Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santiago - Porto - Forum Wereldfietser

Santiago - Porto

Komende zaterdag stap ik op de fiets richting het zuiden. Ik wil van Culemborg, via Brussel, Parijs en Santiago de Compostela in Porto aankomen. Voor de tocht tot Santiago maak ik gebruik van de boekjes 'Van Gogh fietsroute', 'Langs Oude wegen (deel 2)' en tot slot 'De Jacobsroute (deel 3)'.
Ik zoek alleen nog wat adviesen voor het stuk vanaf Santiago naar Porto. Kust of binnenland....? Wie heeft hier gereden en heeft de gouden tip.

Mijn tocht is overigens te volgen op mijn website (zie onder)

Ik ben een keer vanuit pakweg Ponferrada naar nabij Porto en toen terug naar Ourense gefietst. De wegen in Noord-Portugal vond ik vrij druk en de automobilisten hielden veel minder rekening met fietsers dan in Spanje. Ze scheren soms op een paar cm van je elleboog. Dat was in het hoogseizoen, dus misschien tref je het gunstiger. We zijn niet Porto ingefietst, maar hebben vanaf Amarantes per trein de stad bezocht. Tenzij je echt goede informatie over geschikte fietsroutes de stad in kan vinden, lijkt me dat een goed idee.

Wij fietsen op de Michelinkaart van Galicië (1:400 000, nr. 571). Voor Spanje werkt dat prima, maar voor Portugal zou ik mijn best doen om gedetailleerdere kaarten met kleine landweggetjes erop te vinden. Sommigen daarvan zijn overigens wel geplaveid met kasseien!

Verder vond ik het Serra do Gerês mooi om doorheen te fietsen (ook rustig) en de camping in Cabeceiras de Basto was buitengewoon vriendelijk, net zoals de meeste Portugezen overigens.