Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lekkende Rohloff-naaf ver weg - Forum Wereldfietser

lekkende Rohloff-naaf ver weg

Afgelopen winter in Oman gefietst. Rohloff-naaf ging lek en op een bepaald moment was alle olie er uit (kwam niets meer uit). Fietsenmaker thuis (in Tilburg) gebeld. Deze adviseerde: stop er gewoon maar wat in dat smeert, maakt niet zoveel uit wat.
Jullie mening?
--Moet je er echt wel bijgooien, zo'n naaf zou toch op een druppel moeten draaien, en die druppel lijkt me er altijd wel in blijven zitten
--Als je er al wat ingooit, maakt het dan echt niet uit wat?
--Als je een langere tijd weg bent (bv 3 maanden), wat doe je dan?

--en kan zo'n lekkende naaf komen door horizontale verplaatsing in een vliegtuig?

.....verder: super die Rohloff-naaf

Bij Rohloff zelf zeggen ze dat je rustig een jaar zonder olie kunt rijden. Ik denk dat een ander smeermiddel afhankelijk natuurlijk welke, ook schade kan aanrichten, hou daar rekening mee.
Theo B schreef:Afgelopen winter in Oman gefietst. Rohloff-naaf ging lek en op een bepaald moment was alle olie er uit (kwam niets meer uit). Fietsenmaker thuis (in Tilburg) gebeld. Deze adviseerde: stop er gewoon maar wat in dat smeert, maakt niet zoveel uit wat.
zou ik nooit doen. De Rohloff olie is bijzonder plakkerig, en je gaat de in de naaf overgebleven resten verdunnen. Als de nieuwe olie de kunststof of ev bronzen onderdelen aantast heb je echt een probleem.
Rohloff adviseert gewoon door te fietsen, die spoelolie om de oude olie er uit te krijgen is echt nodig ;)

Jullie mening?
--Moet je er echt wel bijgooien, zo'n naaf zou toch op een druppel moeten draaien, en die druppel lijkt me er altijd wel in blijven zitten
--Als je er al wat ingooit, maakt het dan echt niet uit wat?
--Als je een langere tijd weg bent (bv 3 maanden), wat doe je dan?

--en kan zo'n lekkende naaf komen door horizontale verplaatsing in een vliegtuig?
Kan heel goed. De naaf heeft niet een echte ontluchting, dus als de druk in het vliegtuig afneemt blaast de naaf door de afdichtingen naar buiten. Naar onderen wordt dan altijd olie meegenomen