Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gudy, Harm, John en Rena in China. - Forum Wereldfietser

Gudy, Harm, John en Rena in China.

Bericht uit Lijiang.

We zijn nu een week in China en hebben van uit Chengdu de trein naar Panzihua genomen.
Van uit deze stad zijn we naar het zeer toeristische Lijiang gefietst. Het Venetie van China is prachtig. Er zijn vooral veel chinese toeristen.

China is voor ons nieuw en een heel avontuur. Veel dingen zijn anders dan bij ons.
Veel China experts waarschuwde dat het niet makkelijk zou zijn. Toch was de trein inclusief de fietsen vlot geregeld. John en Harm moesten zich in alle bochten wringen om boven in de treincoupe hun plekje te vinden. De hotels zijn makkelijk te regelen en voorzien van ruime kamers met warme douche en airco, handdoeken etc. Ze zijn vrij goedkoop voor ons. 70 rmb is ongeveer 7 euro en daar heb je een prachtige schone kamer voor.

Iedere toerist roept het eten is geweldig. Het eten is schrikken, de eerste avond bestelde we een Sichuan hotpot, en we maakte "duidelijk" aub geen vlees. Er werdt een flinke pan met groentesoep geserveerd en na een minuut kwam er een partijtje slachtafval omhoog drijven. We keken naar twee kippenkoppen en de klauwen, darmen, enz. Verder duiken we op het platteland zelf de keuken in en wijzen we de ingredienten voor ons diner aan. Verder zijn de zinnen "niet te peperig en geen vetsin" erg handig.

De omgeving van Panzihua was iets minder. Er wordt hier veel steenkool gewonnen. Verder rijden er veel vrachtwagens met steenkool rond en daardoor, fietsten we een dag door de industrie en een minder landschap rond. 's avonds en smorgens snuiten we onze neuzen en er komt zwart snot uit. We zien er uit als zwervers. Alles was vies en groezelig geworden.

Daarna begon het rustieke "platte" land. We zien veel mensen werken in de rijstvelden en het romantische China wat wij voor ogen hadden komt hiermee aardig overeen.

De mensen zijn vriendelijk. Af en toe zien we minderheden in mooie kleding.
We lunchen bij een familie onderweg en worden daar heel hartelijk ontvangen.
Om de 10km een dorpje met lemen huizen met zwarte pannendaken. De wegen zijn van zeer hoge kwaliteit, net Duitsland. Je merkt dat veel dorpen en steden met het oog op de toekomst worden gepland. In de stad verdubbeld het aantal rijbanen zodat men makkelijk kan parkeren, laden lossen enz.

Het is flink bergachtig in Yunnan en beklimmingen van 1000 meter is meer regel dan uitzondering. Toch is het geen ramp, de Chinezen zijn echt goede wegenbouwers, nergens zijn beklimmingen steiler dan 8%.

Onderweg slapen we in een oude verlaten school, omdat we het dorp met een hotel niet konden halen. In de oude school veegden we de troep aan de kant en rolden onze matjes neer. Bij de boerderij aan de overkant van het riviertje konden we een douche nemen. We kregen 2 levende kippen aangeboden voor het eten. Dit aanbod hebben we maar vriendelijk afgeslagen. We kookten onze eigen zuurkool met worst.

Twee dagen terug kruisten we de Jangtze rivier, en daalden we 1000 meter af. Hierdoor nam de temperatuur zo erg toe dat de kilometerteller 52 graden celcius in de zon aan gaf.
We branden onze handen aan alles wat we beetpakten. Boven op 2300 meter hoogte in Lijiang is het op dit moment regenachtig. Jammer want ons uitzicht op de hoge bergen wordt hierdoor verpest. Morgen gaan we een wandeling maken en blijven nog even in Lijiang om de toerist uit te hangen. De dag daarna vertrekken we weer per fiets om 5 dagen later in Zhongdian aan te komen, wat op 3200 meter hoogte ligt. Een Nederlandse jongen die wij hier in Lijiang hebben ontmoet heeft voor ons de route uitgetekend.

Veel groeten
Gudy en John

Bericht uit Zhongdian.

Hallo Allemaal,

Sinds gisteravond zitten we in Zhongdian wat op 3200 meter hoogte ligt in het noorden van de provincie Yunnan.
Zhongdian is een moderne Chinese stad met een oud centrum. Net buiten de stad ligt het belangrijkste Tibetaanse klooster buiten Tibet.
In de oude stad van zhongdian is elke avond op het plein tibetaanse muziek en dans van de lokale bevolking. Het is hele vrolijke muziek en jong en oud staat te dansen. Over een half uur gaan we dit weer bekijken.

