Additionally, paste this code immediately after the opening tag: met de bobkar in de trein - Forum Wereldfietser

met de bobkar in de trein

Heeft er iemand ervaring met treinreizen, in en uitstappen, perrons, en kosten bij het meenemen van fiets en bepakte bobkar? Ik weet dat dit met een fiets met bepakking al een heel gedoe kan zijn. Maar ben benieuwd wat ervaringen zijn van mensen die met een bobkar fietsen. En of dit dus mogelijk is. Het lijkt mij een heel gedoe om in je eentje twee onderdelen in en uit de trein te krijgen. Ook de hoogte verschillen, trappen, liften etc op de stations lijken een groot opstakel. En losgekoppelde bepakte bobkar is een onderhandelbaar ding ben ik inmiddels achter. Hoe gaat dat met de kosten? Zou je twee kaartjes voor fiets en kar moeten aanschaffen?


Wat zijn jullie ervaringen in o.a. NL, Duitsland, Frankrijk, Denemarken?

Mvgr, Rob

Geen ervaring met de bob, maar wel met kinderkar en aanhangfiets in de trein. Ik vind het iedere keer best weer een gedoe, maar wel te doen. Scheelt wel dat wij met z'n tweeën zijn (+ kids), dus je staat er niet alleen voor.

De lift op het station is inderdaad je een obstakel. Ze zijn over het algemeen te kort voor fiets + kar. Je zult ze dus moeten loskoppelen, maar je zult het wel in 1 'ritje' meekrijgen. Overweeg de roltrap (en vraag of iemand voor de zekerheid achter je op de roltrap blijft, voor het geval dat). Met de roltrap naar beneden durf ik in m'n eentje niet aan met bepakte fiets.

Wij kopen voor de fietskar (en ook voor de aanhangfiets) altijd een apart fietskaartje. In internationale treinen zijn vaak gereserveerde plaatsen voor de fietsen, en dan heb je in ieder geval plek. Maar onze ervaring is wel dat het altijd even organiseren is om alles een goede plek te geven, want veel ruimte is er niet. Maar als je maar eenmaal binnen staat, dan komt de rest vanzelf (nou ja, niet helemaal vanzelf, maar dan zijn er vaak wel andere fietsers die je even kunnen helpen).

Succes, Sandra
www.opfietsvakantie.nl
Rob75 schreef:

Wat zijn jullie ervaringen in o.a. NL, Duitsland, Frankrijk, Denemarken?

Mvgr, Rob
In Frankrijk heb ik geen ervaring.
In Denemarken wel (grote en kleine belt) ruime entrees. Ik kon de bob achter mijn fiets laten zitten, ik kon zelfs nog als het moest (en dat moest) gaan keren in de trein om weer recht uit te komen op het volgende perron.
Volgorde van laden en lossen bij loskoppeling.
- Op het perron eerst de fiets dan de bob
- In de trein naar het perron eerst de bob dan de fiets
Meestal kan je alles er aan laten en dan met vereende krachten de bob over het opstapje van de trein heen trekken, pas in de trein ga je de boel loskoppelen als de situatie daarom vraagt.

Vervoer op het station kan met de lift of met de roltrap.
Bij de lift koppel je alles los je gaat er achteruit in om er vooruit weer uit te komen. Bij de roltrap knijp je je remmen in terwijl je er naast staat, er gebeurd niks ook al lijkt het eng het kleine wieltje van de bob laat je op de trede rusten, je fietswielen vinden halverwege de trede vast wel ergens grip.
Haal wel je voorrem als eerst los en dan pas je achterrem.

Een fiets is een kaartje, de bob is bagage, iemand die een chello meeneemt hoeft ook geen extra kaartje te kopen, iemand die een vouwfiets meeneemt ook niet.

Er zijn regels op het perron maar als je er strikt aan houd zal het inderdaad onhandelbaar worden zoals niet met de fiets in een lift of roltrap e.d.
Doe wat het makkelijks is en minste last geeft aan andere.
En mocht iemand er wat van zeggen dat kan jij zeggen “ikke buitenlander ikke niet begrijp”.

