Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bagage mee in het vliegtuig - Forum Wereldfietser

Bagage mee in het vliegtuig

Hoi,

Komende zomer ga ik fietsen in Canada en ik vroeg me af hoe jullie je spullen dan meenemen in het vliegtuig.
Mijn fiets gaat gewoon in z'n doos en daar verwacht ik ook geen probleem mee. Wat dan overblijft zijn 2 voor- en achtertassen en een stuurtas.
Ik dacht zelf de stuurtas als handbagage mee te nemen met daarin de persoonlijke bezittingen en camera en dergelijke.
Maar hoe nemen jullie de voor- en achtertassen mee?

Ik had zelf al een aantal ideeen:
- per twee in een doos stoppen en die inchecken
- in een grote zak alles stoppen (kanozak bijv.) en die zak inchecken (we vliegen terug van een ander vliegveld dus die zak zouden we dan moeten meenemen op de fiets)
- de tassen per twee aan elkaar sealen op het vliegveld

Heeft iemand nog andere ideeen?

Groeten Rick

Hoi Rick

Dit onderwerp is al vaker behandeld in dit forum. Je kan het vinden via de zoekfunctie. Wij verpakken met zijn 2E onze fietstassen in een grote plastic tarwe /rijstzak. Die zakken die je vaak ziet op markten in 3e wereldlanden. Deze zijn heel sterk en bergen maar liefst 6 fietstassen (3 grote en 2 kleine).
We nemen dan nog een fietstas en stuurtas mee als handbagage het vliegtuig in. Helaas is ie nu na jaren stuk en achtergelaten in Marokko. Ik ben nu op zoek naar een nieuwe. Maar in Ned zijn ze nergens te vinden.

Blanche
Ik weet niet of je alleen reist, maar wij doen de voortassen in een zgn turkentas en
nemen de achtertassen en stuurtas mee als handbagage.
Wij hebben dan ook maar 4 tassen met z,n tweeen.
De kloe van fietsen met bagage in het buitenland, incl vliegen is nm zo weinig mogelijk meenemen.
Als je dit forum een beetje doorzoekt kom je veel meer handige tips over dit onderwerp tegen ,inclusief uitgekiend paklijsten
dik5 schreef:Ik weet niet of je alleen reist, maar wij doen de voortassen in een zgn turkentas en
nemen de achtertassen en stuurtas mee als handbagage.
Wij hebben dan ook maar 4 tassen met z,n tweeen.
De kloe van fietsen met bagage in het buitenland, incl vliegen is nm zo weinig mogelijk meenemen.
Als je dit forum een beetje doorzoekt kom je veel meer handige tips over dit onderwerp tegen ,inclusief uitgekiend paklijsten

Die hebben we gebruikt op de terugweg uit Marokko. Scheurde gelijk aan de hengels uit. En deze had jarenlang de vervanger moeten zijn van zijn eerste Marokkaanse broertje :cry:

Blanche

Hallo Rick,

De hoeveelheid bagage is afhankelijk van je bestemming en je eisen. Wij zijn gewend om behoorlijk wat mee te nemen en we gebruiken daarvooreen Flightbag van Bever, oftewel een grote dunne zak, en een flightbag van Active Leisure. In ieder passen 4 tassen en daarnaast is er ook nog plaats voor de tent c.q. onze mini stoeltjes.
Als we met gewicht in de "problemen komen"nemen we 1 of 2 van de achtertassen, met zoveel mogelijk gewicht, mee als handbagage.

Harry

Ik doe bijna het zelfde als Harry.

