Additionally, paste this code immediately after the opening tag: uitleg over randonneur - Forum Wereldfietser

uitleg over randonneur

Hoi allemaal,

Nu kom ik zo vaak het begrip randonneur tegen, maar kan iemand me uitleggen wat dit nu precies is. Ik begrijp dat ze vooral snel zijn...maar je hebt ze met een racestuur maar heb je ze ook met atb stuur? Kun je een hybride tot randonneur ombouwen zonder dat je op een racestuur aangewezen bent?

Ik wil graag een fiets aanschaffen waarmee ik een aantal fietsvakanties binnen Europa kan houden, maar deze fiets wil ik daarnaast ook voor sportief gebruik gebruiken. De fiets moet dus zowel sterk als ook tamelijk licht zijn. Wat is in zo'n geval zinvol en waar moet je op letten (onderdelen, etc.).

Ik hoop dat iemand mij wat meer uitleg kan geven!

Groetjes,
punkyfish
Punkyfish schreef:Nu kom ik zo vaak het begrip randonneur tegen, maar kan iemand me uitleggen wat dit nu precies is. Ik begrijp dat ze vooral snel zijn...maar je hebt ze met een racestuur maar heb je ze ook met atb stuur? Kun je een hybride tot randonneur ombouwen zonder dat je op een racestuur aangewezen bent? Ik wil graag een fiets aanschaffen waarmee ik een aantal fietsvakanties binnen Europa kan houden, maar deze fiets wil ik daarnaast ook voor sportief gebruik gebruiken.
Hoi Punkyfish,
Er zijn helaas (of gelukkig :wink: ) geen officieel vastgestelde termen voor soorten fietsen. Wel is de term randonneur eerlijk gezegd een beetje uit oude tijden geworden. Hij wordt soms nog wel gebezigd voor lichte trekkingfietsen met een racestuur, maar sinds de mountainbike en de hybride bestaan lopen alle soorten fietsen een beetje door elkaar heen. Dus jouw vraag over het ombouwen is irrelevant. Je kunt echter vrijwel elk frame - mits passend voor jouw lichaamsmaten - voorzien van elk type stuur.
Maar over jouw wens: je wilt iets dat een beetje tegenstrijdig is. Een fiets waar bagage op kan moet sterk zijn, wat in tegenspraak is met licht. Ook is een vakantiefiets meestal voorzien van allerlei toeters en bellen wat hem zwaarder maakt, maar vooral ook een windvanger, wat na de vakantie de snelheid er uit haalt als je tegen de wind in gaat fietsen. Je kunt na de vakantie natuurlijk wel sommige onderdelen verijwderen.
Als je echt een compromisfiets gaat samenstellen gaat het er vooral om hoeveel gewicht je mee wilt nemen en hoe zwaar je zelf bent. Al het allemaal beperkt is kun je lichtgewicht blijven. Als je bv niet meer dan ca. 20 kg meeneemt heb je geen voordrager nodig, en als jij samen met je bagage niet al te veel weegt en op het asfalt blijft kun je bv ook met 28- of 32-mm-bandjes volstaan en heb je geen supersterke wielen nodig met veel spaken. Het is het een of het ander.
Dus de eerste tegenvraag is: wat voor type vakantie wil je doen (lees: hoeveel spullen), blijf je netjes op het asfalt of juist niet en hoeveel weeg je zelf?
Groeten, Leon
Hallo Leon,

Allereerst dank voor je antwoord. Ik snap de 'tegenstrijdigheid' en besef dat een aantal zaken zoals dragers, slot, etc. de fiets zwaarder maken. Deze zou ik inderdaad na de vakantie er weer af slopen. Mijn beoogde fiets hoeft geen lichtgewicht te zijn, zo rond de 12 kilo zou al mooi zijn.
Het gebruik van de fiets die ik voor ogen heb is vnl. bedoeld voor op de weg en dus verharde wegen Af en toe onverharde wegen zijn zeker niet ondenkbaar en ik denk ook -in het buitenland- onvermijdelijk.

Ik wil met name weten wat een goede opbouw is voor een 'snelle' fiets (hij hoeft de racefiets uiteraard niet te evenaren), dus met wat voor groep deze afgemonteerd moet worden; welke casette, etc. Volgens mij maken de onderdelen toch ook een verschil. Moet je dan ook nog letten op combinaties die echt niet kunnen.

