Wij geven altijd 1 fietszak mee op elke fiets. Die wordt vastgemaakt met snelbinders en met stevige tape. De douane wil meestal eerst zien wat erin zit. Ik steek er alles in wat niet als handbagage mee het vliegtuig in mag + pedalen, drinkbussen, messen enz.
Vroeger draaiden we de fiets en zak helemaal in de bolletjesplastiek, maar we hebben al twee keer meegemaakt dat we alles terug konden lossnijden omdat douane wilde controleren.
Nu doe ik het anders. Ik blijf wachten bij de fietsen tot ze die komen afhalen en ga dan eventjes mee. Zogauw douane alles heeft gecontroleerd tape ik de zak goed vast en doe er dan nog bolletjesplastiek over.
Komt gegarandeerd goed aan.
Ook al ondervonden: hoe beter je je fiets inpakt, hoe harder er mee gesmeten wordt. Geef hem zo mee en de mensen behandelen je fiets met zorg. Moest bij Ryanair wel een papier tekenen dat het op eigen risico was, maar dat is eigenlijk altijd zo.
Ondertussen al met fietsen gevlogen van/naar Maastricht, Charleroi, Nimes, Carcasonne, Valencia, Girona, Alicante. Zonder problemen.