Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat doen wereldfietsers met hun afval onderweg? - Forum Wereldfietser

Wat doen wereldfietsers met hun afval onderweg?

Standaard heb ik voor lange fietstochten een klein vuilniszakje bij me en die bind ik met een wasknijper op m'n bagagedrager. Ik leeg het zakje als ik bij een vuilnisbak kom. Hoe gaan wereldfietsers hiermee om. Hebben jullie andere voorzieningen of steekt het niet zo nauw?

Mijn bidons gooi ik in de weilanden maar de rest bewaar ik keurig in mijn stuurtas of stop ik in m'n achterzak.

Franke schreef:Mijn bidons gooi ik in de weilanden .
Voor de koeien??

DriesBa schreef:
Franke schreef:Mijn bidons gooi ik in de weilanden .
Voor de koeien??
Neuh, ik zie het de profwielrenners doen en ik neem aan dat die het goede voorbeeld geven... :D
DriesBa schreef:Standaard heb ik voor lange fietstochten een klein vuilniszakje bij me en die bind ik met een wasknijper op m'n bagagedrager. Ik leeg het zakje als ik bij een vuilnisbak kom. Hoe gaan wereldfietsers hiermee om. Hebben jullie andere voorzieningen of steekt het niet zo nauw?
Ik doe hetzelfde, meenemen naar een plaats waar ik het verantwoord kan achterlaten. Vervuiling door PET flesjes probeer ik te voorkomen door drinken te kopen dat in gewone flesjes of in pakken zit, ook in Nederland.

Hebben jullie andere voorzieningen
Nee, gebruiken veelal de plastic tasjes uit winkels.

of steekt het niet zo nauw?
Tuurlijk wel, in iedere plaats(je) vind je wel een prullebak of eventueel vuilnisbak bij een woning/winkel.

Meenemen en later weggooien.

Ik ben voorstander van het credo

Leave nothing but track-prints,
take nothing but pictures,
kill nothing but time'

Franke schreef:
DriesBa schreef:
Franke schreef:Mijn bidons gooi ik in de weilanden .
Voor de koeien??
Neuh, ik zie het de profwielrenners doen en ik neem aan dat die het goede voorbeeld geven... :D
Echte profs gooien de bidon in de buurt van publiek of in een netjes aangeharkte tuin ;)

m-gineering schreef:
Franke schreef:
DriesBa schreef: Voor de koeien??
Neuh, ik zie het de profwielrenners doen en ik neem aan dat die het goede voorbeeld geven... :D
Echte profs gooien de bidon in de buurt van publiek of in een netjes aangeharkte tuin ;)
Bij ons in de omgeving zie je op schoolroutes veel van die door de gemeente bewust aangebrachte ingooinetten, maar daar ligt helaas ook veel rotzooi naast.

Ook ik neem altijd netjes mijn afval mee, in een plastic tasje waar de boodschapjes inzaten.
Zo heb ik ook eens zo'n plastic zakje 'gevuld ' met wat anders ....
Kamperend bij iemand in de tuin had ik des ochtends hoge nood.
Zeg maar een grote boodschap.
Gezeten in mijn voortentje goed mikken in het plastic tasje...gelukt !
Alleen, wat te doen met dit afval hoor ik U vragen.
Wel, meegenomen op de fiets, wel heel voorzichtig natuurlijk :)
En bij de eerste de beste bebouwing, het was in Afrika, bij een 'winkeltje ' gevraagd waar ik mijn vuilnis kwijt kon.
"Geef maar hier" zei de verkoper.
Ik zei : "nee ik gooi het zelf wel weg, waar kan ik dat doen ? "
En de man zei weer, "geef maar dan gooi ik het wel weg..."
Dus gaf ik de man mijn tasje met inhoud, wel in 2 plastic tasjes zodat je niks rook of kon zien.
Maar warm was het nog wel en natuurlijk zeg maar kneedbaar hahaha.

Ik vergeet nooit meer de blik op zijn gezicht en ben maar vlug weggereden :shock:

HansvanderVeeke schreef:Meenemen en later weggooien.

Ik ben voorstander van het credo

Leave nothing but track-prints,
take nothing but pictures,
kill nothing but time'
Ook voorstander van.
Altijd :!: als je thuis bewust omgaat met afval en natuur, dan doe je dat vanzelfsprekend ook onderweg.
Het afval wat ik onderweg produceer past in een boterhamzakje, tijdens kamperen ietsje meer en dat gaat de prullebak in op de camping óf mee in een zakje als ik vrij kampeer.
In CH was ik op een camping verpicht een vuilniszak a 60l. te kopen voor e 2,50, belachelijk! zoveel afval produceer ik echt niet, ook niet in 3 weken. Toch was dit verplicht, ging uit van de gemeente, niet van de camping... :?

