door
Wim » do 28 aug, 2008 14:08
Gelukkig. Veel fietsplezier. Het is een goede fiets voor een goede prijs. Ik wil nog wel even op de discussie over het fietsenplan terug komen. Het zou in principe zonder tussenkomst van zo'n tussenpersoon/organisatie kunnen, maar dan heeft de werkgever zelf de administratie. Nu valt dat denk ik wel mee, want ook met dat fietsenplan is er administratie, maar toch, het lijkt aantrekkelijk voor de werkgever het zo te doen. De mijne wiol het ook niet anders, en daar heb ik het ook maar mee te doen. Dat komt bij dat er een extra 10% korting is bedongen, zodat je uiteindelijk voor een fiets van bijvoorbeeld 830 euro netto slechts 450 euro betaalt.
Wie betaalt het verschil dan? Dat is vooral de belasting, maar de rijwielhandel betaalt ook aardig mee, want die moet die 10% ophoesten, plus nog admin kosten. Dat is des te wranger als je je realiseert dat bijvoorbeeld het Nationale FietsenPlan gevestigd is in Heerenveen. Dan weet je het wel: het zijn organisaties die erop gericht zijn zoveel mogelijk standaard fietsen door de deur te schuiven. Op de websites kun je maar moeilijk ontdekken dat je er ook andere fietsen mee kunt kopen. Eigenlijk zou de Nederlandse Mededingings Autoriteit ook hier nog eens naar moeten kijken.
In de praktijk vragen de meeste fietsenhandelaren die speciale fietsen leveren via zo'n plan daarom ook iets van 75 euro "administratiekosten" om er niet al teveel op toe te leggen. Het is een regeling die dus in de uitvoering niet zo leuk voor de fietsenhandelaren is uitgepakt (al verkopen ze wel veel meer nieuwe fietsen), maar voor de consument een voordeel biedt dat je toch niet zomaar laat liggen.
Wim