Additionally, paste this code immediately after the opening tag: met Pinksteren naar de Ardennen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

met Pinksteren naar de Ardennen

bert sitters schreef:Er hebben zich inmiddels al weer een paar mensen aangemeld.
Zoals Gaele, Maar ik vertrek morgen, ga zelf naar Comblain-au-Pont, en zie jullie daar op de camping.

Gaele

Bert,

even een andere vraag. Ik heb genoten van je trip door de limburgse heuvels, en vroeg mij af welke kaart(en) je hebt gebruikt.

IK kan helaas niet mee moet een kroon laten plaatsen, maar ga wel een rondje Nederland en vlaanderen fietsen en wil dan iets langer blijven fietsen in het mooie Limburg, vandaar mijn vraag.

Nog bedankt voor de mooie tocht.

mario

Er is inmiddels ook al een deelnemer die zaterdagavond op de camping in Stavelot het kampvuur gaat opstoken.

Ik heb maar een dag meegefietst maar het was gezellig. Bert heeft voor goed weer gezorgd. Voor de eerste keer de Redoute gedaan - niet de zwaarste helling van de dag. En een jonge merel van de weg gered. Wel een bummer dat de snelle klimgroep 63 km heeft gefietst en de langzame dalgroep 80km! :lol:

Gisteren in mijn eentje weer terug naar de auto gefietst. De eerste 15km tegen de Luik-Bastenaken-Luik voor toeristen in :? over de Wanne en vervolgens met een grote boog en vele klimmetjes via Vielsalm en achter Durbuy langs naar Comblain-au-Pont. Een leuke training voor de Alpentocht in juni.
bert bedankt,was weer een mooie tocht,het weer heeft erg zijn best gedaan,wind mee maar soms ook niet ,heuvel op en af ,bier smaakte best ,de fles van de Abdij-Val-Dieu is heel aangekomen ,dat word dus nog nagenieten groet .

ben ook al even thuis, fijne tocht, het stuk in de hoge venen was het mooiste, maar de rest was ook zeker de moeite waard.

thuiskomen is ook steeds leuk.

tot volgende tocht of andere gelegenheid

Willem, wilfred voor de liefhebbers

Onderweg kwamen we nog een relaxte wereldfietser uit Genève tegen. Hij was op weg naar de Noordkaap, en wilde graag naart Helmond (of all places ;-)
In Nederland begonnen
Sint-Geertruid, pontje NL uit.

Ravel (Chopin en Mozart) en knooppuntenroutes
Nous sont en haut seulement
A gauche ou a droite ?
Ich weiss es nicht, es geht alle hoch!
Vijf-en-dertig procent, da’s krabbelen toch…?!!

Vele talen in 4 dagen
Gekampeerd aan de Ourthe en olieopslagplaats
Tussen bomen en tussen rood/witte linten,

Comblain-au-Pont
La Rédoute en Wanne
Revat Chemin du Château.
Kastelen en kasten
Trappen en wachten
Warsage en Bombaye
Beaufais en Esneux
Waar is Yvette mon Dieu?

Koffie, Café, en Capuchino
Broodjes, taartjes, ganse vitrine leeg
In Visé, , Ovifat en Stavelot

Aangevreten door de muggen
Koud in elkaar gekropen
dronken van de wijn
Kampvuur jedem nuit vlammen

Overal dezelfde euro’s
Zehn euro
Dix euro
Tien euro
Alléz slecht zes eurokes
En vier voor het tenteke….

Ambleve en Ourthe
Motoren en taart
Verjaardagsslingers en zang
Annita zij leve lang!

Een Portugese Noordkaper getroffen
Een jaar lang lekker trappen
Wat een afwisseling…
De tocht was het waard!

Bert bedankt!


:lol:

Een perfecte bewoording van het weekeind Fokko.
Ik heb het uitgeprint en op mijn prikbord gehangen.
Kunnen we nog even nagenieten!

eindgebruiker schreef:Onderweg kwamen we nog een relaxte wereldfietser uit Genève tegen. Hij was op weg naar de Noordkaap, en wilde graag naart Helmond (of all places ;-)
Was er mis met Helmond?? :lol: Daar waren wij zaterdagavond ook na onze reis van twee weken door de hoge provence.

Ik ben heel benieuwd naar de foto's. Zijn die gemaakt?

Blanche

Hi Fokko
Wat schrijf je leuk,[en ik wordt er nog wel ingenoemd] is dat niet een nieuwe uitdaging voor je? Het was inderdaad te gek, de hoge Venen zal ik niet gauw vergeten, alleen zonder groep. En het mooie weer geregeld door Bert, was natuurlijk helemaal ok.
Yvette

eindgebruiker schreef:Onderweg kwamen we nog een relaxte wereldfietser uit Genève tegen. Hij was op weg naar de Noordkaap, en wilde graag naart Helmond (of all places ;-)
Helmond is wereldberoemd. 8) In grote delen van Afrika, vooral de West-Coast! Men weet dat in Helmond de prachtige Dutch Waxes worden bedrukt. Niet alleen vrouwen dragen van moeder op dochter bepaalde al klassiek geworden patronen. De fabriek in Helmond heeft het patent en drukt eens in de zoveel jaar een beperkt hoeveelheid meters met een bepaald patroon. Ook al kan men al jaren in bijvoorbeeld Ghana zelf stofdrukken, de Afrikaanse traditie wil dat de stoffen uit Helmond komen. Heel bijzonder! :wink:

Waar blijvende foto's ?

Rachel schreef:
eindgebruiker schreef:Onderweg kwamen we nog een relaxte wereldfietser uit Genève tegen. Hij was op weg naar de Noordkaap, en wilde graag naart Helmond (of all places ;-)
Helmond is wereldberoemd. 8) In grote delen van Afrika, vooral de West-Coast! Men weet dat in Helmond de prachtige Dutch Waxes worden bedrukt. Niet alleen vrouwen dragen van moeder op dochter bepaalde al klassiek geworden patronen. De fabriek in Helmond heeft het patent en drukt eens in de zoveel jaar een beperkt hoeveelheid meters met een bepaald patroon. Ook al kan men al jaren in bijvoorbeeld Ghana zelf stofdrukken, de Afrikaanse traditie wil dat de stoffen uit Helmond komen. Heel bijzonder! :wink:

Dat klopt! De Vlisko....of heeten ze inmiddels anders?
Enne ja ik kon niet mee vanwege een andere fietstrip en ben erg benieuwd naar de foto's. Niemand foto's gemaakt???

Okee dan. Meteen een quizvraag. Wie is deze bekende Wereldfietser, snurkend tijdens de lunchpauze in het gras langs een Belgisch beekje?

Afbeelding
Toen wij op Pinkstermaandag lekker in het gras en terras aan de Maas in Eijsden zaten...hadden we van deze traditie geen weet...
Hadden we het geweten...dan waren we in de lach geschoten....
De Wereldfiester staat al vanaf haar ontstaan toe dat er vrouwen mee fietsen... :lol:

