Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ketting nog vervangen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

ketting nog vervangen?

catemaron schreef:
Blanche schreef:
Leon schreef:Was het voordeel van zo'n link niet dat je juist geen ding erbij meer nodig had?
Leon
Als je al wat km's met de ketting gereden hebt, zit die link meestal zo vast dat je hem niet meer zonder gereedschap los krijgt. Althans dat is onze ervaring.

Blanche
Hmm, met een beetje wasbenzine en een tandenborstel de powelink goed schoonmaken. Als het vuil weg is gaat het wel los. Gewoon met het handje :wink:
Die tandenborstel zal nog wel lukken maar ik heb geen wasbenzine onderweg bij me, gereedschap wel.

Haike schreef:
catemaron schreef: Hmm, met een beetje wasbenzine en een tandenborstel de powelink goed schoonmaken. Als het vuil weg is gaat het wel los. Gewoon met het handje :wink:
Die tandenborstel zal nog wel lukken maar ik heb geen wasbenzine onderweg bij me, gereedschap wel.
We gingen de ketting toch thuis vervangen, voordat we op vakantie gaan?
Als er onderweg desondanks iets met je ketting misgaat heb je volgens mij vooral een kettingpons nodig

Haike schreef:
catemaron schreef: Hmm, met een beetje wasbenzine en een tandenborstel de powelink goed schoonmaken. Als het vuil weg is gaat het wel los. Gewoon met het handje :wink:
Die tandenborstel zal nog wel lukken maar ik heb geen wasbenzine onderweg bij me, gereedschap wel.
catemaron schreef:We gingen de ketting toch thuis vervangen, voordat we op vakantie gaan?
"We" gaan vervangen?? Ik vervang niks wat nog goed is, maar in principe heb je gelijk, je kijkt je materiaal na voor je op pad gaat. Maar ook dan gebruik ik toch die parktool :wink:
catemaron schreef:Als er onderweg desondanks iets met je ketting misgaat heb je volgens mij vooral een kettingpons nodig
Juist, omdat je die powerlink niet openkrijgt, daarom heb ik die tang dan ook bij me

Raar hoor, ik heb nog nooit echt problemen gehad om de powerlink met de hand te openen. Ik heb het idee dat veel mensen vergeten dat je de delen moet samenknijpen... :!: Tussen duim en wijsvinger, flink knijpen en daar gaat ie!

voorlopig staat m'n kilometeraantal op 1000km, maar door de examenperiode die net begonnen is (tot 25juni) zal er de komende maand heel wat minder gefietst worden.
Het zal afwachten worden hoe de ketting ervoor komt eind juli (vlak voor vertrek). Ik onderhoud ze wel heel goed, al het zand eruit om de 300km met een tandenborstel (en cleaner spray), en dan terug invetten.
De tocht in augustus is ongeveer 2000km door zweden/polen/duitsland/belgie...goed berijdbare wegen dus, normaal gezien zou deze ketting het dus wel zolang nog moeten uithouden. Let wel, ik ben geen lichtgewichtreiziger, ik neem liever 1 kilo teveel mee dan 1 te weinig :).

groet
Sander

Ik heb voor mijn ketting ook een vraag.

Ik las dit op m-gineering:
"Meet de lengte van op van 24 schakels= 12"= 305mm. Is de ketting meer dan 3 mm (dus een pendikte) gesleten, dan is hij aan vervanging toe. Meet je veel meer slijtage, dan is de kans groot dat de tandwielen ook al te ver heen zijn. Alleen de ketting vervangen zal dan geen zin meer hebben, en dan kun je net zo goed nog even doortrappen op het versleten materiaal en doorsparen tot de ketting begint over te slaan."

24 schakels zijn bij mij 314mm. Dat is dus ongeveer 3% zelfs...
Ik heb verder nog niet echt last en de tandwielen gaan volgens mij nog. Aangezien ik over één a twee jaar een nieuwe fiets wil, vind ik het zonde om er nog vele in te investeren. Dus zelf denk ik aan doorrijden. Of is zo'n gesleten ketting echt gevaarlijk of vergroot het de kans op een breuk? Ik probeer anders nog wel ene close up van mijn cassette te maken.

De ketting is een Shimano IG31 en mijn fiets is Deore LX afgemonteerd.

Gewoon doorrrijden tot het brak begint te schakelen. Tenzij je naar Verweggistan gaat, natuurlijk. Zelf vervangen (dan met een betere ketting als een SRAM of liever nog Wipperman Connex), kost inclusief 9 sp cassette iets van vijf tientjes, en kun je makkelijk zelf. Benodigd gereedschap: een cassette afnemer van een paar euro, een kettingzweep van een paar euro, een goede Park Tools kettingpons (iets duurder), en een grote sleutel (zo'n gekruist ding om je autowiel mee af te nemen - ze zitten wel eens erg vast, zeker af fabriek).
Wim

Bedankt!

Voor de zekerheid hier nog een foto van mijn cassette:

Afbeelding

Ik gebruik eigenlijk alleen buitenblad voor en achter voornamelijk de kleinste drie. Ik heb me er al vaak aan geërgerd dat tourfietsen geen zwaarder verzet hebben.... Toch lijken die voor mij als leek niet overdreven meer gesleten dan de grootste kransjes die ik dus eigenlijk nooit gebruik.

