Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wassen van een softshell jas? - Forum Wereldfietser

Wassen van een softshell jas?

Ik ga (lees: moet) mijn softshell jas wassen (een Hagslof Typhoon) . Zijn er nog belangrijke do's or don't's met betrekking tot de kwetsbare materialen? Volgens het label kan ie op 40 graden gewassen worden. Maar niet centrifuren neem ik aan. En wordt de waterdichtheid minder van wassen?

Thx.

Niet centrifugeren en eigenlijk zo weinig mogelijk 'bewegen'
Wolwasprogramma of met het handje en dan niet wringen!

Succes!!
Natuurlijk willen fabrikanten je potjes van 12 euro met 90% water verkopen, maar heb je hier wel iets aan:
http://www.mountainhardwear.com/images/ ... hells.html
http://www.nikwax.com/nl-nl/products/pr ... &activity=
Ik zou niet boven 30 graden wassen, wel met extra water (=fijnwas), kort wassen en zeker genoeg spoelen. Op de hand kan ook, dan is het nog korter, maar je krijgt er dan waarschijnlijk niet alle vlekken uit, daar zijn machines gewoon beter in omdat ze geduldig doorwassen.
Niet-waterdichte dingen kun je iha goed centrifugeren als er maar niets in het midden van de centrifuge blijft zitten, dat kan te ver worden gerekt (a(middelmuntvliedend) = v/r^2 of zoiets?).
Groet,
Leon

Aie... laat ik nou net gister mn heerlijk riekende softshell in de was gegooit hebben MET wasverzachter (FOUT). Zo maar als de wiedeweerga de kleding heel grondig gaan uitspoelen en opnieuw wassen met nikwax... *zucht*

Deimor schreef:Aie... laat ik nou net gister mn heerlijk riekende softshell in de was gegooit hebben MET wasverzachter (FOUT). Zo maar als de wiedeweerga de kleding heel grondig gaan uitspoelen en opnieuw wassen met nikwax... *zucht*
Vrijwel alle sportkleding kan niet tegen wasverzachter!!
Spoel ze!

Blanche
In de laatste outdoor stond een stukje over het wassen van hardshell en softshell kleding. Bij softshell stond het volgende:

wol-programma, 30 graden, aanbevolen wasmiddel Nikwax tech wash, Grangers cleaner, Grangers 2 in 1, Géén wasverzachter, extra spoelgang, centrifugeren op een laag toerental en droger is niet noodzakelijk.

Het artikel had nog meer informatie, indien gewenst wil ik er wel een foto ervan maken.

Waarom Nikwax? Wij van Nikwax adviseren Nikwax? Zelfs Goretex kan gewoon met waspoeder.

Inderdaad gewoon waspoeder of vloeibaar wasmiddel!

Lachen een tijdje terug was er ook al een topic over wassen...ook toen alleen maar mannen met antwoorden

:lol:
eindgebruiker schreef:Waarom Nikwax? Wij van Nikwax adviseren Nikwax? Zelfs Goretex kan gewoon met waspoeder.
De meeste impregneermiddelen bevatten fluorcarbon. Dit is erg schadelijk voor het milieu en kankerverwekkend. Nikwax is een van de producten die biologisch afbreekbaar is. Er zijn er vast wel meer, maar deze wordt specifiek in het artikel genoemd.
Nu hoef je een softshell niet te impregneren, maar ook deze (schoonmaak)middelen zijn milieuvriendelijk en biologisch afbreekbaar.

Of het blad hierin onafhankelijk is, wil ik geen uitspraak over doen. Ik heb ook geen aandelen in Nikwax :roll: maar ik ben wel begaan met het milieu...

Ik hoop dat dit het een beetje toelicht.

Is er ook iemand die keurig doet wat de gebruiksaanwijzing voorschrijft en meermaals per jaar z'n (Goretex et al) jas wast? Ik ben altijd wat terughoudend geweest met wassen, toch het gevoel dat je meer afbreekt dan je goed kan maken, maar wellicht is dat volledig onterecht. Het is mijn ervaring dat na een aantal jaar de waterdichtheid afneemt, wellicht het gevolg van te weinig wassen?
HansvanderVeeke schreef:wol-programma, 30 graden, aanbevolen wasmiddel Nikwax tech wash, Grangers cleaner, Grangers 2 in 1, Géén wasverzachter...
eindgebruiker schreef:Waarom Nikwax? Wij van Nikwax adviseren Nikwax?
Grangers cleaner en Grangers 2 in 1 zijn niet van Nikwax (maar van, euh... Grangers). Maar of het ook biologisch is?

De impregnant is een stuk duurder nog dan de wash. De man van Nikwax was op de afgelopen beurs zo vriendelijk om ongevraagd te vertellen dat ik na elke wasbeurt met techwash echt niet hoefde te impregneren, maar slechts 1-op-3 keer.