Geen ervaring met aanhangers, maar in Frankrijk wel genoeg mensen zien klooien met een fietsaanhangkarretjes en de Bob.
Overigens 2 vol bepakte fietsen is ook geen lolletje om in een trein te komen. Over het algemeen is het afladen en een stuk of 4 keer in- en uitstappen.
Eén conducteur eiste dat zo'n karretje opgevouwen werd. Toen kon deze op de fietsen gelegd worden.
Lees eens: http://www.2bike4kids.com/index.php?id=194 Wel met een knipoog geschreven en waarschijnlijk een conducteur die met ruzie thuis vertrokken was. . Het beste is je niet op te laten jutten en gewoon doen of je onnozel bent...........dat laatste gaat mij doorgans geweldig goed af. :lol:

Soms zoals vanaf Portbau naar Avignon was er een komplete bagagewagon voor onze fietsen. Maar van Avignon naar Béziers was er net ruimte voor alleen jouw Bob. Toch werden we geholpen en mochten de fietsen aan het begin (achter de locomotief) in een rijtuig zetten. Dat toen het toilet en die toegangsdeuren niet meer toegankelijk waren vond de conductrice geen probleem.
Over het algemeen moet je zorgen dat je vluchtwegen dus looppaden vrij houdt. (veiligheidsvoorschriften)
Veelal willen conducteurs best wel moeite doen om je te helpen voor ruimte, alleen dan moet je wel op het beginpunt van de trein inladen. Net als in NL zijn de tussenstops veelal te kort en geeft veel stress.

De regionale (stop)trein in Frankrijk en zeker in Duitsland heeft net als in Denemarken veel meer ruimte. Dan kun je er zo met aangekoppelde Bob in lopen. Alleen je moet wat tijd uit trekken voor de reis en zeker in Frankrijk schiet dat niet op.

Bij de NS is het formeel verboden om : Meenemen fietsaanhangwagen in de trein : Nee, het vervoer van fietsaanhangwagens is niet toegestaan.
bron: www.ns.nl

Hier een een voorbeeld van een TER in Frankrijk :Charmes - Nancy

Afbeelding

Eigenlijk moet je ze hier ophangen (zie rechts) maar zo was geen probleem.
Beste,

Dit is echt geen enkel probleem. Wij zijn vorig jaar met een tandem teruggekomen, en dat is een groter gedoe dan een fiets op de trein te slepen. Onze tactiek was met 2 de tandem er in en dan erna de bob yak.

Belangrijkste is een conducteur of iemand anders aanspreken die je wilt helpen. Een trein vertrekt heus niet als er nog vanalles uitsteekt! En altijd rustig blijven met de lach op je gezicht

Op de NS site staat inderdaad vermeld dat je geen aanhanger mee mag nemen maar onze ervaring is dat er nog nooit iets van is gezegd. Zelfs niet toen de trein heel vol was en we de fietsen+Bob op het balkon moesten plaatsen en de conducteur er nauwelijks nog langs kon. Hij had wel begrip voor de situatie. Misschien dat je wel de juiste moet treffen hoor. Een vriendelijke lach is nooit weg.

Op stations in Nederland neem ik bij voorkeur de roltrap. De eerste keer een beetje eng maar eigenlijk is het heel simpel. Je rolt je fiets op de roltrap en knijpt de remmen in. Evt het voorwiel schuin zetten.

In Parijs gaf de lokettiste aan dat de kar niet mee mocht in de regionale trein maar in de praktijk werd er door de conducteurs niet naar om gekeken.

Met een klein beetje brutaliteit, ik-nie-weet-nie gecombineerd met een lach kom je een heel eind.

Alleen ervaring in Nederland mee tot nu toe. Ik koppel op het station het karretje los en verwijder wiel plus voorvork plus vlaggetje. Het geheel gaat keurig op de volle bagagezak die in de bak zit en wordt vastgezet met een bagagespin. Wat heb je dan over? Gewoon een eenheid (behoorlijk onhanteerbare) handbagage, wat gewoon mee mag in de trein. In de trein zet ik mijn fiets op de kar, neemt dan geen extra ruimte in beslag als het wat drukker is.

Geen geklooi met die kar, trouwens hoor: wiel en voorvork zijn er binnen 2 minuten vanaf en vastgegespt aan het bagagebakje. Alleen wat onhandig en zwaar met sjouwen, maar dat lukt op zich best met de fiets aan de ene en de bak aan de andere hand, als de afstand ten minste niet te lang is. Dat laatste geldt denk ik ook voor een met tassen bepakte fiets.