Lars, ge-wel-dig zo'n verhaal :D :D .... dat aan je kleinkinderen kunnen vertellen later, behoort tot het erfgoed in de beste orale traditie !
Dat zou je eigenlijk eens moeten droppen in het reeds bestaande topic Sterke verhalen (onder Kletspraat).

Afbeelding
Ik verzamel ook alles achterop de drager.

Soms duurt het een tijdje voordat je de juiste container tegenkomt waar dat in mag:

Afbeelding

En anders dump je het gewoon bij het overige vuil in de natuur zoals de lokale bevolking het ook doet :lol:

lars de wit schreef:Ook ik neem altijd netjes mijn afval mee, in een plastic tasje waar de boodschapjes inzaten.
Zo heb ik ook eens zo'n plastic zakje 'gevuld ' met wat anders ....
Kamperend bij iemand in de tuin had ik des ochtends hoge nood.
Zeg maar een grote boodschap.
Gezeten in mijn voortentje goed mikken in het plastic tasje...gelukt !
Alleen, wat te doen met dit afval hoor ik U vragen.
Wel, meegenomen op de fiets, wel heel voorzichtig natuurlijk :)
En bij de eerste de beste bebouwing, het was in Afrika, bij een 'winkeltje ' gevraagd waar ik mijn vuilnis kwijt kon.
"Geef maar hier" zei de verkoper.
Ik zei : "nee ik gooi het zelf wel weg, waar kan ik dat doen ? "
En de man zei weer, "geef maar dan gooi ik het wel weg..."
Dus gaf ik de man mijn tasje met inhoud, wel in 2 plastic tasjes zodat je niks rook of kon zien.
Maar warm was het nog wel en natuurlijk zeg maar kneedbaar hahaha.

Ik vergeet nooit meer de blik op zijn gezicht en ben maar vlug weggereden :shock:
We hebben hier erg moeten lachen om je verhaal...zo krijgt boodschappentas een hele andere betekenis!

Zo sterk als Lars hadden we het niet in Marokko, maar toch hadden we aardig wat vuilnis na een 8 dagen fietsen zonder prullenbak onderweg. Gelukkig (?) hadden we de laatste nacht een hotelletje. Dan denk ik altijd: voor een hotelletje betaal je altijd al sowieso (veel) te veel (Dat gevoel heb ik al bij een camping van € 9,- :roll:), dus het achterlaten van die rommel zit wel bij de prijs inbegrepen.
Volgens mij was het 2 Kliko's buiten zetten i.p.v. 1 Kliko die week :lol: :roll:...

Hoi!

Alles braaf meenemen en bij een local afgeven die het vervolgens verwonderd in de bosjes smijt :D Afvalproblemen zijn buiten west europa onbekend.

Fiets de wereld,
Whisky
Ik ben door Amerika gefietst een aantal jaren geleden. California en Nevada vooral. Wat me opvalt is dat je bijna nergens vuilnisbakken ziet maar je ziet ook geen vuilnis. Loop ik door Amsterdam waar op iedere hoek een bak staat en dan staat er ook nog een in het midden van de straat. En wat zie je, de troep ligt er gewoon naast op straat. Daar word je toch niet goed van? Ruim het op, heb het er niet eens over. Toch de gewoonste zaak van de wereld?

Als je denkt dat het in Amsterdam erg is, moet je eens in bijv. Ecuador kijken :wink:...

whisky schreef:Hoi!

Alles braaf meenemen en bij een local afgeven die het vervolgens verwonderd in de bosjes smijt :D Afvalproblemen zijn buiten west europa onbekend.

Fiets de wereld,
Whisky

:lol: heel herkenbaar :cry:
mhofstra schreef:Ik ben door Amerika gefietst een aantal jaren geleden. California en Nevada vooral. Wat me opvalt is dat je bijna nergens vuilnisbakken ziet maar je ziet ook geen vuilnis. Loop ik door Amsterdam waar op iedere hoek een bak staat en dan staat er ook nog een in het midden van de straat. En wat zie je, de troep ligt er gewoon naast op straat. Daar word je toch niet goed van? Ruim het op, heb het er niet eens over. Toch de gewoonste zaak van de wereld?
Voor de meesten onder ons wel, maar de realiteit is in sommige leefgebieden toch anders. Die vervuilers hebben niet het moraal, dat is een gegeven, helaas. :cry: