Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Antiroest behandeling van een stalen fiets. - Forum Wereldfietser

Antiroest behandeling van een stalen fiets.

Ik ben bezig met een nieuw fietsproject en wil graag de binnenbuizen van mijn stalen fiets (racefiets met nogal dunne buisjes) ter voorkoming van roest een anti roest behandeling geven.

Nu is mn. in de USA het product framesaver van jp wiegle nogal populair, maar ik denk dat er hier ook wel iets dergelijks te koop is.

Dus mijn vraag aan jullie is wat is er of wat gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen.

Nog als aanvulling.
Ik gebruik de racefiets niet met regen, sneeuw, ed.
Ik fiets wel heel het jaar door, maar alleen als het droog is.
Dus de fiets krijgt niet de 'volle' lading qua weer voor zijn/haar kiezen.

Ik zie jullie reacties met interesse tegemoet.

Bedankt alvast.

Haal in ieder geval 1 keer per jaar (bijvoorbeeld) je zadelpen los en doe er wat montagepasta of kopervet op. Door galvanische werking kan hij lekker vast gaan zitten :lol:
hub schreef:Ik ben bezig met een nieuw fietsproject en wil graag de binnenbuizen van mijn stalen fiets (racefiets met nogal dunne buisjes) ter voorkoming van roest een anti roest behandeling geven.

Nu is mn. in de USA het product framesaver van jp wiegle nogal populair, maar ik denk dat er hier ook wel iets dergelijks te koop is.

Dus mijn vraag aan jullie is wat is er of wat gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen.

Nog als aanvulling.
Ik gebruik de racefiets niet met regen, sneeuw, ed.
Dus de fiets krijgt niet de 'volle' lading qua weer voor zijn/haar kiezen.

Ik zie jullie reacties met interesse tegemoet.

Bedankt alvast.
Ik zou in ieder geval een ontwateringsgat gat in het bracket boren, en er voor zorgen dat de ventilatieopeningen in de buizen open blijven.

Je kunt er tectyl in spuiten of lijnolie. Normaal gesproken niet zo nodig, maar bij met zilver gesoldeerde frames of frames die in een chroombad hebben gelegen is het zinvoller
hub schreef:Ik gebruik de racefiets niet met regen, sneeuw, ed.
Mijn ervaring is dat in dergelijke omstandigheden fietsen aan allerlei zaken overlijden, maar niet aan roest van binnenuit. Mijn stadsfiets die ik vooral gebruik onder rotomstandigheden ook niet overigens.
Leon

Bedankt allemaal voor de info.

Even reageren.

Ik had zelf ook al gedacht aan tectyl alleen of ik dan alle hoekjes en gaatjes kan behandelen?

Lijnolie die kende ik nog niet.
Hecht dat goed op staal?

Een stadsfiets heeft denk ik veel dikkere buizen dan mijn fietsframe en kan dus waarschijnlijk met roest beter omgaan of anders gezegd het duurt langer eer roesten van binnenuit zich gaat uiten.

Er zit al een gat in de bracket pot, maar of dat voldoende is om inwendige roest tegen te gaan?

De zadelpen wordt ook gemonteerd met montage pasta.

Ik heb nl. ergens op eea. forum gelezen dat roest ook wordt veroorzaakt en nu ga ik het in mijn eigen woorden verwoorden dus het is niet letterlijk dat temperatuur verschillen in zijn algemeenheid bv. een vroege zomerdag met ochtend dauw en dan de temperatuur van je huis dat dat al het begin van roest vorming is.

Ik heb geen kennis van deze materie op zich, maar het lijkt mij aannemelijk dat niet alleen regen in de vorm van druppels roest veroorzaken.

Het punt is dit fietsje heeft op zich al een behoorlijk budget en ik zou met de huidige wetenschap en ervaringen van andere mensen met betrekking tot dit onderwerp toch wel heel erg stom en/of arrogant zijn het te negeren want dat kan wel eens een dure grap gaan worden.

Better safe than sorry zeg ik dan maar.

hub schreef:Bedankt allemaal voor de info.

Even reageren.

Ik had zelf ook al gedacht aan tectyl alleen of ik dan alle hoekjes en gaatjes kan behandelen?

Lijnolie die kende ik nog niet.
Hecht dat goed op staal?
verdunnen met terpentine, bij gekookte lijnolie lappen niet in een prop laten drogen (brandgevaar)
Een stadsfiets heeft denk ik veel dikkere buizen dan mijn fietsframe en kan dus waarschijnlijk met roest beter omgaan of anders gezegd het duurt langer eer roesten van binnenuit zich gaat uiten.

