ciclista schreef:Bij ons was die naad ook niet goed waterdicht.
Wat ik vragen wilde. Wij hadden bij forse regen ook last van doorslaan van het doek. Als je in de voortent zat voelde je heel fijne druppeltjes neerkomen. Je zag ook kleine spetjes op het gronzeil komen. Ik weet zeker dat het geen condens was dat door de regen van het doek werd afgetikt. Hadden jullie daar ook last van of is dit normaal bij dit dunne doek?
Dat grondzeil is inderdaad wat smal, maar net wat je zegt, aan de zijkant zijn geen drukpunten. Voordeel is dat het niet onder de buitentent uitsteekt.
Ronald
Als ik zo vrij mag zijn:
* Het doek is gesiliconiseerd nylon. De enige betrouwbare manier om dat te dichten is momenteel nog altijd met seamseal. Aangezien dat erg arbeidsintensief is, doet geen enkel merk dat bij de fabricage. Ook het (veel) duurdere Hilleberg niet... Normaal geeft het nieuw weinig problemen, maar niet altijd is het dus nieuw compleet waterdicht. Zouden merken het wel doen bij de fabricage, dan komen er behoorlijk wat arbeidskosten bij, die gewoon doorberekend worden. Maar ondanks de kleinere marges in deze branche dan bij andere branches zijn de merken toch bang dat men dan minder snel zo'n tent koopt.
* Het is wel degelijk condens, die kleine spettertjes. Vergeet niet dat de luifel ruim is. Grotere tenten zijn moeilijk op temperatuur te houden, waardoor condens zeker wel aanwezig kan zijn en al helemaal als het buiten ook enorm vochtig is. Een tent kent namelijk ook geen diffusie, zoals een ademende jas. Bij een tent ben je echt afhankelijk van ventilatiegaten, door de stof heen kan er niks naar buiten. Dat is dan ook een extra nadeel van grotere tenten. Als de tent daadwerkelijk lek is dan snap je waarom ik zeker weet dat het in jouw geval condens is...
* Een Floor Protector hoort ca. 10 cm. binnen de tent te liggen. Als het hard regent en waait en je ziet de nattigheid in die 10 cm. liggen, dan wordt direct duidelijk dat dit niet voor niets is. Het zeil behoort water buiten te houden, juist in heftige omstandigheden. Is er minder ruimte over, dan kan 'ie juist "water happen" en trekt dat op den duur ook tussen de Floor Protector en het grondzeil van de binnentent. Dan ben je dus verder van huis.
Hopelijk heb ik het een beetje verduidelijkt.