Wij hebben de schok van de aardbeving in Chengdu niet gevoeld. Chengdu is wel ons eindpunt.

Na ons vertrek uit Lijijang gingen we heuvel af richting de Yangtze rivier, die daar door de Tiger Leaping Gorge stroomt. De Yangtze stroomt tussen de Jade Dragon snow mountain en de Haba snow Mountain. Beide zijn een dikke 5000 meter hoog en zorgen er voor dat de kloof van de Yangtze bijna 4000 meter diep is. Het is een van de diepste kloven ter wereld.
Na de kloof klimmen we via de rustige route naar Zhongdian. We komen door stille dorpjes waar de kippen, varkens en kinderen lekker rustig op straat scharrelen.

De auto's zijn op een hand te tellen en er is perfect asfalt.
Ruige onverharde wegen hebben we tot nu toe niet meegemaakt en dit maakt China een geschikt fietsland voor iedereen. Overal is onderdak en eten te verkrijgen. De provincie Yunnan is wel een bergachtig gebied. Dus het is veel klimmen en dalen. Het gaat goed met het fietsen en we hebben afgelopen dagen een pas van ruim 3700 meter beklommen. De andere passen zijn iets lager. Het landschap is schitterend. In de ochtend zijn de bossen spookachtig door de lange slierten wier. In de middag lijkt het op een landschap uit een fantasy verhaal omdat de azalea's in bloei staan. In de avond komen de donkere wolken en geven alles iets dreigends. De dorpen langs de weg naar Zhongdian via Haba en Baishutai zijn rustiek en mooi. In Bashutai bezoeken we de kalksteenterassen die de grootste van China zijn.

Er leven etnische groepen in de dorpen o.a. de Yi en Naxi. Eerst fietsen we door dorpen van de Naxi. De vrouwen doen het zware werk op het land, maar hebben het ook voor het zeggen in het gezin. De vrouwen dragen blauwe schorten en een blauwe pet of zwarte tulband. Op hun rug dragen ze een schapenvel met vijf geborduurde cirkels. Het vel simboliseert een kikker en dit stamt af van hun oer religie. We overnachten bij een oude naxi dame in haar schuur omdat er geen hotel was op het moment dat wij moe waren.

Daarna volgen de Yi dorpen. De huizen van de Yi hoog in de bergen zijn voornamelijk van hout gemaakt. De Yi vrouwen dragen zwarte kappen en mooie kleurrijken rokken. De kap is een soort vijfkantige kartonnen plaat van ruim een halve meter doorsnee. Mensen willen over het algemeen niet spontaan op de foto, maar als je contact gemaakt hebt zijn ze iets meer toegankelijk. We mochten in de huizen van de Yi kijken. Het verschilt niet veel van een gewone woning in de bergen. Overal staat een zwart geblakerd fornuis met een ketel erop voor water. Het fornuis wordt op hout gestookt. Soms prijkt er in de huizen nog een vergeeld portret van Mao.

Later bereiken we Tibetaanse dorpen waar de mensen weer anders gekleed gaan. De Tibetaanse huizen zijn verschrikkelijk groot. Ze lijken in de verte op een Oostenrijks Chalet. Drie muren zijn van leem, en aan de zuidzijde is een veranda. De veranda zijde is ondersteund door houten palen van minstens 60 dik. De daken hangen over om het leem tegen de regen te beschermen. Onder de overhangen zie je enorme beschilderingen. De huizen zijn rijkelijk voorzien van prachtig houtsnijwerk en zijn een lust voor het oog.

De hotels zijn goed. Deze nacht zitten we voor 60 Yuan ( 6 euro) in een schitterende kamer. De kamer is voorzien van WC en warme douche, en schoon beddengoed. En voor dat geld zitten we midden in het historische centrum. Over het algemeen zijn de matrassen van de bedden hard. Ze zien er dik bekleed uit en je denkt op een zacht bed te komen, maar de schijn bedriegt. Het is vaak een beklede plank hout.

Morgen vertrekken we op weg naar Dali een ander hoogtepunt van de provincie Yunnan.
Groeten
Gudy en John

Klinkt erg goed!
Nog veel plezier. Ik ben erg benieuwd naar de foto's!

Blanche

De hoogvlakte rond Zhongdian is schitterend. Omdat de hoogvlakte klein is zijn de bergen met hun besneeuwde pieken altijd dichtbij. Ondanks de hoogte groeit hier veel. Op de akkers verbouwen de Tibetaanse bevolking hun graan. Yaks grazen op de weides die geel, roze en rood kleuren van de bloeiende kruiden. Op de hellingen liggen groene wouden waar het brandhout en materiaal voor de woningen uit vandaan komt. Na 60 km hoogvlakte volgt een schitterde afdaling door woeste kloven naar de ingang van de Tiger Leaping Gorge. Helaas slaat het weer van strak blauw om in harde regen. Jammer genoeg houden we slecht weer tot in Dali en ook in Dali wil het niet meer droog worden.