Burgemeester Eijsden moet vechten voor schot (15/05/2008)
De Aartsbroederschap der Koninklijke Schutterij Sint Sebastianus in het Zuid-Limburgse Gronsveld is geworteld in een rijke mannelijke traditie. Gevolg hiervan is dat er voor vrouwen in de schutterij geen plaats is.
Dat was eeuwenlang geen enkel probleem, tot tweede pinksterdag 2008. Het 389 jaar oude statuut bepaalt dat het ereschot bij het vierjaarlijkse Koningsvogelschieten wordt gelost door de pastoor en de burgemeester. Laat Eijsden, waaronder het dorp Gronsveld valt, nu al twee jaar een vrouwelijke burgemeester hebben. Het bestuur van de schutterij was tegen het openbreken van het statuut, de leden waren voor. En dus loste burgemeester Manon Pelzer het ereschot bij het schieten op een houten vogel.
De weerstand van de schutterij schoot het PvdA-Statenlid Els Tans zo in het verkeerde keelgat dat ze Gedeputeerde Staten deze week in een brief vroeg een einde te maken aan eeuwenoude discriminerende statuten van Limburgse verenigingen.
Tans: ‘Je kunt in 2008 toch niet zeggen: “Mevrouw u bent een prima burgemeester, maar u bent een mevrouw dus u mag het ereschot niet lossen?” Ik viel van mijn stoel van verbazing. Pas nadat prominente inwoners van Eijsden zich ermee hadden bemoeid, was een kleine meerderheid van de schutterijleden er voor om burgemeester Pelzer toch te laten schieten. Ik heb begrepen dat de voorzitter van de schutterij dat nog steeds jammer vindt. Ik vind tradities prachtig maar het gelijkheidsbeginsel moet het in 2008 wel winnen van zo’n 389 jaar oud statuut. Onze gouverneur roept vrouwen met bestuurlijke kwaliteiten al jaren op om te solliciteren naar het ambt van burgemeester en dan kan een statuut uit 1619 worden benut om vrouwen te discrimineren en te beledigen?’
:shock: :shock: :shock:

eindgebruiker schreef:Okee dan. Meteen een quizvraag. Wie is deze bekende Wereldfietser, snurkend tijdens de lunchpauze in het gras langs een Belgisch beekje?
Bert Sitters?

Wat we onder andere beleefde...


Ardennen, mei 2008


Met boven ons het drukke Luikse verkeer wringt de Maaskade zich onder een van de vele bruggen door. Toenemende verwarring door het ratjetoe aan bestrating. De banden vormen weer eens een buffer tussen kasseien en ons op het fietszadel. Menig niets vermoedende Luikenaar jagen we de stuipen op het lijf. Een fietstas drukt iemand aan de kant.
Aan de overkant van de Ourthe gaat een jaagpad verder. Om er te komen nippen we al aan de cocktail van Ardennen cols waarop Bert ons de komende dagen gaat trakteren. Maar liefst vijfendertig procent geeft het bordje aan. Bijna letterlijk moeten we de brug ‘Mery’ bestijgen. Zelfs Harm Jan, die op de pedalen best wel van wanten weet, lukt het niet. Enkele meters voor het bereiken van de brugreling stapt hij af, zoals de anderen onderaan al deden. We kijken nog eens naar beneden. De hilariteit tempert en maakt plaats voor gefluit van één van ons.
Het slingerende pad langs de Ourthe wordt omzoomd door lentegroene bomen en struiken. Ze werpen scherpe schaduwen over het gras in de berm en het gruis waarover we fietsen. Ze geven het uitmuntende weer extra reliëf. Pluizige bolletjes van de paardenbloemen in het gras zijn als sterren, die aan de hemel staan.