Echter heb ik op de achterdrager altijd een rugzak i.p.v. een kanozak of niets. Die rugzak stop ik de stuurtas bij en dat is dan mijn handbagage. De andere tassen zitten dus in de flightbag (ik gebruik een Radical Design, die is ook erg handig voor een trekkingrugzak).
Die hebben we gebruikt op de terugweg uit Marokko. Scheurde gelijk aan de hengels uit. En deze had jarenlang de vervanger moeten zijn van zijn eerste Marokkaanse broertje
Deze tassen zijn erg onhandig maar tegelijkertijd oerstevig. Je hoeft ze alleen maar te gebruiken op het vliegveld, dus wie kan het schelen of the hengels eruit vliegen. Je gaat er toch niet mee zeulen. Gewoon deze goedkope oplossing doen. Ik ben er mee uit India gevlogen. Ik had geen fiets maar veel losse waar die ik daar gekocht had. Werkte uitstekend. Ik had er gelukkig wel een herkenbare stevig stuk plakband op gedaan zodat ik kon zien welke tas van mij was. Ik was niet de enige met dit soort bagage.
mhofstra schreef:
Die hebben we gebruikt op de terugweg uit Marokko. Scheurde gelijk aan de hengels uit. En deze had jarenlang de vervanger moeten zijn van zijn eerste Marokkaanse broertje
Deze tassen zijn erg onhandig maar tegelijkertijd oerstevig. Je hoeft ze alleen maar te gebruiken op het vliegveld, dus wie kan het schelen of the hengels eruit vliegen. Je gaat er toch niet mee zeulen. Gewoon deze goedkope oplossing doen. Ik ben er mee uit India gevlogen. Ik had geen fiets maar veel losse waar die ik daar gekocht had. Werkte uitstekend. Ik had er gelukkig wel een herkenbare stevig stuk plakband op gedaan zodat ik kon zien welke tas van mij was. Ik was niet de enige met dit soort bagage.
Nou stevig?! Met de hengels scheurde ook de hele tas uit. Waarschijnlijk zijn de versies die je in Nederland koopt beter??

Blanche
Blanche schreef:
mhofstra schreef:
Die hebben we gebruikt op de terugweg uit Marokko. Scheurde gelijk aan de hengels uit. En deze had jarenlang de vervanger moeten zijn van zijn eerste Marokkaanse broertje
Deze tassen zijn erg onhandig maar tegelijkertijd oerstevig. Je hoeft ze alleen maar te gebruiken op het vliegveld, dus wie kan het schelen of the hengels eruit vliegen. Je gaat er toch niet mee zeulen. Gewoon deze goedkope oplossing doen. Ik ben er mee uit India gevlogen. Ik had geen fiets maar veel losse waar die ik daar gekocht had. Werkte uitstekend. Ik had er gelukkig wel een herkenbare stevig stuk plakband op gedaan zodat ik kon zien welke tas van mij was. Ik was niet de enige met dit soort bagage.
Nou stevig?! Met de hengels scheurde ook de hele tas uit. Waarschijnlijk zijn de versies die je in Nederland koopt beter??

Blanche
Maar gelukkig heb je die hengsels niet echt nodig als je ze allemaal gebruikt voor de vliegreis. Op het vliegveld zet je die tassen op de kar en klaar ben je.

Bij de IKEA verkopen ze grote plastic tassen met rits en handvat. In de 'kleine' variant passen 2 kleine Ortliebtassen, 1 grote Ortliebtas en 1 Ortlieb kanozak. De stuurtas kan je vervolgens in de andere grote fietstas plaatsen en meenemen als handbagage. De tas is licht en makkelijk opvouwbaar, dus het is goed mogelijk de tas bij je te houden voor de terugreis.

In de grote variant passen alle tassen, en meer. :P

De kosten bedragen minder dan 10 euro, dus daar hoef je het ook niet voor te laten. :)
JanDeMan schreef:
Blanche schreef:
mhofstra schreef: Deze tassen zijn erg onhandig maar tegelijkertijd oerstevig. Je hoeft ze alleen maar te gebruiken op het vliegveld, dus wie kan het schelen of the hengels eruit vliegen. Je gaat er toch niet mee zeulen. Gewoon deze goedkope oplossing doen. Ik ben er mee uit India gevlogen. Ik had geen fiets maar veel losse waar die ik daar gekocht had. Werkte uitstekend. Ik had er gelukkig wel een herkenbare stevig stuk plakband op gedaan zodat ik kon zien welke tas van mij was. Ik was niet de enige met dit soort bagage.
Nou stevig?! Met de hengels scheurde ook de hele tas uit. Waarschijnlijk zijn de versies die je in Nederland koopt beter??