Als je Lijiang en Zhongdian hebt gezien is Dali geen verassing. Toeristische trekpleisters in dit deel van China zijn overal aangelegd volgens de zelfde formule. Keurig aangelegde natuurstenen bestrating, piekfijn opgeknapte ‘woon’huizen met souvenirs die je waarschijnlijk ook in Peking en Hongkong kan aanschaffen. De stad Dali is ommuurd. Deze ‘middeleeuwse’ muur heeft iedere 50 meter een dilatatie voeg zodat er geen scheuren in springen, handige jongens die Chinezen! Overal zie je verkopers in lokale klederdracht hun waar aan de man brengen.

De Chinese toerist is gek op alles wat afwijkt van de gewone Chinees en etnische thema’s als Mosu, Yi en Tibetanen worden compleet uitgemolken.
Wel zijn deze toeristische hotspots voor de Chinese toerist bedoeld. In alle drie de plaatsen zijn westerse toeristen op één hand te tellen. In enkele restaurants proberen ze rekening te houden met de westerse wens en eten we weer bij met pizza’s, hamburgers en bananapancakes.

Het nieuws over de aardbeving is alom aanwezig. In de meeste cafés en restaurants staan de TV’s op de nieuwszenders. Vaak zijn de uitbaters bereid om de Engelstalige zender CCTV 9 aan te zetten. Sinds ons verblijf in Dali hebben we regen. Dagen lang, soms hebben we geluk met een droog uurtje. Volgens de weersvoorspellingen is het noordwaards in Sichuan droog, zonnig en 30 graden. Maar wat doen we met die aardbeving? Het nieuws verteld dat na een week de naschokken zijn verdwenen. We besluiten om per trein naar Chengdu te reizen. Als de trein aan zijn laatste 100km begint het zoeken naar gebouwen met schade. Zelfs in Chengdu lijkt alles normaal.

In Sim’s cosy guesthouse legt de eigenaar uit dat er eigenlijk alleen nieuwe scheuren in het pleisterwerk van zijn hotel zijn gekomen. De grote schade in Chengdu zal waarschijnlijk meer in de voorsteden richting het epicenter zijn. We besluiten de reis af te sluiten met een bezoek aan het grootste Boeddha beeld ter wereld in Leshan, een stadje 140km zuidelijk van Chengdu. De vriendelijk staf van het hotel legt ons keurig uit welke bus we moeten nemen. We gaan vroeg naar bed, de nachttrein gaf minder rust als gewenst.

Om 23:45 werd er op de deur geklopt, er wordt een nieuwe aardbeving voorspeld! We installeren ons in de tuin van het hotel, kampeermatras in een ligstoel en proberen te slapen…
Via radio en televisie werd gewaarschuwd voor een nieuwe aardbeving met een kracht tussen 6 en 7 op de schaal van richter. De straten zijn gevuld met files op weg naar elders. Over de stoepen crossen zelfs bejaarden in rolstoelen, de meeste kunstgebitten liggen nog op het nachtkastje. De parken en groenstroken veranderen weer in campings. Op parkeerplaatsen ver van de hoogbouw liggen mensen in hun auto’s te slapen.

S‘nachts bel ik KLM reserveringen in Nederland. Een dame die was gezakt op het onderdeel Nederlands voor beginners bij haar inburgering vertelde dat we niet konden omboeken omdat we de aller goedkoopste tickets hebben… Gelukkig had ik per mail bericht gehad dat omboeken wel mogelijk is ivm de aardbeving. Na telefonisch contact met het KLM kantoor in Chengdu kunnen we de 20e mee naar Nederland! De luchthaven is chaotisch druk. Gelukkig kunnen Chinezen niet zomaar naar het buitenland reizen. Daarom is alleen de afdeling binnenland chaotisch. Zodra we de poort van het internationale deel door zijn is het rustig en kunnen we een uurtje uitrusten.

De crew die van Amsterdam naar Chengdu vloog gaat meteen mee terug naar Nederland. Na het boarden moeten we bijna drie uur wachten omdat de luchthaven van Chengdu razend druk is vanwege vluchten met hulpgoederen naar het rampgebied.
Na twee keer knipperen met je ogen sta je weer voor je eigen voordeur en gaat het gewone leven weer verder.

Groeten,

John en Gudy.
Geweldig om jullie belevenissen te lezen
Graag foto,s
Een jaloerse collega