Additionally, paste this code immediately after the opening tag: past dit kinderzitje op deze bagagedrager ? - Forum Wereldfietser

past dit kinderzitje op deze bagagedrager ?

zou ik dit zitje kunnen monteren op deze bagagedrager en, nog belangrijker, gaat hij het gewicht uithouden ? Verkoper fiets zegt dat er een fietszitje op past (maar ander model).

de fiets :

http://www.2dehands.be/damesfiets-cityb ... er=1186158

het zitje :

http://www.halfords.be/BE/Fiets/Catalog ... tId=609998

Ik hoop dat jullie het zo kunnen zien want weet niet goed hoe foto's toe te voegen.[/url]

Los van het feit of hij wel of niet past, zou ik nooit een zitje vast maken aan een drager die bevestigd zit alleen om de zadelpen, en verder geen ondersteuning heeft via pootjes die je vast kan schroeven op het pad. Ik zou het niet doen. Dan eerst een andere fatsoenlijke drager op die fiets, kan je er meteen een kopen waarvan je zeker weet dat het zitje wat erop moet ook gaat passen.
nenemooje schreef:zou ik dit zitje kunnen monteren op deze bagagedrager en, nog belangrijker, gaat hij het gewicht uithouden ? Verkoper fiets zegt dat er een fietszitje op past (maar ander model).

de fiets :

http://www.2dehands.be/damesfiets-cityb ... er=1186158

het zitje :

http://www.halfords.be/BE/Fiets/Catalog ... tId=609998

Ik hoop dat jullie het zo kunnen zien want weet niet goed hoe foto's toe te voegen.[/url]
Aaaaaaaaaaggghhh!!!!!
-Dat soort dragers is geschikt voor het vervoer van een pakje boterhammen
-Hoewel er hele generaties groot geworden zijn op dat kinderzitje ( het zal al 80- jaar ongewijzigd in productie zijn) kun je tegenwoordig echt wel wat beters krijgen. En op jouw fiets zitten niet eens jasbeschermers, dus de kindervoeten zitten zo in de spaken!

Ik zou eerder denken aan een drager die je met zijn eigen bevestiging aan de zadelbuis bevestigt

ok, dat dacht ik al. Ik koop deze fiets dan maar niet en kijk uit naar eentje met een stevige bagagedrager. bedankt !!

De boodschap is denk ik dat je vooral een ander zitje moet zoeken. Bobike zitjes bijvoorbeeld zijn prima, en worden aan het frame gemonteerd in plaats van aan de drager.
Als je vooral in de stad wilt rijden met een kind dan is het moderne type "moederfiets'" een goed plan (lekker veel ruimte, sterke 26 inch wielen). Wil je meer, dan moet het een stijve hybride worden.
Wim

nenemooje schreef:ok, dat dacht ik al. Ik koop deze fiets dan maar niet en kijk uit naar eentje met een stevige bagagedrager. bedankt !!
Ik weet niet of dat dat per se de juiste conclusie is.
Misschien is de fiets wél goed.
Misschien is de boterhammenbagagedrager :P wél voldoende voor wat jij specifiek als bagagedrager nodig hebt.
Ik acht de kans niet groot, maar toch... strikt genomen weten we dat niet.

Maar dat dat stoeltje niet voldoet, dat is dus wél duidelijk.

Bij ons is het stoeltjestijdperk nog maar een jaartje voorbij (5 en 7,5 zijn de jongens nu), maar wij hebben altijd met Römer gereden.
Volgens een recent Duits onderzoek komt Römer ook duidelijk beter uit de tests dan Bobike.
Zie dit Bericht op Belgische consumentenpagina

Zo'n Römer (of ander op de zadelbuis - inderdaad niet zadelpen, haike :!: - bevestigd kinderstoeltje) is vrij eenvoudig af te nemen, en dan komt je onderliggende boterhammenbagagedrager weer vrij voor lichtgewichtvervoer.

Ja mijn ervaring met Bobike is al weer iets ouder (de kids zijn nu 10 en 12), maar het gaat inderdaad om het zitje. Alle goede zitjes die ik ken zitten vast op de zadelbuis en de staande achtervorken. En terecht, dat is de sterke en stijve plek. In principe maakt het dan niet uit wat voor fiets het is. Wel diseen beetje goede en stijve fiets een goed plan. Bijvoorbeeld een omafiets is zo slap dat het niet leuk is. Zelf houd ik zoals misschien bekend niet zo van alu fietsen, maar voor dit doel is een mega overized alu damesframe nog niet zo verkeerd. Maar neem er dan niet zo eentje met lage instap en enkele buis. Dat is niet stijf genoeg met kind. Verder moet de kwaliteit een beetje redelijk zijn. Een fiets met kinderen er op (en boodschappen) krijgt enorm op zijn donder, en is meestal dan ook na een paar jaar op alle plekken versleten. De moderne speciale 'moederfietsen zijn vaak wat steviger, ondermeer door de sterkere 26 inch wielen. Maar als je er ook mee op vakantie wil dan zijn ze te log en te sloom, en missen ze voldoende versnellingen. Wij hadden daarom een alu Giant hybride. Die sleet hard, maar we hebben er toch een paar jaar plezier van gehad.
Wim

Nog een ervaring om te onderschrijven wat Willem zegt ivm frame en stijfheid.

Mijn vrouw heeft een Batavus damesmodel en een Koga Randonneur herenmodel (jaja, zij draagt de broek ;-) ) . Op beide fietsen zat een klem voor de Römer, zodat we vrij eenvoudig het kinderstoeltje van fiets konden wisselen. Maar wat een verschil in rijplezier en stabiliteit tussen beide ! Als je van die Batavus op die Koga overstapte met het kinderzitje erop, was het net of je van een zwalpende sloep op een motorbootje sprong. Het Koga herenmodel sneed als een heet mes door boter...