Er zit al een gat in de bracket pot, maar of dat voldoende is om inwendige roest tegen te gaan?

De zadelpen wordt ook gemonteerd met montage pasta.

Ik heb nl. ergens op eea. forum gelezen dat roest ook wordt veroorzaakt en nu ga ik het in mijn eigen woorden verwoorden dus het is niet letterlijk dat temperatuur verschillen in zijn algemeenheid bv. een vroege zomerdag met ochtend dauw en dan de temperatuur van je huis dat dat al het begin van roest vorming is.
we noemen dat condens ;) , en omdat het zuiver water is is het redelijk aggressief
Ik heb geen kennis van deze materie op zich, maar het lijkt mij aannemelijk dat niet alleen regen in de vorm van druppels roest veroorzaken.

Het punt is dit fietsje heeft op zich al een behoorlijk budget en ik zou met de huidige wetenschap en ervaringen van andere mensen met betrekking tot dit onderwerp toch wel heel erg stom en/of arrogant zijn het te negeren want dat kan wel eens een dure grap gaan worden.

Better safe than sorry zeg ik dan maar.
net een 25 jaar oud frame uit Reynolds 531 afgekeurd wegens doorgeroeste achtervork. Maar dat was een fiets van iemand die weigert een fiets schoon te maken en die altijd over zandpaden fietst. De verf rond de achtervork was er al jaren af

Martin,

Condens, ja, :oops:

Dus lijnolie al dan niet verdunnen met terpetine of koken is ook toereikend.

Enig idee waar ik dat kan kopen.

Gebruiken jullie ook lijnolie in de frames die jullie maken en hoe ga je eea. dan toepassen.
Is het er gewoon indoen en dan wat draaien met het frame

Wat is de verversingstermijn van lijnolie om een goede preventieve werking te houden.

En dan nog wat anders.

Er wordt gezegd dat je een staal frame kan repareren bij bv. een valpartij.
Wat ik zou willen weten is kan dat bij alle stalen frames (lees: alle wanddiktes) en kan dat ook bij gesoldeerde, gelugde en tig gelaste frames.

Bij de eerste twee kan ik mij dat wel voorstellen, bij de laatste echter totaal niet.

Ik zie je reactie met interesse tegemoet.

Bedankt.

Handig zo'n forum :D

hub schreef:Martin,

Condens, ja, :oops:

Dus lijnolie al dan niet verdunnen met terpetine of koken is ook toereikend.

Enig idee waar ik dat kan kopen.
je hebt lijnolie en gekookte lijnolie die sneller uithard. Te koop bij DHZ-zaken, art supplies en drogisten
Gebruiken jullie ook lijnolie in de frames die jullie maken en hoe ga je eea. dan toepassen.
Is het er gewoon indoen en dan wat draaien met het frame
vroeger jaste ik er wel tectyl in uit een spuitbus met een lang slangetje. lijnolie gebruik ik voor spaaknippels
Wat is de verversingstermijn van lijnolie om een goede preventieve werking te houden.
lijnolie is het basisbestanddeel van olieverf (en stopverf) en het hard uit en blijft wel zitten. Ik zou niet zo panisch wezen

En dan nog wat anders.

Er wordt gezegd dat je een staal frame kan repareren bij bv. een valpartij.
Wat ik zou willen weten is kan dat bij alle stalen frames (lees: alle wanddiktes) en kan dat ook bij gesoldeerde, gelugde en tig gelaste frames.

Bij de eerste twee kan ik mij dat wel voorstellen, bij de laatste echter totaal niet.
alles kan gerepareerd, bij TIG slijp je de buis er uit, ook minder werk als bij een lug. Of het uit kan is een andere vraag, dat ligt aan de fiets (een dure helpt ;) )

Martin,

Dank je voor je reactie.

Ik ga maandag op pad voor de lijnolie dat lijkt mij dan het beste.

Nog wat vraagjes die mij te binnen schieten :wink:

Hoe moet ik die lijnolie toepassen.
Er in doen, draaien met het frame.
In één laag of meerdere lagen
Hoe vaak herhalen

hub schreef:Martin,

Dank je voor je reactie.

Ik ga maandag op pad voor de lijnolie dat lijkt mij dan het beste.

