Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie Brooks Proofide te duur vindt. - Forum Wereldfietser

Voor wie Brooks Proofide te duur vindt.

Het komt wel meer aan bod op dit forum dat sommige onderhoudsproducten voor de fiets onbegrijpelijk duur zijn. Denk maar aan die "speciale" Rohloff olie, duur, zeer duur. Iemand heb ik ooit horen zeggen dat de prijsstelling te vergelijken is met parfum. De merknaam en de fles kosten het meest.

Hetzelfde kan worden gezegd van dat "unieke" Brooks Proofide. Belachelijk duur.

Eigenlijk zitten daarin geen exotische of extreem dure iingrediënten; ze zijn apart makkelijk verkrijgbaar zijn, eventueel bij de apotheek.

Proofide is een redelijk eenvoudig mengsel van drie "vaste" smeermiddelen: rundervet (!) (Eng. "tallow", wat ik ergens vertaald heb gezien als "talk" Laughing), bijenwas en paraffine en drie oliën: een plantaardige olie van onbekende soort, citronnella olie (bekend als muggenolie) en levertraan.

De levertraan en de bijenwas zijn de duurste componenten, alhoewel de prijs lang niet in verhouding staat tot de geleverde hoeveelheid (40 gr per blikje).

Citronella olie, paraffine en rundervet zijn extreem goedkoop. MC Donalds placht friet te bakken in rundervet, maar is daarmee gestopt omdat ondermeer Hindoes en vegetariërs daartegen protesteerden wegens hun adoratie voor het rund...

Wie zelf zijn pot proofide wil brouwen moet de juiste mengverhouding vinden. Het is de kunst om bij een eindproduct uit te komen dat zich goed laat smeren en makkelijk in het leer trekt.

Ik zou vertrekken van gelijke delen, behalve voor de citronella, die alleen voor de frisse geur zorgt. (De citronella is naar mijn mening niet essentiëel voor de behandeling van het leder, maar zou enkel dienen om de visgeur van de levertraan te neutraliseren.) Citronella zou ook een fungicide werking hebben. Goed gelooid leder heeft normaliter geen last van schimmels, dus is het eerder een bewaarmiddel, zodat de proofide die jaren in het blik verblijft niet bederft of ranzig wordt.

Ik heb een collega wiens vader imker is: de bijenwas kan ik wel versieren. De andere ingrediënten koop je in de supermarkt of bij de apotheek. De plantaardige olie kan vanalles zijn, maar dat lijkt me niet kritisch. Het is een middel om de vaste componenten smeerbaar te maken. Aangezien plantaardige oliën daarin weinig verschillen zou ik bijvoorbeeld olijfolie gebruiken.

Voor de prijs van 10 euro brouw ik dan een kilo namaak "proofide". Dat is ongeveer 25 keer goedkoper dan het merkspul. Dat prachtige blikje van Brooks, waar zoveel gevoel voor traditie vanuit gaat, zit dan niet in de prijs. Ik vermoed dat precies dat blikje, samen met de merknaam, verantwoordelijk is voor 80% van de prijs. Je kan het natuurlijk altijd navullen.
Hoi,
Omdat twee blikjes proofide die ik heb waarschijnlijk teveel zijn voor de komende 35 jaar fietsen biedt ik hierbij een nostalgisch proofide-blikje aan. Je krijgt 25% korting op de op de achterzijde vermelde prijs van 6,99 euro. Je moet het wel zelf komen halen, want ik wil niet de uren tellen van inpakken en zo.
En ja, de inhoud - 100% echt proofide - krijg je er gratis bij :D
Leon

Leon schreef:Hoi,
Omdat twee blikjes proofide die ik heb waarschijnlijk teveel zijn voor de komende 35 jaar fietsen biedt ik hierbij een nostalgisch proofide-blikje aan. Je krijgt 25% korting op de op de achterzijde vermelde prijs van 6,99 euro. Je moet het wel zelf komen halen, want ik wil niet de uren tellen van inpakken en zo.
En ja, de inhoud - 100% echt proofide - krijg je er gratis bij :D
Leon

