door
Freddy » vr 30 mei, 2008 23:32
In augustus 2007 helemaal alleen met pak en zak de Benjaminse Route naar Girona vanuit Leuven gereden (mijn eerste fietsvakantie). Als je van de natuur houdt, van niet altijd geasfalteerde wegen, van mooie jaagpaden langs rivieren en kanalen dan is dit voor jou de geschikte route.
Het noorden van Frankrijk is zeer mooi, maar aangezien de doortocht toch enkele dagen duurt kan het wel gaan vervelen. Feit is wel dat je van minder aangenaam naar een gevarieerder landschap fietst : dus het wordt steeds beter.
Een groot deel van de route gaat over fietspaden (oa vroegere spoorwegbeddingen) en andere autovrije paden . Uitzonderlijk zelfs korte single-tracks door bossen en langs rivieren. Verder enkel autoluwe wegen.
De zwaarte van de route heb je zelf voor een deel in de hand : voor de zwaarste stukken heb je meestal alternatieven.
Voor mij waren de zwaarste stukken de Ardennen, de Beaujolais (veel kort op en af) en de Pyrineën (slechts 2 klimmen naar 600 meter, maar omwille van het hoge stijgingspercentage en een te grote kleinste versnelling op mijn fiets was het enkele uren op de tanden bijten). (Tip : als het past zeker de Camping te Llauro vlak voor de Spaanse grens aandoen. Uitgebaat door een Nederlands koppel). De hoogste toppen van de route lagen in de Ardeche, maar door het langzame stijgingspercentage niet zo zwaar.
Verder goede kaarten (slechts 1X 5 km de verkeerde richting op een jaagpad genomen). Vergissingen merk je snel aan het feit dat de omgeving op de kaart niet meer overeenstemt met het landschap.
Ik kan niet vergelijken met andere tochten, maar ik kan je de route zeker aanbevelen.
Freddy.