Blanche
Maar gelukkig heb je die hengsels niet echt nodig als je ze allemaal gebruikt voor de vliegreis. Op het vliegveld zet je die tassen op de kar en klaar ben je.

Zucht!!! Wat zeg ik nu.....de hele tas scheurde kapot al bij het inchecken met het afscheuren van de hengsels. Is niet zo handig, al je losse fiets tassen in een halfopen tas in het vliegtuig. Gelukkig had ik alles ook afzonderlijk gelabeld en het vluchtnummer erop gezet.

Maar goed kennelijk hebben jullie betere tassen.Die moet ik dan ook maar es kopen. :wink:
Ik zorg altijd ervoor dat de fiets en bagage samen 20 kg wegen, de bagagelimiet. De rest neem ik als cabinebagage mee, zoals jas, een stuurtas met papieren en fotospullen en een foudraal met regenkleding en fietspomp. Voordeel: ik overnacht uitsluitend in jeugdherbergen :D en geen loederzware kampeerspullen. Mijn fiets weegt 12 kg.
Pas op dat je geen fietsgereedschap (waarmee je de pedalen losmaakt en het stuur een ¼ slag draait) zelf meeneemt, maar met de bagage mee moet voor in de buik van het vliegtuig. De luchtvaartautoriteiten beschouwen dit als eventuele wapens. Is mij op Paris Aéroport Ch. de Gaulle overkomen. Gelukkig was de gezagvoerder zo vriendelijk geweest om mijn gereedschapstas in zijn cockpit mee te nemen, waarna ik ze op Schiphol terug kreeg. Voor hetzelfde geld had ik mijn fiets na aankomst niet meer rijklaar gemaakt :oops: !
Al sinds 1973 heb ik 57 keer gevlogen met eigen fiets mee aan boord, Sovjet-toestellen incluis. Ook vaak buiten Europa. Tot 1982 kon mijn fiets "naakt", zonder doos, het vliegtuig in. Mijn eerste vlucht met fiets mee was in juni 1973 met de maatschappij BEA, aan boord van een driemotorige Trident van Schiphol naar London Heathrow. Gewoon straight aan de balie in Schiphol een ticket gekocht en dan hup aan boord. De retour kostte 139 gulden, fiets gratis mee. Met de trein naar Amsterdam CS en dan 20 km naar Schiphol via Amstelveen en Badhoevedorp gefietst. De trein naar Schiphol bestond toen nog niet.
Het vliegen is niet meer wat het geweest is. Vroeger kon ik vaak comfortabel in halflege grote toestellen vliegen zoals een 707, 747, DC-8 of DC-10, nu in bomvolle kleinere toestellen zoals een 767 met te krappe beenruimte. Puh!
Net als B.A. Baracus neem ik voortaan de boot....

Ik doe al jaren twee fronttassen en een achtertas in een "turkentas" (net zo als Harry) en doe er een spanriem om de tas tegen het uitscheuren en als ook te gebruiken als hengsel. Zorg dat deze tas niet meer dan 20 kg weegt en stop alle zware spullen in de tweede achtertas die je dan samen met de stuurtas als handbagage mee in het vliegtuig neemt.
Meestal heb ik nog een kanozak met campeerspullen etc. als tweede bagagestuk bij me om in te checken.
Dit ging tot nu toe altijd goed!!

Veel fietsplezier,

J. Ellenberger

Ellenberger schreef:Ik doe al jaren twee fronttassen en een achtertas in een "turkentas" (net zo als Harry) en doe er een spanriem om de tas tegen het uitscheuren en als ook te gebruiken als hengsel.
J. Ellenberger
Tanxs voor de tip!
Ik ga toch maar een Nederlandse turken tas kopen, knip de hengsels ervan af en gebruik een spanriem.