Ah, het zal die Vantage ZS 22 wel zijn! Dank. Alleen weet ik nu nog steeds niet of het een beetje een balhoofd is...je zou eens kunnen kijken op de site van tenge http://tangeseiki.com/techno%20glide.htm
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ah, het zal die Vantage ZS 22 wel zijn! Dank. Alleen weet ik nu nog steeds niet of het een beetje een balhoofd is...je zou eens kunnen kijken op de site van tenge http://tangeseiki.com/techno%20glide.htm
Das een kwestie van ff gaan kijken met een sleutel 34 en 36 of is het een ahead?Spironski schreef:Ah, het zal die Vantage ZS 22 wel zijn! Dank. Alleen weet ik nu nog steeds niet of het een beetje een balhoofd is...je zou eens kunnen kijken op de site van tenge http://tangeseiki.com/techno%20glide.htm
Wiki wiki?Marina schreef:Sorry ,maar wat bedoel je met RTMF
Ik zou zeggen, succesChris King techdocs schreef:HEADSET SERVICE:
In general, headset service should be done at least every two years. In dry climates, service intervals may be longer. In wet climates, service may be necessary as often as every 6 months.
You may service your Chris King headset while in the frame using a light solvent based lubricant (e.g., Bullshot aerosol or WD-40,) to flush the bearings. If you have access to the correct tools for the proper removal and reinstallation of Chris King bearing cups, we have found it easier and more effective to remove the cups and use a solvent tank.
Remove snap ring and seal:
Take a pointed instrument, such as a penknife, insert it at the split in the snap ring, and lift the pointed end out. Once the pointed end is free, the remainder of the ring can be removed easily. Lift out the inner seal. At this point the bearing will be exposed.
Clean and re-grease the bearings and replace the seal and snap ring:
With a small brush (e.g., a tooth brush) clean the bearing while rinsing with solvent. If the bearing has been neglected and is frozen, let it soak for a few minutes. Then, rotate the inner race back and forth to work it free. Rinse in solvent and blow dry with an air hose to remove any excess solvent. Test the bearing for smoothness. If the bearing was frozen for too long it may have become damaged or may be too rough and need replacing. However, if the bearing has lost only some of its silky smoothness, it may not be evident at the handlebar once re-greased and reassembled. If bearing replacement is necessary return cup(s) to us to have a new bearing(s) installed.
Re-grease the bearings using Bullshot or any other waterproof grease. Carefully wipe off the inner seal and reinstall. Finally, insert the pointed end of the snap ring into the snap ring groove, working it around the bearing until the other end seats and a small gap is noticed. Inspect the rest of the parts for any wear. At this time, you are ready to reassemble the headset and adjust.
Read the fucking manual vind ik grof, dat mensen zelf wat meer initiatief mogen hebben en ondernemen, lijkt me geen punt van de discussie te hoeven zijn. De manier waarop je ze dat te verstaan geeft, vind ik dit keer niet erg to the point, en we zouden hier niet op de man/vrouw spelen als ik het goed begrepen heb.arnob schreef:Haike, ik ben het erg vaak met je eens maar hier niet; gebruikertjes mogen best ook wel eens op eigen initiatief worden gewezen. Daar worden ze wijs van. En RTFM is meer een emotiocon dan een sterke uitdrukking dacht ik.
Ik ben het lang niet altijd met Haike eens, maar deze keer wel. En waarom? Als ik een fototoestel van € 200,= koop krijg ik er een uitgebreide handleiding bij. Als ik een scheerapperaat van € 100,= koop, hetzelfde. Zelfs als ik een batterijlader van € 20,= koop, idem. En zo kan ik nog wel even doorgaan.Haike schreef: Read the fucking manual vind ik grof, dat mensen zelf wat meer initiatief mogen hebben en ondernemen, lijkt me geen punt van de discussie te hoeven zijn. De manier waarop je ze dat te verstaan geeft, vind ik dit keer niet erg to the point, en we zouden hier niet op de man/vrouw spelen als ik het goed begrepen heb. :wink:
Hum.. ik heb het afgelopen jaar de eer gehad heel wat rijwielen rijklaar te mogen maken, en een tas vol met papiertjes over remmen, derailleurs, en aanverwante, voor de klant er bij gestopt,maar een handleiding over een balhoofd heb ik er niet tussen zien zitten. Maar dat kan ook aan mij liggen.Willem Jongman schreef:Je krijgt bij Marten de handleidingen van alle onderdelen, voorzover er tegenwoordig nog papieren handleidingen bij zitten (het meeste staat toch als pdf op het web). Verder krijg je zijn eigen boek over fietsreparatie er gratis en voor niets bij.
Dat is dat stukje waarop er gewezen wordt dat mensen ook wel wat meer verantwoording voor hun eigen zaken kunnen nemen en daar hadden we het al over gehad, en behoeft verder geen betoog. En Marten site is natuurlijk een goudmijn aan informatie, op het gebied van fietsen.Willem Jongman schreef: Tot slot kun je ook nog op cursus gaan. Verder staat er voor wie iets over balhoofden wil begrijpen ook een heel stuk op Marten's site.
Luie donderWillem Jongman schreef:Zelf ben ik van het soort dat een enorme hekel aan onderhoud heeft. Goed onderhoud laten doen is bovendien duur (gelukkig, dan verdient de fietsenmaker ook een net loon). Daarom heb ik het liefst een fiets met zoveel mogelijk vrijwel onderhoudsvrije onderdelen. Dat betekent dat ik juist ook bij eigenlijk goedkope maar belangrijke onderdelen als balhoofden, trapassen en naven goede kwaliteit wil hebben. Ik wil geen naven die je om de zoveel tijd uit elkaar moet halen en invetten, etc.
Wim
Die om die nieuwe ruit in te zetten? Misschien moet je dan eerst ff de handleiding lezen waar je zoeken moet?m-gineering schreef:Ongeveer al mijn Thermopane ruiten zijn lek, aan de binnenkant beslagen en ondoorzichtig. Zou best eens een oplossing kunnen zijnHaike schreef: ik zou niet je eigen glazen in gooien als ik jou was.
/Marten (waar heb ik die montagehandleiding ook al weer gelaten?)
Ongeveer al mijn Thermopane ruiten zijn lek, aan de binnenkant beslagen en ondoorzichtig. Zou best eens een oplossing kunnen zijnm-gineering schreef:Haike schreef: ik zou niet je eigen glazen in gooien als ik jou was.
Het schijnt nogal moeilijk om orginele Koga delen te leveren en uit te zoeken voor een fietsenmaker/handelaar. Hij begon inderdaad over after market spul (wat ik nu eigenlijk ook heb) maar om voor een oudere fiets wat uit te zoeken schijnt niet echt iets te zijn waar ze zin in hebben ze verkopen natuurlijk liever wat ze zo hebben liggen of kunnen bestellen. Maar het ging mij uiteindelijk alleen om de prijs van zo'n Koga lager, heb dat ook eerlijk tegen de man gezegd.m-geneering schreef:Wat is dat voor een uitspraak van de 'fietsenmaker'? Hij begon je zeker direkt naar de nieuwe fietsen te duwen Een balhoofd in een Koga is gewoon een standaard onderdeel, en niks geen eigenzinnige Koga maat. Balhoofdstellen zijn gewoon vervangingsonderdelen, en zolang je geen rare Franse draad moet hebben of een 1.25" tandemmaat kun je er altijd een andere bij vinden
Vreemd zulke reacties, zijn nogthans gewoon standaard spullen die ze er op schroeven, dus geen afwijkende soorten draad of vreemde maten. En ja van een LBS mag je gewoon verwachten dat ze voor een fietsje van +/- 10 jaar zo 123 de materialen uit het schap kunnen pakken. Standaard draadvork accepteert gewoon een standaard balhoofdlager.ser schreef: Het schijnt nogal moeilijk om orginele Koga delen te leveren en uit te zoeken voor een fietsenmaker/handelaar.