Groetjes,
Patricia

Als je een vakantiefiets lichter wilt maken, neem dan geen AXA SL7 slot, alhoewel die vaak verplicht is voor de verzekering. Neem bijvoorbeeld in plaats van een Tubus Cargo drager (max. 40 kg.) een Tubus Fly (max 18 kg.). In de banden zitten ook nog wel wat verschillen. Mijn advies: ga niet voor het lage gewicht en kies voor degelijkheed. Zoals Leon terecht opmerkt: Een fiets waar bagage op kan moet sterk zijn, wat in tegenspraak is met licht. :idea:

Dag Eric,

JIj ook bedankt voor je antwoord. Betekent dit dan dat een sport/crosshybride niet echt geschikt is voor dit soort doeleinden?

En wie kan mij adviseren of de Giant X-air bijvoorbeeld een goede vakantiefiets is. ZO te zien is hij niet super licht, maar ziet er comfortabel uit met goede onderdelen.

:roll: Patricia


[/url]

Je hebt nog steeds niet gezegd hoe zwaar je bent, en of je een kampeeruitrusting mee wilt nemen. Dat maakt allebei heel veel uit. Wel zie ik nu dat je een vrouw bent, en dat helpt misschien: vrouwen zijn gemiddeld flink wat kleiner. lichter en minder sterk. Als dat ook voor jou geldt kun je misschien vrij probleemloos beide doelstellingen combineren. Wel zou ik inderdaad zoals Eric ook zegt geen al te lichte fiets nemen. Er is niets zo vervelend als een zwabberende overbelaste fiets waarvan elk moment een onderdeel kan sneuvelen.
Om je een idee te geven van wat er mogelijk is als je niet al te zwaar bent (maar het is echt niet meer dan een voorbeeld) zou je eens kunnen kijken naar een Thorn XTC (www.sjscycles.com). Dat is een vrij lichte, maar wel stabiele Engelse 26 inch 'randonneur', om dat woord dan toch maar eens te gebruiken (het is zeker geen 'wereldfiets'). 26 inch wielen zijn zowel licht als stevig. 36 spaken zijn dan genoeg, zeker voor wat jij van plan bent. Met lichte slicks ga je lekker hard, zeker als je je voordrager eraf haalt en nog zo wat van dat soort ballast. Ga je op vakantie dan zet je de toeters en bellen er weer op, en monteer je bredere en steviger banden. Ik zou er zelf graag een racebocht op hebben, maar het hoeft niet. Als je het niet al te dol gaat maken kun je er zelfs wel race sti schakel/rem grepen op zetten. Wel zou ik er verder een atb groep op laten monteren (let op als je dat wilt combineren met race sti: niet elke voorblad/deraileur combinatie werkt goed). Ik heb het hier al vaker gezegd, maar ik zou zorgen dat ik een voldoende licht verzet had (24 voor, 30 of 32 achter?). Wil je racend in ons polderland overbrengingsverhoudingen hebben die lekker dicht bij elkaar liggen, maar op vakantie niet voor de bijl gaan, neem dan bijvoorbeeld een megarange cassette: allemaal dicht bij elkaar, en dan ineens een heel grote stap naar 34 achter.
Veel plezier,
Wim

Sorry, dat was ik inderdaad vergeten te vermelden. Ik ben 1.75 en weeg 65 kg.
Het is me duidelijk dat ik me inderdaad niet moet blindstaren op licht. Toch wil ik nog steeds weten of het begruik van een crosshybride (28", deore afmontage, ritchey banden) voldoende geschikt is om een aantal lange afstandsroutes binnen Europa mee af te leggen.


Bedankt en groeten,
Patricia

Punkyfish schreef:Toch wil ik nog steeds weten of het begruik van een crosshybride (28", deore afmontage, ritchey banden) voldoende geschikt is om een aantal lange afstandsroutes binnen Europa mee af te leggen.
Hoi Patricia,
Er zijn zeker crosshybrides die dat goed aankunnen. Er zijn ook zeker crosshybrides die te licht zijn om zelfs met jouw gewicht vakantietassen te vervoeren. Als je bv op http://www.sneltweewielers.nl/ kijkt bij de crosshybrides, dan staat bij de goedkoopste (sic!) van het stel "Snel en stabiel. Breed inzetbaar, ook voor ruige tochten. Voorzien van alle nokken voor bevestiging van dragers, spatborden etc. Ruimte voor dikke, sterkte profielbanden." en bij de duurste en lichtste "Vanwege het zeer lage gewicht niet geschikt om bagage op te vervoeren." Voor andere merken zal vast zoiets gelden, maar die merken zullen waarschijnlijk niet zo duidelijk kunnen beoordelen of een crosshybride ook met bagage eraan voldoende stabiel is. Ik heb zelf de middelste van de 3 crosshybrides van Snel: http://home.planet.nl/~leon.poels/leons ... esnel.html. Deze fiets weegt 13,5 kg, maar zonder het Brookszadel en in jouw maat zal het al behoorlijk in de buurt van de door jou genoemde 12 kg komen.
Staar je verder niet blind op het frame; het echte gewicht zit in de rest. Een frame van 1300 g is voor bagage veel te licht en met een frame van 2900 gram kan een zware kerel om de wereld fietsen.
Duidelijk is wel dat de duurste versies niet per definitie de stabielste zijn, waarschijnlijk geldt zelfs eerder een omgekeerd verband!
Maar weet je ondertussen of je een volledige kampeeruitrusing aan je fiets wilt kunnen hangen? In dat geval kun je ook denken aan bv een Santos die er zonder voordrager en zo behoorlijk uitziet als een crosshybride.
Sorry als het er allemaal niet duidelijker op wordt... :?
Succes, Leon

