Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bandenmaten - Forum Wereldfietser

bandenmaten

hallo fietsers,

Een vraag van mijn kant, ik heb een hele mooie stevens gevonden van €500. De bandenmaat is 700c x 42c.

Ik heb me een tijdje geleden verdiept in de bandenmaten en ik ken 2 soorten aanduidingen, allereerst de 28 x 1 5/8 x 1 3/8. Dit zou overeenkomen met de 622 x 37 mm bandenmaat.

Maar die 700c is voor mij duidelijk, dat is namelijk voor een 28 inch wiel, maar die 42c? Waar kan je dat mee vergelijken, is dat de normale 622 x 37 mm aanduiding of is dit breder? Ik snap er weinig van..

Hopelijk kunnen jullie me tips geven.

gr Paul

Hallo Paul,

Kijk eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsband

Die 42 is de breedte van de band, 42 is dus wat breder dan 37.

Groeten.

Peter

Bedankt,

dus als ik het goed begrijp dan is het enige verschil tussen de ETRTO en de 700c dat de breedte tussen beide maten gelijk is.

Dat wou ik even weten, bedankt!

gr Paul

Dat is geen verschil... :roll:

Toch is de ETRTO-maat het meest gebruikte, omdat het de minste verwarring kan opleveren. En eigenlijk is 'ie nog heel makkelijk ook:

ETRTO = banddikte (mm) x bandomtrek (mm)

Dus in dit geval hebben we het over 37-622 en 42-622. De omtrek van een band voor een "standaard" mountainbike is bijvoorbeeld ca. 559 mm. Die rijden o.h.a. met dikke banden van 54 mm dik, dus die bandenmaat is volgens ETRTO 54 x 559.

Robertjan schreef:Dat is geen verschil... :roll:

Toch is de ETRTO-maat het meest gebruikte, omdat het de minste verwarring kan opleveren. En eigenlijk is 'ie nog heel makkelijk ook:

ETRTO = banddikte (mm) x bandomtrek (mm)

Dus in dit geval hebben we het over 37-622 en 42-622. De omtrek van een band voor een "standaard" mountainbike is bijvoorbeeld ca. 559 mm. Die rijden o.h.a. met dikke banden van 54 mm dik, dus die bandenmaat is volgens ETRTO 54 x 559.
[docentmode] het tweede getal heeft betrekking op de velgbeddiameter. De omtrek van de band is bij benadering gelijk aan
pi * (velgbeddiameter + 2 * breedte)
[/docentmode]

Sheldon Brown heeft uiteraard een prima uitleg achtergelaten