Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bezuinigen en niet bezuinigen - Forum Wereldfietser

bezuinigen en niet bezuinigen

Beste wereldfietsers,

Ik ben van zinnens om over een aantal maanden een flinke fietstocht te ondernemen (langer dan 6 maanden). Nu ben ik tegelijkertijd redelijk jong, student en daardoor redelijk armzalig.

Ik vroeg me dus af wat zijn dingen waar ik mooi op kan bezuinigen in jullie ogen, en waar moet ik vooral niet op gaan beknibbelen.

bedankt voor julie reacties alvast

Wildkamperen daarmee kan je bezuinigen.
Maar bedoel je op materiaal of tijdens de reis zelf?
Je kunt steeds zelf potje koken, geen terrasjes doen en niet roken.

Er zijn denk ik verschillende strategieën. Vliegtickets naar verweggistan zijn relatief prijzig, dus daar kun je op besparen door vanuit huis op de fiets te stappen. Anderzijds kunnen die vliegreizen je naar landen brengen waar het leven goedkoop is, waardoor je de tickets kan 'terugverdienen'. Voor een langere reis is dat een interessante mogelijkheid.

Ook kun je kiezen voor gebieden waar veel goedkope overnachtingsplekken zijn en je voordelig op straat kan eten zijn en je dus geen kampeer- en kookuitrusting nodig hebt (vb. Zuidoost Azië). Door een waterfilter aan te schaffen of van iemand te lenen kun je besparen op de aanschaf van flessenwater.

Op je fiets kun je besparen door tweedehands te kopen. Maar zorg dat ie je in elk geval goed past, want je gaat er veel tijd op doorbrengen. Als je veel weegt, kun je beter niet op de wielen besparen. Verder zou ik bij een reis door regenrijk gebied niet besparen op waterdichte tassen.
paasdier schreef:Beste wereldfietsers,

Ik ben van zinnens om over een aantal maanden een flinke fietstocht te ondernemen (langer dan 6 maanden). Nu ben ik tegelijkertijd redelijk jong, student en daardoor redelijk armzalig.

Ik vroeg me dus af wat zijn dingen waar ik mooi op kan bezuinigen in jullie ogen, en waar moet ik vooral niet op gaan beknibbelen.

bedankt voor julie reacties alvast
Je kunt heel goed met een laag budget rondreizen, zeker in India en ZO-Azië. maar er is één groot gevaar, en dat is dat je budget je reis gaat beheersen. Door de jaren heen ben ik heel wat reizigers tegengekomen die volkomen op geld gefixeerd waren geraakt en begonnen te tieren en te schelden als een gebakken ei ergens een dubbeltje duurder was dan op het belendende terras en met wie je geen gesprek kon voeren tenzij het over de pecunia ging.
Dus probeer in elk geval niet op een absoluut minimaal budget te reizen, want de kans dat je dan te weinig aan genieten toekomt, wordt dan vrij groot (hangt ook van je eigen instelling af natuurlijk).
peter de rijk schreef:maar er is één groot gevaar, en dat is dat je budget je reis gaat beheersen.
Daar sluit ik me graag bij aan.
Waar wil je naar toe? Nog steeds naar Australië zoals je eerst schreef? Heb je zelf al een schatting gemaakt van de kosten? Kun je die laten zien?
Besparingsmogelijkheden hangen vaak nogal af van landen die je bezoekt en zo, dus we zijn benieuwd naar het plan.
Groet,
Leon

Besparen door de aanschaf van kwaliteitsmateriaal, zeker als je een lange(re) tocht gaat ondernemen.
En indien je toch een probleempje met die (duurdere) kwaliteitsspullen krijgt, volstaat vaak een mailtje naar de fabrikant voor gratis vervanging en/of reparatie.
Ik heb de voorbije jaren perfecte service gehad van Tubus, Ortlieb, Santos, Optimus en TherMaRest.
Het is initieel misschien wat duurder, maar voordeliger op termijn.

Ik sluit me voor het overige volledig aanbij de opmerking van Peter.

Geniet ervan !

Als ik een trip van 6 maanden zou maken zou ik niet zoveel bezuinigen. Misschien alleen geen dure gadgets. Even een paar maanden hard werken voorafgaand aan de reis en je hebt meteen al een aardig budget.

Als je een retourticket hebt voor een vlucht, zorg er dan voor dat je op een z.g. open ticket eerder terugvliegt voor het geval je budget binnen de 6 maanden op raakt.
paasdier schreef: Nu ben ik tegelijkertijd redelijk jong, student en daardoor redelijk armzalig.
Geen student Nederlands, mag ik hopen.
Armzalig betekent armetierig, miezerig, lullig e.d.
Ik neem aan dat je bedoelde armlastig of gewoon arm.

Hoe dan ook. Aan de al gemaakte wijze opmerkingen kan ik niet zoveel toevoegen.
De kosten worden volgens mij voor een halfjaar durende reis in volgorde van gewicht bepaald door:
1. land(en) van bestemming
2. hoeveel je kwijt bent aan de vluchten
3. wijze van overnachten
4. koken of laten koken
5. fiets en uitrusting (tenzij dit je eerste en enige fietsvakantie wordt).

Hierbij een voorbeeld van onze laatste fietsvakantie van 55 dagen in Argentinië (2 personen).
Onze tickets kostten 1860 euro.
In onze fietsen investeerden we 175 euro (vooral nieuwe banden).
In onze slaapuitrusting investeerden we 590 euro.
Aan overige kosten, met name eten drinken en overnachtingen hebben we 2015 euro besteed, dus 37 euro per dag.
Besparen had gekund door de genoemde investeringen uit te stellen.
Op de dagelijkse uitgaven hadden we circa 40-50% kunnen besparen door op slaapzalen te slapen (in plaats van in privé-kamers) of vaker op campings of in de natuur te kamperen. Door steeds zelf te koken was het ook goedkoper geworden. Wij hebben met dit budget van ca. 35 per persoon per dag (inclusief vliegreis, exclusief investeringen in uitrusting) een redelijk comfortabele vakantie gehad.

Bezuinig nooit op dingen die je gezondheid of je veiligheid vrijwaren. De dingen die ervoor zorgen dat je levend weer thuis komt, inentingen etc.

Van waterfilters heb ik geen verstand. Een reden te meer om te zorgen dat je weet hoe veilig die wel zijn.

Een reisverzekering zou ik niet willen missen. Het zal je maar overkomen dat je in Streptokokistan een levensbedreigende darminfectie of een ongeval krijgt en dat je centen op zijn.

Je kan je dan misschien redden door met het thuisfront contact te zoeken. (Lang niet overal kan je met een GSM bellen.) Of je kan hulp inroepen via ambassades e.d., voor zover je toestand dat nog toelaat. Maar daar zou ik niet te veel op rekenen.