Dag Leon,

Tja, eenvoudiger wordt het er inderdaad niet op. Zou je me wellicht nog wat tips kunnnen geven waar ik bij de aanschaf vooral op moet letten. Ik begrijp dat dit deels een persoonlijke keus zal zijn, maar wat voor casette, wat zijn goede velgen, remmen etc. Ik zie dat Wim het in zijn bericht heeft over voldoende verzet. Wat moet ik me hierbij voorstellen, het zegt me niets :?
Al surfend kwam ik op de website van Stevens fietsen terecht; crossbikes X7 gents.

http://www.stevensbikes.de/index.php?bi ... fikationen

Als leek lijkt deze fiets ok, alhoewel een verende voorvork misschien niet altijd even handig op de weg is maar goed. Maar misschien zijn er onderdelen die voor een vakantiefiets helemaal niet geschikt zijn?! Ik ben trouwens nu nog niet van plan met volle bepakking te fietsen, d.w.z. een tent laat ik achterwege. Goed, ik laat het hier nu bij want vo ... Patricia

Hoi Patricia,

Voor wat ik heb begrepen wat jij met je fiets wil doen, denk ik dat een fiets zoals de Trek X600 geen onaardige keuze is. Je wil voorlopig binnen Europa blijven en niet te veel bagage meenemen.
http://www.trekbikes.com/bikes/2004/citybike/x600e.jsp

Deze fiets is met Deore uitgerust en lijkt mij voldoende. De voor- en achterdragers kunnen altijd, indien nodig, worden ge-upgrade naar betere. Het was de "fiets van het jaar" in 2003.

Los van het feit dat prijs / kwaliteit verhouding gunstig is van deze fiets, is het ook nog eens een mooie fiets. Het overwegen waard.

Over verzet, zoals ik schreef: 'ik zou zorgen dat ik een voldoende licht verzet had (24 tandjes voor, 30 of 32 tandjes achter?). Wil je racend in ons polderland overbrengingsverhoudingen hebben die lekker dicht bij elkaar liggen, maar op vakantie niet voor de bijl gaan, neem dan bijvoorbeeld een megarange cassette: allemaal dicht bij elkaar, en dan ineens een heel grote stap naar 34 tandjes achter.' Over de diverse tandwielcombinaties die er achter beschikbaar zijn, zie de onvolprezen site van Sheldon Brown: http://www.sheldonbrown.com/k7.html
hg
Wim

dat laatste zou ik toch afraden, omdat het funest is voor je trapfrequentie. Als je nml. een helling opmoet, of zelfs een pas, dan is het van groot belang dat je het ritme kan aanhouden wat jij het lekkerst vind. Als je dan maar één mogelijkheid hebt op met een groot aantal tandjes (is het geval bij 'megarange') te fietsen, wat net niet jou ritme is afgestemd, dat kan zo'n pas héél erg lang worden.

Ik heb zelf ook een hekel aan megarange, precies om die reden. Ik ben zelf al een jaartje ouder, en ik heb dus alle hulp van een mooie reeks lichte verzetten nodig om boven te komen. Maar het is wel een compromis als je met dezelfde fiets ook ambities hebt in het vlakke polderland. Het belangrijkste lijkt me dat je van tenminste een echt licht verzet nooit spijt zult hebben. Je komt altijd wel een keer die verschrikkelijke berg tegen die eigenlijk je krachten te boven gaat.
fietsen maar....
Wim

Beste mensen,

Het wordt me iets te technisch geloof ik...Mijn idee is om gewoon een LX cassette (Shimano HG 70) te nemen. Of heeft het meer zin om gedeeltelijk race onderdelen erop te plaatsen? Of is zoiets juist af te raden vanwege het feit dat je dan verschillende onderdelen hebt die misschien samen niet zo mooi lopen?