:lol: :lol: :lol:


Ooit een potje met zijn tweeën gekocht. Dat spul gaat toch een leven lang mee Berre. Wat een hoop moeite.:roll: Ik besteed mijn schaarse vrije tijd liever aan andere leukere dingen. Maar goed ieder zijn ding 8)

Blanche

Berre schreef:
Blanche schreef:Wat een hoop moeite.:roll: Ik besteed mijn schaarse vrije tijd liever aan andere leukere dingen. Maar goed ieder zijn ding )Blanche
Die "hoop moeite" kost me geen kwartier tijd.
inclusief ingredienten inkopen, afwassen en portioneren? :D

Berre schreef:het cijfer illustreert alleen de belachelijk overdreven prijs van de "echte" proofide.
Gevoelsmatig ben ik het met je eens. Maar rationeel toch niet. Kwestie van vraag een aanbod. Waarbij de vraag o.a. afhangt van de bereidheid van de consument om het zelf te maken dan wel tijd te investeren in het zoeken van een alternatief product. Een tijd is schaars.

Ik vind het wel een leuke gedachte trouwens. En het is gezond om kritisch te zijn, dus laat je niet ontmoedigen. Het zou wel lachen zijn als je een vergelijkbare redenering voor de Rohloff opzet.

Ikzelf heb een magura reparatiesetje nodig voor de hydraulische remmen. Das best wel duur en kan ikzelf goedkoper samenstellen. Maar vannochtend de conclusie getrokken dat ik voor de tijdwinst en het gemak ga; ik koop het reparatiekitje van magura.

Marco zet je deze even op de bestellijst naast de oogjes. En als je nog goedkoop zadelvet wil inkopen kan je terrecht bij Berre. :wink:

Ikzelf ga trouwens alleen maar met potjes en pannen aan de slag in de duurdere landen. Meestal zoek ik mijn fietslanden zo uit dat uiteten en/of slapen niet veel kost. Mijn laatste vakantie in Frankijk heb ik wel gekampeerd en vaak gekookt. Maar ik geloof dat dat wel meer kostte dan 2 euro. Alleen al een fles wijn kost vaak toch zo'n 4 euro. :wink:


Snap je punt. Maar ga je het nu ook echt uitvoeren?

Blanche

Interessanter is gewone dunne smeerolie. Dat wordt nu voor 2 à 4 euro per 100 ml verkocht. Het is één ingrediënt dat in bulk erg weinig kost en je hebt het steeds weer nodig.
Leon

willem.megens schreef: Het zou wel lachen zijn als je een vergelijkbare redenering voor de Rohloff opzet.
Daar ben ik ook voor in!!!! 8)

niet doen!!! dan ga ik misschien spijt krijgen :p:p

Waarom niet doen? Zo'n Rohloff naaf is toch niet veel anders dan een grote klok met allemaal tandwieltjes? Kan nooit moeilijk zijn om na te maken!

willem.megens schreef:Waarom niet doen? Zo'n Rohloff naaf is toch niet veel anders dan een grote klok met allemaal tandwieltjes? Kan nooit moeilijk zijn om na te maken!
Lijkt me wel meer werk en minder opleveren als als effe een zonnebloemetje te schilderen ;)
Afbeelding

Leon schreef:Interessanter is gewone dunne smeerolie. Dat wordt nu voor 2 à 4 euro per 100 ml verkocht. Het is één ingrediënt dat in bulk erg weinig kost en je hebt het steeds weer nodig.
Leon
Ik hoop dat ik je beter ken na alle posts die ik van je heb gelezen. Maar bedoel je dat het interessanter is om dunne smeerolie op het zadel te smeren?