Nog wat vraagjes die mij te binnen schieten :wink:

Hoe moet ik die lijnolie toepassen.
Er in doen, draaien met het frame.
In één laag of meerdere lagen
Hoe vaak herhalen
Ingieten, verspreiden en er weer uit laten lopen. Als het droog is kijken of het al dekt en anders nog een keer herhalen. Niet vergeten de lak schoon te poetsen voor het droog is

In één woord geweldig.

Bedankt voor alle info.

hallo,

ik heb even gezocht op die lijnolie.
blijkbaar wordt dit in de scheepvaart ook gebruikt, dat zegt genoeg, daar wordt lijnolie in de verf gedaan om zo een extra beveiliging te hebben.

ook gebruikt men ze in de restauratie van old timers, daar doen ze er een beetje autolakuitharder bij, zodat de lijnolie sneller droogt en niet teveel gaat lekken.

blijkbaar zorgt die lijnolie ervoor dat het roest wordt opgelost en laat een clean metaal achter, indien je met die uitharder werkt dan zal de lijnolie blijven zitten en een veilige film achterlaten, indien de lijnolie zou weg"zakken" dan komt het metaal weer vrij en begint het weer te roesten.

ik vraag me af hoe je je fiets moet behandelen.
ik veronderstel dat je de heel fiets moet demonteren ?
de bracket eruit en de voorvork en dan gewoon het frame volgieten en weer laten leeglopen ?

merci

Dat kun je zo doen maar de lijnolie niet verdunnen met terpentine, maar met terpentijn das namelijk absoluut niet hetzelfde.

fillemon schreef:blijkbaar zorgt die lijnolie ervoor dat het roest wordt opgelost en laat een clean metaal achter
Hoi,
Roest los niet op in lijnolie, ook niet een heel klein beetje.
Leon

wel leon, dat had ik wel gelezen op een site voor renovatie van boten,
keek ook wat raar, maar dacht, tja die mensen zullen het wel weten.

niet dus ?

effe googlen of ik de link kan vinden

Mijn fietsen heb ik altijd een anticorrosie behandeling gegeven.
Ik gebruik LPS-3, een schuimende spray. Ik breng het in via het verwijderde zadel.
Ook via ontluchtingsgaten in voor en achtervork.
De gaten van de bidonhouders, bagagedrager e.d. zijn ook handig.
Het spul hoort theoretisch snel te drogen, maar omdat de lucht er niet
erg circuleert doe ik dit klusje in de zomer.
Na de behandeling het frame in de zon en het droogt vrij vlot.
Als je dit niet doet loopt er vette drab uit de ontluchtinggaten.
Het is bruikbaar voor staal en aluminium.

Groeten,

John.

kan die site niet meer vinden leon,

maar ik denk dat je gelijk hebt, heb nog even rondgekeken.

de lijnzaadolie dicht gewoon goed af, geen lucht, geen roest.

er zijn dus een aantal oplossingen voor roestbestrijding

1)roest laten zitten en de lucht ervan afsluiten zodat het niet verder kan roesten: hammerrite, lijnolie zijn hiervoor oplossingen. lijnolie lekker goedkoop

2)roestomvormers: deze zetten het roest om naar een andere chemische samenstelling en dit vormt dat de luchtledige afdichting zodat onderliggend roest geen "zuurstof" meer krijgt

3)roest oplosser; dit is een product dat roest oplost waarna je een blank metaal terug krijgt. veel producten in de omloop, maar ze zijn op basis van fosforzuur (en soms zoutzuur). met een oplossing van 30% fosforzuur is je frame zo roestvrij. (cocacola gaat ook, het aanwezige fosforzuur is in staat om beroeste nagels weer clean te krijgen, ps : fosforzuur zit ook in producten om zwaar vevuilde wc's proper te krijgen, dus ook daar kan cola in: dit terzijde)

voila dat is wat ik vond, of ik nu fosforzuurin mijn frame ga kappen is iets anders. ik dnek het niet: het roest wordt gewoon opgelost, maar dat heoft voor mij niet, als het stopt met roesten ben ik al blij, dus lijnolie zal het worden, (daarnaast wat moet ik met dat fosforzuur nadat ik het gebruikt heb ? de natuur belasten ?)

dus my mind is made up, de eerste keer dat ik mijn oude fiets een flinke beurt geef zal deze serieus met lijnolie wordne behandeld.
gekookt of ongekookt, gedopeerd met verharder of niet, lijnolie wordt het

groetjes.