HELP :twisted:

beste Patricia,
Hier dan wat uitleg. Shimano LX is een groep atb onderdelen van een bepaalde (goede maar niet super goede) kwaliteit. Daarbinnen heb je een groot aantal cassettes met verschillende overbrengingsverhoudingen (zie het overzicht op de door mij genoemde site van Sheldon Brown).
Door een andere combinatie van tandwielen voor en achter te kiezen kun je zorgen dat je onder wisselende belasting met dezelfde trapfrequentie blijft fietsen. Als je voor een tandwiel met 30 tandjes gebruikt en achter ook eentje met 30 tandjes, dan maakt je wiel met iedere omwenteling van de cranks ook precies een omwenteling. Als je voor 40 tandjes gebruikt, en achter 20, dan maakt je wiel twee omwentelingen voor iedere omwenteling die je cranks maken. Je gaat dus veel harder, maar je moet ook veel harder op de pedalen duwen om ze rond te krijgen. Andersom maakt je wiel niet veel meer dan een halve omwenteling voor iedere omwenteling van de cranks als je voor twintig tandjes gebruikt (het kleinste wat er is), en achter 34 (het grootste wat er te koop is). Je gaat dan heel langzaam, maar de cranks draaien heel licht (dit heet een licht verzet). Dat laatste wil je dus als je steil omhoog moet, om tegen de zwaartekracht op te boksen.

Die zwaartekracht is dus het probleem: met een zware fiets en veel bagage is het een hele toer een berg op te klimmen, maar goed getrainde racefietsers op lichte fietsjes zonder bagage hebben het veel makkelijker (de verschillen zijn enorm).

Om onder steeds verschillende omstandigheden altijd de goede combinatie van voor en achtertandwielen te hebben, hebben fietsen in de loop van de jaren steeds meer versnellingen (verschillende overbrengingsverhoudingen = verschillende tandwielcombinaties) gekregen. Tegenwoordig hebben alle vakantiefietsen voor drie verschillende tandwielen, en achter 7 tot nu meestal 9. Samen levert dat dus 21-27 combinaties op. Maar welke combinaties zijn het beste? Hier moet je kiezen. Het is fijn om combinaties te hebben die lekker dicht tegen elkaar aan liggen: als je naar een volgend groter of kleiner tandwiel schakelt is het verschil slechts gering. Je kunt dan heel precies de optimate overbrengings verhouding kiezen. Je hebt het dan bijvoorbeeld over een cassette achter van 11-23 tandjes. Dan verschillen de kransjes niet meer dan een of twee tandjes van elkaar. Het nadeel is natuurlijk dat het bereik heel gering is: je verzet blijft in dit voorbeeld (een typische racefietscassette) heel zwaar, en je komt er als gewone fietser met bagage niet een berg mee op. Daarvoor heb je een veel lichter verzet nodig, en een groter bereik, bijvoorbeeld 13-32. De sprongen tussen de opeenvolgende kransjes zijn dan groter, maar je hebt daarentegen zowel een goede overbrengingsverhouding om de berg mee op te zwoegen, als om er van af te denderen.
De praktijk is dat voor vakantiefietsen met bagage combinaties uit de atb hoek het beste uitkomen. Je moet dan denken aan 24-34-46 voor, en 13-32 achter. 46 voor en 13 achter is misschien niet zwaar genoeg voor het echte snelle racen, maar als je dat met je vakantiefiets wilt doen kun je misschien toch maar beter een tweede fiets kopen (als je tenminste zo hard kunt....). Triple cranksets uit de racehoek hebben op zijn minst 30-40-50 tandjes, en in combinatie met een 12-28 cassette geeft dat dus nog geen 1:1. Tenzij je heel athletisch bent zijn de zwaarste combinaties hiervan onbruikbaar (probeer 50-12 maar eens rond te trappen), terwijl de lichtste eigenlijk niet licht genoeg zijn om jou en je fiets met een paar tassen de berg over te brengen.

Gebruik je een recht stuur (ik begrijp dat dat je voorkeur heeft) dan is het allemaal heel makkelijk. Shimano Deore of beter, met rem/schakel grepen aan het stuur, een atb crankset voor en een cassette met een niet al te gering bereik (13-30?) brengt je overal overheen. Fietsend in Nederland ben je dan weleens teleurgesteld dat de sprongen tussen de kransjes wat groot zijn, maar het valt reuze mee (vind je dat echt vervelend, en spelen de bergen een minder grote rol in je programma, dan kun je de eerder genoemde megarange cassettes monteren, met de genoemde voor- en nadelen).

