Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mag er tijdens vliegvervoer bagage op de fiets zitten? - Forum Wereldfietser

Mag er tijdens vliegvervoer bagage op de fiets zitten?

Bij voorbeeld onder de snelbinders een tent?

Zou ik zeker niet doen. Je hebt kans dat je tent niet meer onder je snelbinders zit als je jouw fiets in ontvangst neemt op de luchthaven van aankomst.

Ik was zo dom om het zadeltasje met inhoud op de fiets te laten zitten. Na de landing bleek dat alles eruit was gevallen. Gelukkig kon ik alles nog bij elkaar vinden, maar toch. Ze kunnen er ruw mee omgaan hoor.

Wij gebruikten de fietsdoos van KLM, en ik had wel de helmen, fietschoenen en nog klein spul aan de fietsen bevestigd met het risico dat het weg kon zijn.

Overigens werden de fietsen incl. doos niet gewogen maar wel naar het gewicht gevraagd. De doos mag/mocht namelijk niet zwaarder zijn dan 20 kg.

Ik heb meestal een rackpack op achterdrager zitten (goed vastgezet) met daarin het gereedschap de pedalen en wat ander los spul dat bij de fiets hoort. Zo blijft alles bij elkaar en zwerft er niks los door de fietsdoos.

Uhmmm ...... ik stop wel vaak een fietstas mee in de doos met wat spullen erin. Ik besef dat het een risico is, en zal het dus niet aanraden. Maar voorlopig is dit dus steeds zonder gevolgen gebleven en zat alles nog in de doos bij aankomst.

Ik denk dat je een onderscheid moet maken onder welke voorwaarden je fietsdoos meegaat. Wordt die als 'sport equipment' ingecheckt (waarvan je bij sommige maatschappijen 1 stuk gratis mag meenemen), dan wordt ook gespecifieerd dat daar enkel de fiets (of surfplank, of ...) in mag zitten, en dan zou het dus "gevaarlijk" kunnen zijn er andere spullen bij te steken.

Moet je je fiets gewoon zien mee te krijgen in je bagagelimiet van 20, 25 of 30 kg, dan ga ik ervan uit dat het ook aan jezelf is waar je je spullen stopt.

Vraag die dan weer op de proppen komt .....
De mensen die jou fietsdoos checken; weten zij onder welke voorwaarden deze is ingecheckt ?
Waarschijnlijk niet, en misschien dat het daardoor (tot nu toe) steeds goed gelopen is.
Ik vraag het me af.
Iemand ooit spullen verwijderd gehad uit zen doos ?
De meeste maatschapijen hebben daarover niets vastgelegd.
Ik hou mijn gereedschaptasje en zadeltasje gewoon aan de fiets vast,bovendien tape ik de trappers achterop de bagagedrager.
Fiets gaat soms in een doos maar ook wel in een hoes.
Heb nog nooit problemen gehad (+- 40 vluchten)
Als er gewogen moet worden geef ik de fiets van mijn vrouw, hier zit veel minder op en aan en is dus veel lichter.

Er wordt meestal naar het gewicht gevraagd. Ik heb nog niet meegemaakt dat er werd gewogen, maar heb pas 3 keer gevlogen.

De derallieur en ketting heb ik tot nu toe steeds verwijderd en doe ik samen met de pedalen en de pedaalsleutel in een plastic zak die ik vast tape aan de horizontale stang. Ook ons kabelslot en het zadeltasje met de plakspullen laat ik zitten. Ik doe wel bubbeltjesplastic of karton om de zadel ter bescherming en om het tasje uit het zicht te houden.

Overigens was ik vorige maand blij dat alle kwetsbare onderdelen van de fiets waren verwijderd want de employees van de bagageafhandeling in Malage probeerden deze keer twee fietsen tegelijk door de flappen van de lopende band te duwen. De fietsen lagen op elkaar en bleven natuurlijk steken en die band maar doordraaien. Iemand zette de zaak stil. Aan de andere kant van de flappen hoorde we geruzie en er was gesjor en getrek waarna er uiteindelijk twee fietsen na elkaar kwamen. Veel scheuren in de plastic hoes maar gelukkig verder geen schade.

Groetjes Ronald

Wij geven altijd 1 fietszak mee op elke fiets. Die wordt vastgemaakt met snelbinders en met stevige tape. De douane wil meestal eerst zien wat erin zit. Ik steek er alles in wat niet als handbagage mee het vliegtuig in mag + pedalen, drinkbussen, messen enz.
Vroeger draaiden we de fiets en zak helemaal in de bolletjesplastiek, maar we hebben al twee keer meegemaakt dat we alles terug konden lossnijden omdat douane wilde controleren.
Nu doe ik het anders. Ik blijf wachten bij de fietsen tot ze die komen afhalen en ga dan eventjes mee. Zogauw douane alles heeft gecontroleerd tape ik de zak goed vast en doe er dan nog bolletjesplastiek over.
Komt gegarandeerd goed aan.
Ook al ondervonden: hoe beter je je fiets inpakt, hoe harder er mee gesmeten wordt. Geef hem zo mee en de mensen behandelen je fiets met zorg. Moest bij Ryanair wel een papier tekenen dat het op eigen risico was, maar dat is eigenlijk altijd zo.
Ondertussen al met fietsen gevlogen van/naar Maastricht, Charleroi, Nimes, Carcasonne, Valencia, Girona, Alicante. Zonder problemen.