Filmaftiteling


Aan het eind van de middag krijgt de campingbeheerder meedogenloos met ons, Wereldfietsers, van doen. Diverse pogingen mislukken om zijn iets te enthousiast ingekochte barbecuevlees aan ons te slijten. Spijtig voor hem, de supermarkt is net iets te dichtbij. De dag mondt uit in de nacht. Precies waar de Amblève dat doet in de Ourthe, onder donderend geraas van passerende treinen over de spoorstaven, vastgeschroefd op de ijzeren brug.
Als een afsplitsing die een eigen koers wil varen, slaat het aarzelend tot stond gekomen groepje klimmers linksaf over het spoor. Annita verdient als enige de titel ‘klimgeit’. De lange beklimming naar Moerslag zit er op. Zo aanstonds fietsen we de fameuze Col de La Redoute op. Met onze bepakking dwingen we er respect af bij wielertoeristen die sneller gaan. Met vier tot vijf kilometer per uur op de teller kruipen we voort, sommigen over de volle breedte zwalkend. Gilbert, FvdB, Azanza, Museeuw. Als een filmaftiteling draaien de op het asfalt gekladde namen van profrenners onder ons door. Alleen de haag van publiek ontbreekt.
“Met wat gedraai op de fiets komen we er niet”, roept Lauran en stelt zijn GPS in. Uiteindelijk komen we terecht op een Lange Afstand Wandelroute. De rood-witte balkjes, met verf op een boom aangebracht, geven het spoor aan. Waarom die ook niet eens op de fiets geprobeerd. Inderdaad we vragen het ons af. De situatie in het bos inschattend hebben we eigenlijk geen idee wat een Wereldfietser nog tegenhoudt. De losliggende stenen, de groeven en richels, de kaalgetrapte wortels, de bomen en struiken die overhangen en de helling die het pad maakt, in ieder geval niet. Op of naast de fiets is het een geklauter van jewelste. Doorvallend zonlicht zet ons zo nu en dan in de spotlights. Tussenuit bomen en struikgewas bereiken we een uitgestrekte vlakte waar de zon door niets meer wordt gehinderd. Bij regen vormgegeven kleisporen van landbouwvoertuigen harden verder uit. We fietsen in de gootjes. Rechts glooiende dennenbossen waar we op neerkijken. “Jullie hadden aan dezelfde kant de La Redoute weer af gemoeten”, vertelt Bert, terwijl we onze pannetjes leeglepelen. Dat had ook gekund.

Obelix

Ooit aangelegd op de flank van de heuvels, dan had het treintje hooguit vals plat. Na de vele cols gaat ons dat makkelijk af. De knooppunten van 134 naar 122 aftellend fietsen we over de bedding ervan. Nog iets verder staan we voor de slagboom, waarachter NP De Hoge Venen ligt. Alle fietsen komen er op de een of andere manier wel voorbij. Een paar kilometer het gebied ingetrokken wisselt het asfalt zich voor gravel. Dan op zeshonderdveertig meter hoogte. Stukken bos zijn er geveld, er staat een keet, ertegenover wappert een vlag, als ware het een commandopost van een VN-vredesmacht. We stappen er van de fiets en wachten af of we Yvette uit een van de neerdwarrelende stofwolken herkennen. Het zijn voortdurend andere fietsers. Wij zijn er klaar mee en sturen een montainbiker het veld in met een opsporingsverzoek.
Het bijna droge riviertje vormt geen enkel spektakel meer en dalen verder af tot op de camping van de familie Doum, in Eupen. Zes euro, door een vergissing toch tien. Dat is om het even voor het krappe plekje tussen de bomen, met kromme haringen tot gevolg. We moeten het zoeken alsof het om wildkamperen gaat.
Veertien-Achttien, de gedenkmonumentjes zijn net zo talrijk als de motorclubs die op hun toertocht de dorpen aan doen. Het is een mooie Pinksterdag. Als twee druppels water, ontbreekt ook Obelix niet. Met zijn absurde postuur omklemt hij stevig het zadel van zijn Harley. Even stel ik me voor dat hij 's avonds met motor en al omvalt en zo zijn roes uit slaapt. Van de onderhand basale knooppunten wisselen we er één in voor een abdij en fietsen de poort binnen van het favoriete Val Dieu. Het is er nog niet druk. In de monumentale gebouwen is geen jaar voorbij gegaan zonder dat er bier gebrouwen werd, sinds de vestiging in de twaalfde eeuw. Welnu, als ze dat hier niet kunnen dan kunnen ze het nergens. Een donkere kelk op een van de tafeltjes doet ons stellig de indruk wekken dat het gedaan is met de cols.

Wim van Eeden, mei 2008

Beste mensen,

Bedankt voor alle enthousiaste reacties. Volgend jaar weer met Pinksteren die kant uit?

Groetjes uit Slovenie,

Bert

Ik heb een aantal mensen foto's zien maken in de Ardennen, dus ik ben best wel benieuwd naar de resultaten. Wie durft?