Wil je een racestuur dan wordt het een klein beetje moeilijker. Immers, de gecombineerde race/schakelgrepen voor racesturen combineren moeilijker met de overige onderdelen uit de atb stal. Wat zijn de problemen? Allereerst kun je ze niet goed met V brakes combineren (en met zijoptrekremmen kun je slechts tamelijk smalle banden gebruiken). Daar zijn oplossingen voor, maar het is wel een probleem. Voorts laten zulke schakelaars zich niet altijd even goed met atb voorderailleurs combineren (achter is het geen probleem). Ook hier zijn wel oplossingen, maar je fietsenmaker moet weten wat hij doet. Tot slot hebben die gecombineerde schakel en remgrepen voor racefietsen niet een geweldige reputatie van betrouwbaarheid. Omdat veel - vooral traditionele - vakantiefietsers een racestuur toch veel prettiger vinden is de gebruikelijke oplossing dat ze voor atb derailleurs en tandwielen kiezen, en schakelen met buiscommandeurs (zo heet dat, die ouderwetse handeltjes op de schuine buis) of crosscommandeurs, aan het uiteinde van de stuurbocht. Vooral die laatste zijn erg populair en laten zich probleemloos met zowel race als atb derailleurs combineren. Als remmen gebruiken ze dan bijvoorbeeld 'ouderwetse' cantilevers (met zo'n kabeltje in een driehoekje), of speciale racegrepen voor V brakes (Diacompe 287V).

Zorg er tot slot voor dat je als je een erg lichte combinatie fiets kiest dat je in elk geval atb naven neemt. Die zijn breder dan racenaven (135 mm ipv 130 mm) en dat geeft een veel steviger wiel.

Mocht bij jou de balans uiteindelijk toch meer naar het lichte en snelle werk uitvallen, dan kun je ook denken aan wat wel een audax fiets genoemd wordt. Dat zijn fietsen die er op het eerste gezicht als racefietsen uitzien, maar die net wat bredere banden hebben (max 32 mm), enl zijoptrekremmen, een comfortabeler geometrie, spatborden, en voorzieningen om wat lichte tassen mee te nemen. Het zijn fietsen die eigenlijk voor een heel speciaal soort zeer heldhaftig fietsen gebruikt worden: superlange trajecten van soms een paar dagen min of meer non-stop. Maar ze zijn ook geweldig geschikt voor het hele snelle lichte toeren. Op deze website van een Engelse fietsenbouwer (het is daar nogal populair) kun je een paar modellen aantreffen om je een idee te geven: www.sjscycles.com (het gaat om hun audax classic, audax 853 en brevet). Ook Nederlandse bouwers als Vittorio kunnen ze prachtig bouwen. Zulke fietsen hebben vernuftige combinaties van atb en race onderdelen, maar hun bouwers weten ook wat ze doen.

Wil je uiteindelijk toch meer bagage meenemen, dan kun je die ook in een aanhanger stoppen die je achter zo'n audax fiets hangt (een tweewieler zoals de kar van Radical belast daarbij het achterwiel minder dan een eenwieler zoals een Bob). Ik heb dat jaren met succes gedaan, maar je moet wel op de weg blijven anders gaat de boel al gauw kapot.

Veel plezier,
Wim

Dag Wim,

Bedankt voor deze goede uitleg, één en ander is me nu wel duidelijker geworden. Ik ga mezelf nog maar eens beraden!

Groeten,
Patricia

Willem Jongman schreef: Die zwaartekracht is dus het probleem: met een zware fiets en veel bagage is het een hele toer een berg op te klimmen, maar goed getrainde racefietsers op lichte fietsjes zonder bagage hebben het veel makkelijker (de verschillen zijn enorm).
grappig feit is, dat als je bv. de slugenpass opfietst met een volbepakte fiets (5 tassen) en racefietsers met ultralichte colnago's afgemonteerd met campa record, bij jou in je wiel haken omdat ze anders niet boven komen!! ik heb het meegemaakt dat ik 10 van die fietsjes eruit trapte, even inhield waardoor ze weer konden haken en dan weer lekker hard weg spurten, zodat ze me uitscholden omdat ik niet sociaal was :D geweldig gevoel om met een bepakte fiets gewoon een stukje macht uit te kunnen oefenen op die 'tupperware' bikes!

Dat is de echte macht. Petje af. Feit blijft dat bagage veel verschil maakt als het steil omhoog gaat.
nogmaals petje af, zulke heldendaden doe ik niet meer,
Wim

ok, ik zal m'n leeftijd verklappen: 19 jaar ;) maar dat wil nog niet zeggen dat m'n vader en moeder (57 jr.) ze er ook uitfietsten. Kwestie van doortrappen.