoeken dan kom je zeker artikels tegen over beren, wolven,... in Zweden. Zo bijvoorbeeld dit: http://www.laplandadventure.nl/wolvenenberen.html

Verder is Harjedalen de dunst bevolkte provincie van Zweden. Op de route die jij wilt gaan fietsen zul je dus weinig drukte tegenkomen.

Tot slot, ik ben iemand van alles of niks, mijn tocht ging naar de Noordkaap, wat betreft beren had ik mij voorgenomen mocht ik er één tegenkomen zeker niet hard te gaan lopen, da's het slechtste wat je kunt doen. Dan denkt de beer dat je z'n prooi bent en gaat de beer achter je aan. De dag dat ik die tocht maakte tussen Orsa en Sveg (door het berenbos dus) heb ik gewoon m'n verstand volledig op nul gezet en genoten van het landschap. Mocht ik toch een zeer hongerige beer of wolf zijn tegengekomen dan had ik dit nu niet meer kunnen schrijven. Maar goed als je een vliegtuig neemt bestaat er ook altijd een kansje dat je het niet overleeft. Soms moet je het vestand op nul durven zetten en gewoon genieten van waar je mee bezig bent. :wink: