Additionally, paste this code immediately after the opening tag: reis naar Frankrijk met mtb... doenbaar of slecht plan? - Forum Wereldfietser

reis naar Frankrijk met mtb... doenbaar of slecht plan?

hallo,
ik plan voor de eerste keer een fietsvakantie naar het zuiden van Frankrijk (waarschijnlijk via de "groene weg"), maar ik heb geen trekkingfiets.
nu vraag ik mij af of het een slecht plan is om met een degelijke mtb te vertrekken (met enkele comfortaanpassingen: ander stuur bv)
Heeft iemand reeds ervaring met een lange fietsreis met mountainbike, of raden jullie het af?
Katrien
dag Katrien,

Als jouw fietsje de mogelijkheid heeft om er fatsoenlijk een bagagedrager op te zetten en redelijk wat gewicht te torsen, en je hebt banden waar je ook mee vooruit kunt over de weg, lijkt me er echt geen probleem te zijn. Een MTB rijdt misschien wat 'nerveuzer' en minder comfortabel voor lange afstanden dan een fiets met aangepast trekkingframe, maar verder lijken me er geen echte problemen te zijn. Versnellingen zul je in ieder geval genoeg hebben. Beter dan de mensen die ik regelmatig op hun Hollandse stadsfietsjes in het zuiden van Frankrijk ben tegengekomen. Veel doorgewinterde vakantiefietsers (de Nederlanders daar gelaten) rijden al jaren op een opgebouwde MTB!

Groetjes,

Astrid

Totaal geen probleem; ik heb het ook gedaan. Een achterdrager kopen natuurlijk, en een simpel plastieken spatbord achteraan om de meeste modder (moest je tegenslag hebben en het regent) tegen te houden en je kan vertrekken denk ik.

oef

geweldig!
dan ben ik helemaal klaar om te vertrekken...hoop ik toch!
Katrien

Helemaal eens met het bovenstaande. Wilde er alleen nog aan toe voegen dat het ook raadzaam is om banden met minder profiel (zgn. 'slicks') te gebruiken als je vnl. op verharde wegen rijdt (bijv. Continental Sport Contact, Vredestein S-Licks, of wat een goede fietsenmaker ook in huis heeft). Scheelt aanzienlijk in de weerstand.

http://www.m-gineering.nl/techdex.htm voor een discussie van de manieren waarop je bestaande racefietsen en atb's bruikbaar kunt maken voor toertochten.

Ik heb ooit wel ontstoken polsen overgehouden aan een 5-daagse fietstocht op een ATB, doordat je maar 1 positie hebt voor je handen. Van die ontsteking heb ik ca. 1,5 jaar last gehad. Een ander stuur of in ieder geval bar-ends is wel raadzaam.

ja, dat van die positie had ik ook al gehoord, ik denk erover om een vlinderstuur te nemen, ook om mijn rug af en toe de kans te geven om in een relaxtere houding te zitten...
Dag Katrien,

Ik heb de groene weg gefietst op een mountainbike. Andere banden er onder inderdaad, bar-ends aan het stuur en dan gaat het prima, zolang je maar lekker zit. Moet dus geen probleem zijn.

Veel plezier!
Jorrit

Ik ben naar Santiago de Compostela, Rome, Madrid en nog enkele ander vakanties op de mtb geweest. Altijd tussen de 1500 en 2500 km per vakantie.
Klaas.