Volgens de beschrijving van Grangers moet hun impregnant met warmte geactiveerd worden (strijken of droger). Begrijp ik het goed, Hans, dat dit volgens Outdoor magazine niet nodig is?

Torching Vark schreef: Volgens de beschrijving van Grangers moet hun impregnant met warmte geactiveerd worden (strijken of droger). Begrijp ik het goed, Hans, dat dit volgens Outdoor magazine niet nodig is?
Volgens het artikel is het voor Gore-Tex (da's meestal een hard-shell) om het weer te 'activeren' met een droogtrommel of door strijken.

Ik kan je een kopie (scan) van het artikel sturen. Stuur me even een PB met je email adres als je dat wilt.

Torching Vark schreef:Is er ook iemand die keurig doet wat de gebruiksaanwijzing voorschrijft en meermaals per jaar z'n (Goretex et al) jas wast? Ik ben altijd wat terughoudend geweest met wassen, toch het gevoel dat je meer afbreekt dan je goed kan maken, maar wellicht is dat volledig onterecht. Het is mijn ervaring dat na een aantal jaar de waterdichtheid afneemt, wellicht het gevolg van te weinig wassen?
Veel wassen is juist beter. Rommel in de minuscule gaatjes van het Goretex-membraan verslechtert de waterdichtheid (water wordt er door aangetrokken in plaats van afgestoten).

Warm maken door strijken of de droogtrommel zorgt ervoor dat de vezels van de buitenstof zich richten. Ook dat verhoogt de waterafstotende werking.

(Zo vertelde mij ooit iemand van Demmenie Sport.)

eindgebruiker schreef:
Torching Vark schreef:Is er ook iemand die keurig doet wat de gebruiksaanwijzing voorschrijft en meermaals per jaar z'n (Goretex et al) jas wast? Ik ben altijd wat terughoudend geweest met wassen, toch het gevoel dat je meer afbreekt dan je goed kan maken, maar wellicht is dat volledig onterecht. Het is mijn ervaring dat na een aantal jaar de waterdichtheid afneemt, wellicht het gevolg van te weinig wassen?
Veel wassen is juist beter. Rommel in de minuscule gaatjes van het Goretex-membraan verslechtert de waterdichtheid (water wordt er door aangetrokken in plaats van afgestoten).Warm maken door strijken of de droogtrommel zorgt ervoor dat de vezels van de buitenstof zich richten. Ook dat verhoogt de waterafstotende werking. (Zo vertelde mij ooit iemand van Demmenie Sport.)
Zover ik weet zit het goretex membraan aan de binnenkant en dient het strijken van de buitenkant alleen voor de waterafstotende werking, en staat dat los van de waterdichtheid en de ademendheid van het membraan, of vergis ik me?
Leon

Leon schreef:Zover ik weet zit het goretex membraan aan de binnenkant en dient het strijken van de buitenkant alleen voor de waterafstotende werking, en staat dat los van de waterdichtheid en de ademendheid van het membraan, of vergis ik me?
Leon
Helaas moet ik je lichtjes teleurstellen, Leon.

Hoe waterafstotender de buitenstof is, des te beter ademt het geheel. En het ePTFE-membraan zit tussen 2 beschermlagen in: de buitenstof en de binnenstof.
En vuil trekt wel degelijk water aan, en hindert ook de waterdampen die naar buiten willen.
Daarin zijn hydrofiele stoffen weer beter in dan microporeuze (hydrofiele blijven constanter ademen), maar hydrofiele zijn zelden tot nooit zo ademend als microporeuze. Er stond laatst (enkele maanden geleden) wel wat over Dermizax in Op Pad, maar sinds de mislukte ondergoed-test (in een andere test kwamen juist weer andere gegevens uit) heb ik even m'n twijfels bij de huidige Op Pad-testmethoden.

@Torching Vark
Zo min mogelijk wassen in van belang bij jassen die (bij wijze van spreken!) al bijna uit elkaar vallen als je er naar kijkt. Dan bedoel ik lage tot middenklasse-jassen zoals bijvoorbeeld die van Agu. Dit soort merken hebben inderdaad in de wasvoorschriften staan (of ze hebben het er niet in staan, die merken zullen er ook wel zijn) dat je die zo min mogelijk dient te wassen i.v.m. de hitte.
Wat dus juist gebeurt bij microporeuze materialen zoals Gore-Tex, eVent, Triplepoint Ceramic, MPC Extreme, etc. is de poriën die dicht gaan zitten en de buitenstof die (veel) minder afparelt. Daardoor ademt de jas juist stukken minder, waardoor je een zweetophoping krijgt in de jas. Dat kan erg vochtig worden en op bijv. lekkage lijken.

Wat doe ik als een vlek er met normaal fijnwasmiddel niet uit mijn softshell verdwijnt? Het betreft kopervet van een boot. midden op mn onderrug. Ik durf de jas/vlek niet met aggressief spul te lijf te gaan, ossegal (mijn voorkeur voor lastige vlekken) helpt ook niet... iemand nog tips?