Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lagers naaf versleten - Forum Wereldfietser

lagers naaf versleten

De lagers in mijn voornaaf zijn versleten. Ik denk zelf dat de lagers van het begin af aan te strak hebben gestaan.
Moet ik naast de kogels en de buitenste cups, nog meer vervangen? Dien ik ook de binnenste cups te vervangen en zo ja hoe krijg ik deze er uit. Of zijn deze binnenste cups van harder materiaal, waardoor alleen de buitenste slijten.
Tommy
Hoi Tommy,
Als de cups er nog mooi uitzien, zonder putjes en mooi glanzend, dan hoef je alleen de conussen (die jij buitenste cups noemt) te vervangen. De cups kun je er bij de meeste naven wel uitkrijgen met een brede schroevendraaier, maar dat is vast niet de officiele methode. Gelukkig hoeven die er zelden uit. De conussen zijn - onder andere - veel gevoeliger voor slijtage omdat ze steeds aan dezelfde kant belast worden, de cups draaien rond. Overigens is slijtage meestal een gevolg van rommel of water in de lagers en/of een gebrek aan smering en/of (inderdaad) een verkeerde afstelling. Duurdere types naven zijn beter afgedicht tegen stof, maar waden door te diep water is ook hiermee niet aan te raden.
Voor het afstellen kun je eens kijken bij tip 5 op http://www.tubus.nl/tipsoud.htm, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik meestal de snelspanner van de uitvalnaaf net zo strak zet dat de speling op de as weg is :?

Groeten, Leon

Bedankt Leon,
ben er ondertussen achter dat inderdaad de conussen vol putjes zitten. De cups zien er veel beter uit hoewel deze ook iets van slijtage vertonen.
Moet ik eigenlijk ook de kogels vervangen? Deze lijken nog mooi rond te zijn.

Tommy

Hoi Tommy,

In ieder geval de conussen en kogels vervangen.
Ik zou niet weten hoe die dingen op rondheid moet controleren.
Conussen en kogels vallen nog wel mee qua prijs.
Laat iemand anders (misschien de fietsenboer?) naar je cups kijken.
Voor de puntjes op de i wat betreft afstellen, in het najaar geeft marten Gerritsen in samenwerking met de wereldfietser reparatiecursussen.
Hier komt het afstellen van lagers uitvoerig aan bod.

Succes, John.

Morgen ga ik eens langs de fietsenboer.
Om te proberen heb ik uit een oude naaf één cup verwijderd mbv. een schroevendraaier en hamer. Niet de juiste manier, maar om te kijken hoe vast het zit. Behoorlijk vast dus, en beschadigen van de alu naaf is niet ondenkbaar, bovendien moet er vervolgens een nieuwe cup in gezet/geperst worden.
Ik probeer het eerst met nieuwe conussen en kogels. Het is overigens een shimano parallax/alivio naaf. Ik ga er dus niet te veel geld in steken, daar je voor nog geen € 90,-- bij b2b een voor- en achterwiel hebt met deore naven.

Tommy

Tommy schreef:Ik ga er dus niet te veel geld in steken, daar je voor nog geen € 90,-- bij b2b een voor- en achterwiel hebt met deore naven.
Tommy
De conussen en kogeltjes kosten waarschijnlijk nog niet eentiende van dat bedrag hoor!
Leon

Leon schreef:
Tommy schreef:Ik ga er dus niet te veel geld in steken, daar je voor nog geen € 90,-- bij b2b een voor- en achterwiel hebt met deore naven.
Tommy
De conussen en kogeltjes kosten waarschijnlijk nog niet eentiende van dat bedrag hoor!
Leon
Uiteraard ga ik eerst de conussen en kogels vervangen.

Met "niet te veel geld in steken" doel ik meer op het vervangen van de cups in de naaf zelf, deze zitten nogal vast. Om te proberen, heb ik één cup uit een oude achternaaf weten te verwijderen. Dit lukte alleen door de schroevendraaier door het gat in de naaf op de cup te plaatsen en er met een houten hamer op te slaan. Het gevolg was wel dat de cup steeds een stukje schuin/klem kwam te zitten in de naaf, met als gevolg dat de aluminium binnenzijde van de naaf enigzins beschadigd is.

Is hier overigens een andere, betere manier voor?

Tommy

De lagers en conussen vervangen. Ben wel ongeveer 1-uur bezig geweest met afstellen, maar nu draait het wiel soepel en spelingsvrij.

Tommy

Nou... en hoeveel was je (behalve dat ene uur) uiteindelijk kwijt?

Dick en Els schreef:Nou... en hoeveel was je (behalve dat ene uur) uiteindelijk kwijt?
Om precies te zijn €4,89
€1,95 per conus
€0,99 voor 36 kogels (had er maar twintig nodig)

Tommy