Wat vinden jullie: ik vertrek komende week richting de Noordkaap (vanaf Kristiansand). Mijn fiets is vorige maand goed nagekeken en er zitten nieuwe buitenbanden op, die inmiddels zo'n 1000 trainingskilometers hebben gereden. Het zijn extra dikke banden, met profiel (geen slicks, maar ook geen 'traktorbanden' zeg maar). Zal ik nu wel of niet een extra buitenband meenemen - voor het geval dat? Dit geldt dan vooral voor het stuk tot aan de Lofoten - daarna krijg ik gezelschap en is er ook een auto, zodat deze vraag dan niet meer speelt. Graag jullie mening.
Zou ik altijd doen. Je schrijft niet wat voor banden je erop hebt laten zetten, maar buitenbanden kunnen kapot, en gaan kapot. Je hebt dan denk ik een paar strategische alternatieven. De eerste mogelijkheid is een enkele lichte reserveband (Marathon Racer?), die je naar de volgende stad brengt of zo. Zet die lichte band dan voorop, dan heb je goede kans dat hij het houdt. Echte vouwbanden zijn makkelijk, maar de keus is wat beperkter. Gewone banden kun je, mits je weet hoe, ook vouwen. Als je denkt dat het echt ruw wordt, dan zou ik eenzelfde stevige band kopen als wat er al op zit. Nog een alternatief is om twee sets banden mee te nemen, die erg verschillen. Neem bijvoorbeeld, en afhankelijk van de omstandigheden, een stel snelle slicks mee voor het eerste gedeelte, en een stel stevige profielbanden voor als het ruw wordt. Dan heb je zowel steeds het optimale bandentype, alsook genoeg reserve. Dat is natuurlijk zwaaarder, maar de lagere rolweerstand op het eerste gedeelte maakt veel goed, schat ik zo. Een andere combinatie is gewone stevige banden, plus een stel echte mtb banden, als je dat soort condities verwacht. Verder zou ik altijd nog wat reparatiemateriaal voor buitenbanden meenemen. Dat weegt zowat niets. Helaas, het is waar: buitenbanden gaan kapot. Veel banden hebben tegenwoordig lichtere en soepeler wangen, en dat is erg fijn, maar die wangen kunnen dus heus kapot, en gaan kapot. En tegen een scherp stuk staal op de weg is nog nooit een band bestand geweest.
Wim