Berre schreef:
Leon schreef:Interessanter is gewone dunne smeerolie. Dat wordt nu voor 2 à 4 euro per 100 ml verkocht. Het is één ingrediënt dat in bulk erg weinig kost en je hebt het steeds weer nodig.
Leon
Ik hoop dat ik je beter ken na alle posts die ik van je heb gelezen. Maar bedoel je dat het interessanter is om dunne smeerolie op het zadel te smeren?
Nee, het is interessanter om een 25-literblik dunne olie te kopen en daarmee potjes van 100 ml te vullen. Uiteraard wordt je er niet rijk mee, maar het is wel een stuk gemakkelijker dan proofide namaken.
Leon

.
Lijkt me wel meer werk en minder opleveren als als effe een zonnebloemetje te schilderen Wink
Marten, je weet toch dat Vincent in z'n hele leven ooit maar één schilderij heeft verkocht? Aan z'n broer?!
Dus al die schilderijen hebben hem nooit iets opgebracht...
Nu gaan alleen maar anderen er mee aan de haal.

Het was alleen mijn bedoeling om die schankelijke prijzenpolitiek aan te klagen en de naiëve consument even te laten nadenken over de manier waarop hij gerold wordt.
Maar denk je dat dit alleen opgaat voor Proofide of Rohloff olie??

Wat denk je dat een spijkerbroek kost? ==> inkoop €12,50, en wat betaal jij? Ga je wel eens uit? Wat denk je dat dat pilsje de uitbater kost? Niet meer dan een kwartje! Die dingen gaan dus tien keer over de kop. Dat is blijkbaar wat nodig is om de verkopende zaken een beetje gezond te houden...

Met andere woorden: het is niets bijzonders.

Ik gooi even een andere kant van de medaille in de groep.
Er is nog maar een firma over die fatsoenlijke fietszadels maakt. De firma Brooks. Die is al een keer over de kop gegaan, de prijs van Brooks zadels steeg op Ebay op dat moment tot enorme hoogtes. Op die firma moet je dan ook zuinig zijn.

Ivo Miesen schreef:Ik gooi even een andere kant van de medaille in de groep.
Er is nog maar een firma over die fatsoenlijke fietszadels maakt. De firma Brooks. Die is al een keer over de kop gegaan, de prijs van Brooks zadels steeg op Ebay op dat moment tot enorme hoogtes. Op die firma moet je dan ook zuinig zijn.
Exorbitant geld uitgeven aan een Brooks kan nog steeds. Brooks lanceert tegenwoordig speciale modellen in kleine genummerde series. De laatste oprisping zijn 100 Swallows in British Racing Green

Ivo Miesen schreef:Er is nog maar een firma over die fatsoenlijke fietszadels maakt. De firma Brooks.
:?: wel héél persoonlijk...

berre ik vind je idee geweldig haha.
echt waar. het is idd zo dat dat schandalig duur is, alleen is de absolute prijs van zo'n potje relatief laag. dat kost 10 euro of zo dacht ik, waarschijnlijk maken er ze 9.9 euro winst op, indien je alles zou opschalen met een factor 100 zou er wel anders gereageerd worden. dan bespaar je geen 9,9 euro maar 990.

wel je kan dat gewoon verkopen aan inkoopprijs voor bevriende fietsers. als je geen winst maakt lijkt me dat geen probleem te zijn (qua wetgeving dan).

vind het gewoon ook interessant om te zien en horen wat er in het vet zit. en dat dat niets speciaals is.

geef jezelf een schouderklop en invetten die handel. elk oud brooks zadel dat je tegenkomt gewoon dopen met die handel.

Berre schreef:.
Als je vindt dat er op een Nederlands discussieforum niet gediscussieerd mag worden lijkt me een Chinees, door de overheid bewaakt , discussieforum wel wat. Daar zul je zien dat altijd iedereen het met elkaar eens is en er heel harmonieus met elkaar wordt omgegaan.
Helaas is men het in ons land vaak niet met elkaar eens, en wat erger is, er zijn geen regels die het mogelijk maken lui zoals als ik op te sluiten of er lijfstraffen aan uit te delen zodra zij strooien met argumenten.
Leon