Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kruisframe, wat te doen met... - Forum Wereldfietser

Kruisframe, wat te doen met...

Acht jaar geleden kocht ik een stadsfiets met kruisframe bij de firma Fietsplezier. Op een gegeven moment de fiets wat sportiever gemaakt en er ook langere tochten mee gereden. Ben tevreden met het uiterlijk en de zitpositie.

Afbeelding

Helaas heeft deze fiets altijd buiten gestaan.

Afbeelding
Afbeelding

Het frame heeft aandacht nodig. Ook is er speling in de trapas, en bezorgt het Shimano Nexus rollerbrake systeem me al jaren een (roller)beroerte: rammelen, slecht remmen. Ook ben ik niet verliefd op de 7 versnellingsnaaf...

Ik kan de fiets uit elkaar halen, het frame laat zandstralen, spuiten, eventueel aansluitingen laat maken voor velgremmen, nieuwe trapas, versnellingsnaaf (Sram I-motion 9), velgen en nog wat leuke accesoires aanbrengen...

Maar is dit niet het plaatsen van een vlag op een modderschuit? Ik kan ook b.v. doorsparen en bij M Gineering een nieuw frame kopen (in ieder geval veel lichter), of een compleet nieuwe fiets van b.v. Utopia:
http://www.utopia-fahrrad.de/Fahrrad_Ht ... r_108.html

Het frame blijft nautuurlijk maar een gewoon, stug en zwaar stadsfietsframe.

Zou er ook een singlespeed doortrapper van kunnen maken... (heb ik nog niet gezien met kruisframe}

Of het frame gewoon bij de vuilnis kunnen zetten.

Enfin, hoor graag reacties, ik weet het even niet meer...

Groet,

Martijn Swart

Ik zou de roestvorming bijwerken, er een nieuwe trapas inzetten, en de fiets houden als stadsfiets. Zo'n stadsbarrel hebben we allemaal (als we er plek voor hebben) want onze mooie vakantiefietsen in de stad? Mij niet gezien.
Ga verder maar doorsparen voor een mooie vakantiefiets. Mijn m-gineering is inderdaad een stuk lichter...... Een goede probleemloze maar wat basale vakantiefiets kost misschien 1200 euro, een hele mooie met alles erop en eraan zo'n 4000 euro.
Wim

Schlauch schreef:Ook zou ik ongeveer in het midden van de bovenbuis een extra zadel laten plaatsen als kinderzitje.
Wat een origineel en creatief idee! Hoe kom je erop?

@Kruisframe: Jouw fiets is a piece of art. Behandel hem ook zo! :wink: :?

Hier mijn mening, absolute leek op alles was met fietstechniek te maken heeft. Ik vind het een heel bijzonder frame om te zien. Als hij je al zoveel plezier heeft gegeven dan is de vuilinisbak geen optie. Lekker levensvatbaar maken en er in de stad van genieten, desnoods met terugtraprem. Sparen, en als een haas naar Kielwindeweer. Maar ik ben van het vrouwelijke geslacht en ben misschien wel sentimenteel met afscheid nemen van dit soort dingen. :oops:

Dank voor de reacties. Zal het frame niet bij het vuil zetten, voelt niet goed. Een brede voordrager erop, versnellingen eraf, terugtraprem... Wordt gewoon weer lekker zwoegen in de stad...

Pimp die fiets een beetje op maar niet teveel want dan word hij weer te diefstal gevoelig. Dus de roestige delen kaal schuren netjes voorbehandelen, en een lik zwarte verf erover. Gooi die rollerbrakes eraf want dat remt van geen kanten (ik snap niet dat Jan-Willem dat toen niet tegen je gezegd heeft) laat er gewoon een goede terugtraprem opzetten, hoort ook wel een beetje bij het uiterlijk van de fiets. Dat is voor deze fiets hier in de stad ook goed genoeg.

Maak verder de allerbeste keus die je zelf al noemt; doorsparen en bij Marten een frame bestellen naar jouw wensen, met alles erop en er aan. En zorg dat die fiets wel binnen kan staan.

En nee, ik heb geen aandelen in Marten's bedrijf of krijg iets uitbetaalt bij het binnenslepen van een opdracht voor hem :wink:

Haike schreef:Pimp die fiets een beetje op maar niet teveel want dan word hij weer te diefstal gevoelig. Dus de roestige delen kaal schuren netjes voorbehandelen, en een lik zwarte verf erover. Gooi die rollerbrakes eraf want dat remt van geen kanten (ik snap niet dat Jan-Willem dat toen niet tegen je gezegd heeft) laat er gewoon een goede terugtraprem opzetten, hoort ook wel een beetje bij het uiterlijk van de fiets. Dat is voor deze fiets hier in de stad ook goed genoeg.

Maak verder de allerbeste keus die je zelf al noemt; doorsparen en bij Marten een frame bestellen naar jouw wensen, met alles erop en er aan. En zorg dat die fiets wel binnen kan staan.

En nee, ik heb geen aandelen in Marten's bedrijf of krijg iets uitbetaalt bij het binnenslepen van een opdracht voor hem :wink:
Ook al had je aandelen in Martens bedrijf (bij wijze van spreken) dan neem ik je dat niet kwalijk, ik hou van mensen met veel kennis van zaken en die met veel enthiousiasme met iets bezig zijn. Toch anders dan zo'n groot bedrijf als Shimano die (naast prima werkende) een product op de markt zet wat eigenlijk niet echt goed werkt. En, denk dat Jan Willem van fietsplezier daar later ook achter gekomen is. In zijn winkel is geen rollerbrake meer te bekennen. Wel veel ander moois.

Toen deze fiets nieuw was (zag er prachtig uit, dus diefstalgevoelig) en toch altijd buiten stond, heeft slechts één keer iemand geprobeerd de wielen te stelen toen het voorwiel niet vast stond aan het frame. Is gelukkig niet gelukt. En vanaf nu kan die gewoon binnen staan.

Groet, Martijn