Ik vraag mij toch wel af waarom mensen denken dat ze hun ketting
al zouden vervangen na 2000km rijden. Wanneer je een goede ketting
hebt, en niet mtb't of extreem veel kracht geeft dan gaat die toch
makkelijk 7000km mee. Zelf Doe ik tot een 10.000km woon-werk verkeer met mijn ketting en tandwiellen.

Of je bent een topatleet, of je rijdt een voor je knieen gevaarlijk zwaar verzet. Tel ik acht kransjes? Dan is vervangen nog goedkoper.
Wim

Nou dat weet ik niet... :)

Maar ik woon in Almere en het is redelijk vlak hier. Als je in een kleiner verzet ga, dan moet je zoveel omwentelingen maken en dat vind ik vermoeiender dan iets meer kracht zetten. Is het heel schadelijk voor je knieën?

Probleem is wel dat met deze krans je maar moeilijk harder dan 35 km per uur kan aangezien daarboven je benen van je lijf draaien. Dus als ik alleen een trainingsrondje doe op verhard vrij liggend fietspad zou het wel fijner zijn om er een tandje bovenop te kunnen doen. Maar volgens mij kan dat alleen door een groter buitenblad te nemen en dat lijkt me nogal omslachtig.

Maar goed voor de fiets vakantie met 4 tassen, een tent van 7kg en een kinderkar er achter zal het wel voldoende zijn. :wink:
Hallo,

Volgens mij is hier eerder een discussie over gevoerd.
Toen verbaasde ik mij er over hoe weinig km mensen met een ketting doen. En wat voor ingewikkelde dingen men verzint om het leven van een ketting te rekken.

Kan iemand een duidelijk antwoord geven op de vraag?
Hoeveel km je ketting meegaat als je bijv. om de 2000 km je ketting verwisseld door een andere? hoe lang gaan dan de kettingen en de tandwielkrans mee?

Ik zie in deze discussie 1 persoon die 10000 km met een ketting doet. Daar gaat niemand op in. betekent dit dat men deze persoon niet serieus neemt?
ik zelf vind 10000 km doodnormaal en met een beetje geluk kan je de 12/13000 km halen. en ik doe niks geks.
maak mijn ketting ongeveer 4x per 10000km schoon en smeer ehm zodra ik krakende knarsende geluidjes ga horen.

Voor een vakantie kijk ik dus eigenlijk alleen op mijn km teller om te kijken of mijn ketting de geschatte afstand nog aan kan. Dit heeft mij nog nooit problemen opgeleverd.

Sterker nog zelden vieze handen, geen zorgen, maar vooral meer tijd om te fietsen. en daar gaat het toch om?

ik fiets naar mijn werk bij alle soorten weer ik fiets op vakantie op alle soorten wegen die ik tegen kom

Ik denk dat ik hooguit 5000 km met deze ketting heb gefietst. Toch is het dus behoorlijk gesleten. Ik zie het ook duidelijk als ik de ketting ronddraai. Het is te wijd en past niet mooi meer op de tandwielen.
Maar misschien komt het dus gewoon omdat ik altijd in een heel zwaar verzet fietst en er dan toch meer krachten op de ketting komt te staan en deze eerder wordt uitgerekt?

Maar zijn mijn tandwielen nog goed genoeg om toch eventueel alleen een nieuwe ketting te halen? Want dat is wel heel goedkoop.

Het aantal kilometers is natuurlijk niet het enige waar een ketting last van heeft. :roll:

- Hoe hard sta je op de trappers?
- Hoe snel vervang je je tandwielen?
- Hoe vaak maak je hem schoon?
- Koop je een goedkope of een dure ketting?
- Hoe recht staat je ketting op je tandwielen?

Vele redenen dat sommige langer doen met een ketting als anderen. :wink:

Ketting en (achter)tandwielen slijten op elkaar in. Na korte tijd kun je de een niet meer vervangen zonder de ander. Omdat kettingen sneller slijten dan tandwielen moet je dus of heel snel wisselen, en weer wisselen, en weer wisselen, of een dure ketting kopen, en die erg goed onderhouden. In jouw geval is de keus denk ik of alles vervangen, of niets. Als je inderdaad een 8speed hebt kost zelf alles vervangen rond de dertig euri (plus wat goedkoop gereedschap als je dat niet hebt).
Wim

JesseL schreef:Ik heb voor mijn ketting ook een vraag.

24 schakels zijn bij mij 314mm. Dat is dus ongeveer 3% zelfs...
Ik heb verder nog niet echt last en de tandwielen gaan volgens mij nog. Aangezien ik over één a twee jaar een nieuwe fiets wil, vind ik het zonde om er nog vele in te investeren. Dus zelf denk ik aan doorrijden. Of is zo'n gesleten ketting echt gevaarlijk of vergroot het de kans op een breuk? Ik probeer anders nog wel ene close up van mijn cassette te maken.

De ketting is een Shimano IG31 en mijn fiets is Deore LX afgemonteerd.
Je kunt twee dingen doen; er mee door rijden tot het gewoon op is, maar dan sta je vaak niet in de buurt van een fietsenzaak waar je ff snel nieuwe kan kopen, of ze zijn dicht want het is maandag :wink:

Of je vervangt de hele handel nu, zodat je er weer even tegen aan kan.
Dat argument van die nieuwe fiets vind ik minder spelen, je kunt het nu gekochte materiaal toch in de schuur hangen, en als de ketting op je nieuwe fiets op is, gooi je de nu gekochte erom, en rijdt die op.

Heb je al een reserve ketting in huis voordat je een nieuwe fiets hebt. :wink: