Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadel voor dames - Forum Wereldfietser

Zadel voor dames

Beste Forum leden (Dames),

Eind mei gaan mijn vriendin en ik voor een maand fietsen in frankrijk.
Mijn vriendin kan tot op heden nog geen prettig zadel vinden.

Zelf zit zij nu te twijfelen of zij een BROOKS FLYER SPECIAL voor dames gaat aanschaffen.
Mijn vriendin is 1.84 cm lang en weegt 68 kilo. Zij heeft dus niet te veel vlees op haar billen.
Zijn er dames of heren die wat advies kunnen geven over welk zadel er prettig is of over jouw ervaringen met bepaalde zadels.
Het blijft natuurlijk altijd iets persoonlijks of een zadel wel of niet fijn is.

Hoor graag jullie reaktie.

Groet Marco

Ik denk dat geveerde Brooks zadels de meest populaire zadels zijn onder de forumleden. Ze voegen zich mettertijd naar je achterwerk, en naar je zitbotjes in het bijzonder. Daarom zitten ze ook niet gelijk perfect. Ik denk dat de Flyer voor de meeste vakantiefietsers het ideale zadel is. Zit je heel rechtop, dan kun je een B67 overwegen, en zit je sterk voorover of staan je zitbotjes erg dicht bijeen, dan kon je kiezen voor een Conquest/Countess. Helaas worden die laatste niet meer gemaakt, zodat je als je zo'n smaller zadel wilt uitkomt op een ongeveerd exemplaar.
Het is wel verstandig niet te lang meer te wachten. De verhalen over hoe moeilijk het is om een Brooks zadel in te rijden zijn sterk overdreven (zeker bij een Flyer met een niet heel dik leren dek), maar het verdient toch aanbeveling er wat kilometers op te maken. En hou het zadel droog.
Willem

Hoi Marco,

Ik ben ook ontzettend lang op zoek geweest naar een goed zadel. Ik zag altijd op tegen het 'inrijden' van een Brooks zadel en heb meerdere zadels geprobeerd. Speciaal voor vrouwen ontworpen zadels met gaten erin en weet ik veel wat, maar uiteindelijk kwam ik toch bij een Brooks uit en na het inzitten wil ik echt nooit meer iets anders. Het zadel zit als gegoten en is het beste wat ik ben tegen gekomen.

Het is even door de zure appel heenbijten, maar dan heb je ook wat!

En vergeet ook niet een goede fietsbroek, dat scheelt ook een boel pijntjes.

Succes!

Brooks B67!!!
200 a 300 km inrijden en klaar! Hij zit als een bankstel.


Blanche

Wat mij betreft: Terry rules. De zadels van Terry (www.terrybicycles.com, maar te koop in heel veel fietsenwinkels) zijn vanouds speciaal ontworpen voor vrouwen, al hebben ze ook mannenzadels. Ze zijn er in verschillende soorten & maten. Wat ik zelf altijd het prettigste zadel van Terry heb gevonden is de Butterfly: niet te smal, niet te breed. Deze zie je ook vaak door andere fietssters aanbevolen.
Ze gaan niet, zoals de Brooks schijnbaar wel, eindeloos mee, maar je kunt er wel onmiddellijk op wegrijden & blijven fietsen. En je kunt er ook mee door de regen, al zie ik daar zelf niet zo de lol van in. Maar ja, soms overkomt het je.

Groeten, Christine

Ik heb ook een Terry die mij goed bevalt. Met zo'n gat erin. Er zijn ook wel andere merken die dat soort zadels maken.

Maar fietsen is ook een kwestie van wennen. Aan het begin van het seizoen zit ik na een paar uur niet lekker meer en na verloop van tijd gaat het weer beter. Bij de betere fietsenmaker kun je een zadel dat niet bevalt inruilen voor een ander model, dus ik zou bij een eerste zadel in elk geval niet via internet kopen.
Removed

Willem Jongman schreef:Zit je heel rechtop, dan kun je een B67 overwegen, en zit je sterk voorover of staan je zitbotjes erg dicht bijeen, dan kon je kiezen voor een Conquest/Countess. Helaas worden die laatste niet meer gemaakt, zodat je als je zo'n smaller zadel wilt uitkomt op een ongeveerd exemplaar.

Willem
Op de Site van Marco (bike4travel.nl) zie ik nog een Countess staan.

Tommy
Zelf zweren we bij Specialized zadels. Had ook een Brooks maar in de regen voor mij niet ideaal. Je kunt eens op hun site kijken voor een goed idee. Fiets er zelfs op zonder zeemleer, dat zal dan ongetwijfeld ook aan je bouw liggen maar het kan. Verkrijgbaar in verschillende breedtes, dit is niet onbelangrijk. Site
http://www.specialized.com/bc/SBCEqSect ... ddlesWomen:

Ik heb sinds kort een racefiets met een Selle Italia lady gel flow zadel en dat bevalt goed (zowel de fiets als het zadel). Ook een zadel met een gat, dat breed genoeg is om mijn zitbotjes te kunnen ondersteunen.
trimar schreef:Beste Forum leden (Dames),

Eind mei gaan mijn vriendin en ik voor een maand fietsen in frankrijk.
Mijn vriendin kan tot op heden nog geen prettig zadel vinden.

Zelf zit zij nu te twijfelen of zij een BROOKS FLYER SPECIAL voor dames gaat aanschaffen.
Mijn vriendin is 1.84 cm lang en weegt 68 kilo. Zij heeft dus niet te veel vlees op haar billen.
Als de weerlicht naar Mc Donalds :wink:
Even deze topic terug bovenhalen.

Want ik heb een serieus zadel probleem.
Op mijn Santos TM heb ik een Brooks Countess zadel zitten. Na ongeveer 15000 km denk ik er sterk aan om het van mijn fiets te zwieren: Hoe langer ik het heb hoe meer het zich naar mijn vormen zet en hoe meer problemen ik er mee krijg: dikke rode bobbels ter hoogte van mijn zitbeentjes. Volgende maand vertrek ik voor 5 weken naar Peru/Bolivia en ik vrees daar ook weer van die bobbels te kweken (na 1 dagje fietsen kwamen ze weer opzetten dit weekend). De pijn van zo'n bobbels is wel te harden, maar echt aangenaam is het niet. Na een aantal weken fietsen komt er een eeltlaagje op, maar dat laagje beschermt niet volledig tegen de bobbels.
Langs de andere kant heb ik ook best wel schrik om naar een ander zadel over te stappen, aangezien ik vrees om dan op andere plaatsen wrijvingsproblemen te krijgen. :?: Iemand tips :?:

BTW: ik ben nogal assymetisch gebouwd denk ik, want mijn brooks is aan de linkerkant veel meer doorgezakt dan aan de rechterkant :|
Karlien schreef::?:

BTW: ik ben nogal assymetisch gebouwd denk ik, want mijn brooks is aan de linkerkant veel meer doorgezakt dan aan de rechterkant :|
Brooks gebruikt niet altijd 100% symmetrische koeien!
Asymmetrische deuken kunnen overigens wijzen op een beenlengte verschil.
Wim
Het probleem met zadels is dat het bijna onmogelijk is om HET ideale zadel te adviseren. Waarom? Ieder individu is nu eenmaal anders gebouwd en zit dus ook anders.
Die door velen als de beste zadels geadviseerde Brooks zadels komen nooit meer op mijn fietsen, meerdere modellen duizenden kilometers proberen "in te rijden" en het is nooit wat geworden, mijn billen en Brooks houden dus niet van elkaar. :cry:
Tot ik jaaaren geleden op een zadel van Selle Italia mijn draai vond. Het "type" is helaas niet meer te lezen, wel de tekst "genuine gel". Het heeft een geperforeerd leren dek. Een half jaar na aanschaf heb ik een tweede aangeschaft, zodat ook mijn stadsbarrel een comfortabele zetel had. Nou hoor ik de commentaren al: een gelzadel..??? :twisted: Voor mij wel dus!
Helaas, ze zijn al lang verdwenen uit het assortiment... modeartikel fietszadel! :shock:
Eén van de twee is nu aan het einde van zijn leven gekomen en is vervangen door een Terry Riviera ClimaVent. Eerst op mijn stadsbarrel en als het goed gaat een tweede voor m'n reisfiets.
Waarom Terry? Omdat mijn zusje, die 4 keer per week 24 woon-/werkkilometers fietst en altijd last had van zadelpijn daar met een Terryzadel eindelijk van verlost is.
Is het daarom ook het goede zadel voor mij? Dat is dus absoluut niet zeker, misschien wel, maar misschien ook niet...
Het juiste zadel? Helaas zo individueel dat ik er verder niets meer over durf te zeggen.....
Marco,

Je hebt inmiddels al begrepen dat een zadel iets heel persoonlijks is. Ik zou me niet puur richten op dameszadels, die zijn eigenlijk voornamelijk voor vrouwen met een puur vrouwelijk bekken. Als je zoals ik wat smaller bent, dan heb je het gevoel alsof je met je bovenbenen tegen een (denkbeeldige) brede zadeltas aan duwt.

Zelf heb ik gelukkig weinig problemen, fiets meestal zo weg op het zadel wat erop zit (zoals Fizik en nu zelfs een Brooks). Wat mij niet zo goed bevalt is het zadel dat ik nu op mijn Cube MTB (waar ik ook mee reis) heb. Aangeschaft op Sardinië, nadat het oorspronkelijke zadel eraf was gestolen (tip: vervang tijdens je vakantie snelspanners voor inbusbouten!), dit zadel is van rubber met antislippuntjes waardoor je juist niet heen en weer kunt glijden. Veroorzaakt na heel veel fietsdagen en heel veel kilometers slijtageplekken op mijn billen ter hoogte van de overgang zeem-broek. Gelukkig heb ik altijd een potje (leeg busje van een ouderwets fotorolletje - lekt nooit) vaseline bij me. :wink:

Succes met het vinden van een goed zadel voor je vriendin.
:lol:
Zadels moeten ook niet stroef zijn: als je er niet over kunt glijden eindigt de beweging als frictie tussen je broek en je huid. Als je teveel beweegt moet je iets aan je zithouding doen. Maar resumerend: er vallen geen algemene regels te geven, want iedereen is inderdaad anders. Er valt alleen de statische observatie te doen dat er zowel bij vakantiefietsers als bij brevetrijders veel Brooks zadels in gebruik zijn. Welk Brooks zadel je kiest is dan wel een belangrijke vervolgvraag. Breder naarmate je zitbotjes meer uiteen staan (is niet hetzelfde als dikke billen), en breder naarmate je meer rechtop zit. Voor een vakantiefiets zou ik de geveerde modellen aanbevelen, vanwege het extra comfort. Voor een snelle fiets toch liever ongeveerd. Voor de meeste vakantiefietsers zijn de Champion Flyer modelen ideaal. Voor mij zijn ze te breed: ik zit met mijn racebocht relatief diep, en mijn zitbotjes staan dicht bijeen (maar op de tandem waar ik meer rechtop op zat was het een prima zadel). Vroeger waren daar de smallere Conquest en de Countess voor, maar die zijn er niet meer. Wel zijn er nu ook smallere Champion FLyer modellen. Aan de brede kant van het spectrum zijn er ook vakantiefietsers die een B66/67 gebruiken, of de wat lichtere en minder verende B72.
Veel succes,
Wim
Wat ik bij brooks vaak heb gezien, en al vaker heb gehoord bij mensen met eenzelfde bouw, is dat het zadel een beetje naar kantelen naar andere hoeken soms beter zit. Het ziet er raar uit, maar het zit wel beter. Hoewel ik man ben, ben ik 1m85, en hang van gewicht ook zo onder de 70. Mijn brookszadel heeft als ik vergelijk met het nieuwe rare vormen gekregen door mijn knokige poep. Ik denk dat ik eigenlijk iets smaller zou moeten hebben als de flyer. In het verleden heb ik gemerkt dat brooks zadels inrijden zonder zeemvel, en dan overschakelen naar een zeemvel op reis in het begin wat gek aanvoelt. Komt dit misschien doordat het zadel zich dan anders vormt?

Afbeelding

Regen? Bijna geen last van. Gewoon regelmatig invetten en aanspannen volstaat. Dit kitje van brooks er gewoon meteen bij kopen. Het vodje is trouwens ideaal om al het reparatiemateriaal wat rammel-vrij op te bergen.

Afbeelding
Maar dit ziet er al uit als een Conquest, en niet als een Flyer.
W
Wim schreef:Maar dit ziet er al uit als een Conquest, en niet als een Flyer.
W
Heb het zadel in een oude stockuitverkoop gekocht (19eur :) ), en ging er vanuit dat het flyer was. Je zal dus gelijk hebben. Sorry

Het Zadel op de onderste afbeelding is mijn zadel van voorheen. Ook Brooks. Maar dit reisje in de Vogezen zonder zadelvet betekende het begin van het einde :(