Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoelang gaat een Alivio ketting mee? - Forum Wereldfietser

Hoelang gaat een Alivio ketting mee?

Dag

Als student met een klein budget die toch bezeten is van het fietsen heb ik mijn oude koga die buiten de kader echt een wrak was helemaal opnieuw Alivio afgemonteerd. Deze zomer heb ik een fietsreis van anderhalve maand (+-5000km) gepland, hopen dat die Alivio groep dat zal aankunnen. Nu vraag ik mij af wat zo gemiddeld de afstand is waarna ik mijn ketting/tandwielen zal moeten vervangen. Zal ik op reis een ketting moeten kunnen vervangen of niet? Reken maar dat ik voor mijn vertrek meer dan duizend kilometer zal rondgepeddeld hebben, dus zou ik de 7000km halen zonder stukken te moeten vervangen, of zal ik een pitstop bij een fietshandel moeten plannen?

Ik weet dat mijn oplossing momenteel niet zo erg duurzaam is, maar als student die later veel zal kunnnen verdienen moet je soms kunnen roeien met de riemen die je hebt :? .
ottovds schreef:Dag

Als student met een klein budget die toch bezeten is van het fietsen heb ik mijn oude koga die buiten de kader echt een wrak was helemaal opnieuw Alivio afgemonteerd. Deze zomer heb ik een fietsreis van anderhalve maand (+-5000km) gepland, hopen dat die Alivio groep dat zal aankunnen. Nu vraag ik mij af wat zo gemiddeld de afstand is waarna ik mijn ketting/tandwielen zal moeten vervangen. Zal ik op reis een ketting moeten kunnen vervangen of niet? Reken maar dat ik voor mijn vertrek meer dan duizend kilometer zal rondgepeddeld hebben, dus zou ik de 7000km halen zonder stukken te moeten vervangen, of zal ik een pitstop bij een fietshandel moeten plannen?

Ik weet dat mijn oplossing momenteel niet zo erg duurzaam is, maar als student die later veel zal kunnnen verdienen moet je soms kunnen roeien met de riemen die je hebt :? .
een goedkope ketting gaat 500-5000 km mee. Levensduur is sterk afhankelijk van smering, vervuiling, reinigingstechniek, hoeveel je meeneemt, hoe je trapt en schakelt en wat je slijtagecriterium is.
Redelijke kans dat als de huidige ketting binnen de 1% slijtage zit op het moment dat je op vakantie gaat, en je er dan een verse middenklasse ketting oplegt je zonder vervanging van ketting en tandwielen rond komt.

http://www.m-gineering.nl/ketting.htm
ottovds schreef:Dag

Als student met een klein budget die toch bezeten is van het fietsen heb ik mijn oude koga die buiten de kader echt een wrak was helemaal opnieuw Alivio afgemonteerd. Deze zomer heb ik een fietsreis van anderhalve maand (+-5000km) gepland, hopen dat die Alivio groep dat zal aankunnen. Nu vraag ik mij af wat zo gemiddeld de afstand is waarna ik mijn ketting/tandwielen zal moeten vervangen. Zal ik op reis een ketting moeten kunnen vervangen of niet? Reken maar dat ik voor mijn vertrek meer dan duizend kilometer zal rondgepeddeld hebben, dus zou ik de 7000km halen zonder stukken te moeten vervangen, of zal ik een pitstop bij een fietshandel moeten plannen?

Ik weet dat mijn oplossing momenteel niet zo erg duurzaam is, maar als student die later veel zal kunnnen verdienen moet je soms kunnen roeien met de riemen die je hebt :? .
Afstand is zo lastig te bepalen er zijn meerder factoren die dan meespelen.

Deze regel kun je aan houden voor het vervangen moment van een ketting:
Als er meer als 0,75 rek op de ketting zit dan gaat ie op de andere tandwielen in slijten.

Een nieuwe ketting is het geld niet. De achtertandwielen zijn al snel duurder. Een versleten ketting eet de tandwilen op, dus je kunt beter een goede ketting nemen, en eventueel als je echt slim wilt zijn twee of drie kettingen om en om gebruiken.
Wim

Hoe snel je ketting slijt, is zeer persoons- en stijlgebonden. Met mijn eerste ketting (weliswaar een Deore LX, dus iets beter dan Alivio) reed ik tweemaal van Maastricht naar de Mediterranee, tweemaal naar Santiago, en ook nog eens meer dan 5000km in Griekenland, voordat de ketting begon door te trappen.

Mijn misschien ietwat freakerig recept :
- nooit onder kracht schakelen, zelfs niet bergop (het volstaat van een fractie van een seconde de kracht los te laten op het schakelmoment, je kan daar perfect een automatisme van maken) en natuurlijk zorgen dat je je altijd in lage versnelling staat als je stopt, want na stoppen komt altijd weer vertrekken .
- consequent kruisstanden vermijden : de 2 buitenste tandwielen op de cassette achteraan zijn taboe in kruisstand, en ook de het middentandwiel vooraan nooit in combinatie met 1 van de uitersten links of rechts op de cassette achteraan.

Vanzelfsprekend genoeg vetten, maar ook en vooral regelmatig aangekoekt vuil wegborstelen. Om de tandjes te poetsen gebruik ik een tandenborstel 8) .

Marten schrijft het eigenlijk al het valt en staat met al het andere, maar ook hoe goed jij wel of niet onderweg je ketting gaat onderhouden c.q. smeren. Als je veel met regenachtig weer te maken krijgt zul je eerder moeten smeren dan wanneer dit niet het geval is.

mijn alivio op vorige fits (gazelle medeo) ging ongeveer 8 - 10.000 km (1jaar dus) mee maar werd steeds tegelijk vervangen met cassette achter. maar ik onderhield em wel redelijk qua poetsen en olieën
ottovds schreef:
m-gineering schreef:... fietsreis van anderhalve maand (+-5000km) ... ... dat ik voor mijn vertrek meer dan duizend kilometer zal rondgepeddeld hebben
een goedkope ketting gaat 500-5000 km mee.
Ik zou dus voor vertrek toch een nieuwe ketting opleggen, netjes smeren vooral na regen en je verder niet te veel zorgen maken. Later versleten kransjes op de koop toe nemen. "Alivio"kransjes zijn immers niet zo heel duur.
Dure kettingen gaan overigens niet noodzakelijk langer mee.
Leon