Additionally, paste this code immediately after the opening tag: rondje Pyreneeen - Forum Wereldfietser

rondje Pyreneeen

Hallo,

Weet iemand een leuk rondje met veel hoogtemeters in de Pyreneeen? We hebben 9/10 dagen de tijd en kunnen zo'n 100km pd aan. Misschien iets meer. Idee is om te starten in Pau, maar we staan open voor alle andere suggesties. Zou mooi zijn als Santiago de compostella erin zat, maar niet perse noodzakelijk. Ook hoeft het niet perse een rondje te zijn, als er aan het eind van de route maar een goedkope manier is om weer in NL te komen. Kern van de trip is dus veel hoogte en natuur. Ik ben zeer benieuwd naar alle reacties.

Met hartelijke groet,

Ane Pieter

Je hebt volgens mij van de FIS het boekje "de Katharenroute" gaat geloof ik van Oost naar West door de Pyreneeën kom je uit in Hendaye. Vandaar zijn er zat mogelijkheden om terug te komen kijk ff bij landeninformatie of bel met de fietsvakantiewinkel of de treinreiswinkel want die weten het (echt) beter dan de NS.

Richting Santiago kun je natuurlijk gewoon het derde deel van de Jacobsroute volgen ook door de FIS uitgegeven, krijg je denk ik ook genoeg hoogte meters voor je kiezen.
:wink:

Ehmm. ik zou als eerste Santiago de C. schrappen! Van het westen van de Pyreneeën naar Santiago is het ruim 600 kilometer door bergachtig gebied! 10 dagen alleen Pyreneeën lijkt me zelfs al krap...

Haike schreef:Je hebt volgens mij van de FIS het boekje "de Katharenroute" gaat geloof ik van Oost naar West door de Pyreneeën kom je uit in Hendaye.
Klopt maar die zoekt de beklimmingen niet op.
Vanuit Pau kan je direct de Aubisque op, de Tourmalet, de Col de Aspin, Peyresourde etc etc tot in Andorra en dan door Spanje terug.
Vanuit Pau naar Santiago over de Jacobsroute zit niet echt veel spectaculair klimwerk.

Michael W schreef:
Haike schreef:Je hebt volgens mij van de FIS het boekje "de Katharenroute" gaat geloof ik van Oost naar West door de Pyreneeën kom je uit in Hendaye.
Klopt maar die zoekt de beklimmingen niet op.
Vanuit Pau kan je direct de Aubisque op, de Tourmalet, de Col de Aspin, Peyresourde etc etc tot in Andorra en dan door Spanje terug.
Vanuit Pau naar Santiago over de Jacobsroute zit niet echt veel spectaculair klimwerk.
Eeuuhhh Cebrero?? geen klimwerk? :wink:

Haike schreef: Eeuuhhh Cebrero?? geen klimwerk? :wink:
Mooi afdaling, de klim stelt weinig voor :wink:
Als je graag veel wil klimmen moet je niet de Jacobsroute doen, dan blijf je in de Pyreneeën !!

Michael W schreef:
Haike schreef: Eeuuhhh Cebrero?? geen klimwerk? :wink:
Mooi afdaling, de klim stelt weinig voor :wink:
Oepss... dan ben ik bang dat ik me nu toch onder de slechte klimmers moet gaan rekenen.... :cry: :wink:

Maar naar beneden ging inderdaad heel hard...

Haike schreef: Oepss... dan ben ik bang dat ik me nu toch onder de slechte klimmers moet gaan rekenen.... :cry: :wink:
Dat is geheel aan jou :wink:
Maar Anepieter uit Leiden wil graag veel hoogtemeters.
Pau is dan een prima beginpunt voor een mooi rondje Franse en Spaans Pyreneeën. Van Pau naar Laruns 40 km langzaam stijgend om warm te draaien en dan linksaf de Aubisque op en dan richting Andorra en door Spanje terug.
Terug naar Pau neem je de Col de Portalet (1794 m) met uitzicht op de Pic du Midi d'Ossau (als het zonnig en droog is) en een schitterende afdaling van meer dan 70 km tot in Pau. :wink:

Klinkt als een mooi plan voor de buitenlandreis van de Wereldfietser....
Wim

Willem Jongman schreef:Klinkt als een mooi plan voor de buitenlandreis van de Wereldfietser....
Wim
ja inderdaad...

Haike schreef:
Willem Jongman schreef:Klinkt als een mooi plan voor de buitenlandreis van de Wereldfietser....
Wim
ja inderdaad...
Met een extra uitstapje op en neer naar de Port de Gavarnie (2270) :wink:
Hoi, Wij starten met een rondje pyreneeen in Narbonne op 8 juli. Dagje rustig infietsen richting de grens. Als je langs de Franse grens van Oost naar West blijft mag je vaak omhoog. Ergens boven Pamplona oversteken naar Spanje en bij Andorra weer terug de grens over naar Fankrijk. en dan nog even de Col de Pailhères (1200 meter omhoog) komen we de mannen van de tour nog tegen zit ik me af te vragen?

De hele rondtocht zal wel langer dan twee weken kosten

Bert

Ik heb al een aantal keren in de Pyreneeen gefietst en met name naar hoogtemeters gezocht. Erg mooi.

Persoonlijk vind ik het Franse deel mooier dan het Spaanse deel omdat de wegen over het hooggebergte heen gaat terwijl de doorgaande Spaanse wegen met name langs de bergen gaan (of via een tunnel de bergen door). Ook de voorzieningen zoals campings en winkels zijn in Frankrijk een stuk beter.

Voor een standplaats vakantie is Argeles Gazost een prima uitgangspunt.
De west-oost route over alle bergen is eigenlijk het mooiste. Met een beetje doorfietsen is dit in twee weken wel te doen. Je kan alle beroemde cols aan elkaar rijgen.

De klim voorbij de Gavarnie Port de Boucharo is erg mooi maar loopt wel dood bij de grens met Spanje. Ook mooi zijn de Spandelles en de Route des Lacs (Barage de Cap de Long/ Lac d'Aumar) bij St Lary Soulan.

Zie voor verslagen mijn website bij
- Pyreneees (van west naar oost)
- Spain (Spaanse Pyreneen inclusief Picos de Europa)
- Spanje 2002 (enkele dagtochten)

groet

Luddo

Maar voor de Spaanse kant geldt dan weer dat die leger en ruiger zijn en dat het weer er vaak mooier is.

Ik ga dit jaar de transpirinaika aandoen, een eigen interpretatie. Vorig jaar ben ik van Portbou tot Laspuna gefiets en dan iets meer via het binnenland teruggekeerd. Dit jaar ga ik van Argeles-Sur-Mer tot Hendaye, ik blijf op 2 dagen na steeds aan de Spaanse kant, doe zeer veel hoogtemeters en ook veel offroad. Ik trek er iets van een 2 weken voor uit en vertrek 5juli met de trein vanuit Metz. Heenreis is ergens de laatste week van juli geplanned.