Waarom mijn vrouw dan nog per se met dat Batavus damesmodel wilde fietsen ? Tja, ze vreesde dat het geen zicht was, een vrouw in de stad op een herenfiets :roll: ... Dus trotseerde ze dat zwalpende gevoel. Vrouwen hee :shock: .

Daarmee nuanceer ik wat ik eerder zei ivm de fiets.
Uit mijn eigen fietservaring met die Batavus vs. Koga, zou ik nooit op een damesmodel willen rijden met kinderzitje achterop. Of toch alleszins geen damesmodel met zo'n indecent diepe décolleté in het frame :oops:

jansenius schreef:
nenemooje schreef:ok, dat dacht ik al. Ik koop deze fiets dan maar niet en kijk uit naar eentje met een stevige bagagedrager. bedankt !!
jansenius schreef:Ik weet niet of dat dat per se de juiste conclusie is.
Misschien is de fiets wél goed.
Misschien is de boterhammenbagagedrager :P wél voldoende voor wat jij specifiek als bagagedrager nodig hebt.
Ik acht de kans niet groot, maar toch... strikt genomen weten we dat niet.
Wie is "we"? Jij keurt een boterhammendrager goed om een kind op te gaan vervoeren?

jansenius schreef:Zo'n Römer (of ander op de zadelbuis - inderdaad niet zadelpen, haike
Voor zover ik aan het plaatje kan zien zit deze drager vast op de zadelPEN, en niet op de zadelBUIS, was dat laatste nog maar zo.
jansenius schreef: bevestigd kinderstoeltje) is vrij eenvoudig af te nemen, en dan komt je onderliggende boterhammenbagagedrager weer vrij voor lichtgewichtvervoer.
Verder mag dat zitje van jou misschien een goede zijn, maar ik denk niet dat er ruimte is om hem te bevestigen. En verder was het helemaal niet de vraag, of het een goed zitje is, die ging erover of op de getoonde drager een zitje past om een kind te vervoeren :wink:

Jij keurt een boterhammendrager goed om een kind op te gaan vervoeren?
Dat heb ik toch nergens gezegd ?
De bagagedrager is voor bagage, dat is wat ik zeg.
Voor zover ik aan het plaatje kan zien zit deze drager vast op de zadelPEN, en niet op de zadelBUIS, was dat laatste nog maar zo
Nee, hij zit wel degelijk vast aan de zadelbuis, namelijk het stukje dat boven de verbinding met de staande achtervork uitsteekt. Voor deze boterhammenbagagedrager (marten, ge pakt toch geen copyright op deze term hee) gaat dat nog net, maar ik ben het natuurlijk wel met je eens dat je op die plek geen kinderzitje kan bevestigen.

Verder mag dat zitje van jou misschien een goede zijn, maar ik denk niet dat er ruimte is om hem te bevestigen
Toch wel, op de zadelbuis is er plaats genoeg, maar dan wel een stuk lager dan waar nu die bagagedrager is bevestigd.

jansenius schreef:boterhammenbagagedrager (marten, ge pakt toch geen copyright op deze term hee)
Ik stel hem graag beschikbaar voor het algemene nut. ;)

(PS bij onze oosterburen moeten ze zich behelpen met een Gebaecktraeger )

m-gineering schreef:
jansenius schreef:boterhammenbagagedrager (marten, ge pakt toch geen copyright op deze term hee)
Ik stel hem graag beschikbaar voor het algemene nut. ;)

(PS bij onze oosterburen moeten ze zich behelpen met een Gebaecktraeger )
Dju, nu schakel je nog een tandje bij zeg... daar kan ik van genieten hoor, van zo'n taalkundige delicatesse :P

jansenius schreef:
Jij keurt een boterhammendrager goed om een kind op te gaan vervoeren?
jansenius schreef:Dat heb ik toch nergens gezegd ?
De bagagedrager is voor bagage, dat is wat ik zeg.
Dat klopt, letterlijk staat het er niet, maar voor de zekerheid vroeg ik het maar, bij mij kwam het namelijk wel zo over, je hebt het over de specifieke wensen van de OP, en die zijn of je op de getoonde drager de getoonde zit kan doen gaan passen, of heb je dat niet gelezen? En dan schrijf je dat het misschien wel voldoende is voor haar wensen, terwijl Marten en ik al aangeven dat dat heel dubieus is.
Voor zover ik aan het plaatje kan zien zit deze drager vast op de zadelPEN, en niet op de zadelBUIS, was dat laatste nog maar zo
jansenius schreef:Nee, hij zit wel degelijk vast aan de zadelbuis, namelijk het stukje dat boven de verbinding met de staande achtervork uitsteekt. Voor deze boterhammenbagagedrager (marten, ge pakt toch geen copyright op deze term hee) gaat dat nog net, maar ik ben het natuurlijk wel met je eens dat je op die plek geen kinderzitje kan bevestigen.
Ja ik heb nog een keer gekeken je hebt gelijk, ik had beter moeten kijken.

Verder mag dat zitje van jou misschien een goede zijn, maar ik denk niet dat er ruimte is om hem te bevestigen
jansenius schreef:Toch wel, op de zadelbuis is er plaats genoeg, maar dan wel een stuk lager dan waar nu die bagagedrager is bevestigd.
Word de bocht van dat zitje wel erg groot, maar het kan.