Leon schreef:Zover ik weet zit het goretex membraan aan de binnenkant en dient het strijken van de buitenkant alleen voor de waterafstotende werking, en staat dat los van de waterdichtheid en de ademendheid van het membraan, of vergis ik me?
Leon
Helaas moet ik je lichtjes teleurstellen, Leon.
Hoe waterafstotender de buitenstof is, des te beter ademt het geheel. En het ePTFE-membraan zit tussen 2 beschermlagen in: de buitenstof en de binnenstof.
En vuil trekt wel degelijk water aan, en hindert ook de waterdampen die naar buiten willen.
Daarin zijn hydrofiele stoffen weer beter in dan microporeuze (hydrofiele blijven constanter ademen), maar hydrofiele zijn zelden tot nooit zo ademend als microporeuze. Er stond laatst (enkele maanden geleden) wel wat over Dermizax in Op Pad, maar sinds de mislukte ondergoed-test (in een andere test kwamen juist weer andere gegevens uit) heb ik even m'n twijfels bij de huidige Op Pad-testmethoden.
@Torching Vark
Zo min mogelijk wassen in van belang bij jassen die (bij wijze van spreken!) al bijna uit elkaar vallen als je er naar kijkt. Dan bedoel ik lage tot middenklasse-jassen zoals bijvoorbeeld die van Agu. Dit soort merken hebben inderdaad in de wasvoorschriften staan (of ze hebben het er niet in staan, die merken zullen er ook wel zijn) dat je die zo min mogelijk dient te wassen i.v.m. de hitte.
Wat dus juist gebeurt bij microporeuze materialen zoals Gore-Tex, eVent, Triplepoint Ceramic, MPC Extreme, etc. is de poriën die dicht gaan zitten en de buitenstof die (veel) minder afparelt. Daardoor ademt de jas juist stukken minder, waardoor je een zweetophoping krijgt in de jas. Dat kan erg vochtig worden en op bijv. lekkage lijken.