Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2ehands ATB -> Wereldfiets - Forum Wereldfietser

2ehands ATB -> Wereldfiets

Hallo,

Ik wil graag een 2e hands fiets kopen omdat ik beschik over een studentenbudget. Mijn doel is lange afstanden fietsen. Verder ook de mogelijkheid om zowel off als on-road te fietsen.

Mijn vragen hierbij zijn;
Ik ben 1,76 dus het frame moet rond de 52-54 zitten?
Watvoor ATB moet ik kopen? Welke Merken komen in aanmerking?
merken: Snel, Koga, Santos, Vittorio

Waar moet ik op letten? bijv:
- aansluitmogelijkheden voor spatbord en draagrekken voor bagage.
- Kermische velgen en vering?
- Scheuren in lak
- Juiste frame
- Speling in de assen van de wielen.
- Speling in de as van de trappers.
- Remmen
- Vering


Wanneer ik de fiets heb, zijn deze zaken belangrijk en wellicht aan vernieuwing of aanpassing toe.(tips over te kiezen merken zijn uiterst welkom!!):
- Zadel
- Stuur
- Binnenbanden
- Buitenbanden
- Rekken voor bagage
- Remmen
- Vering
-



verder nog iets?


mvg,

Sander

Je hebt veel keuzes. Eerst moet je al beslissen of je 26 of 28 inch wil.
Ga je klimmen, dan kan je beter een 52-54cm frame ipv 54-56 kiezen.
Zelf ben ik 1m78 en heb ik 57cm frame. Ik rij met een Giant Expedition (28inch).
Je hebt zeker een frame nodig met de nodige gaten voor een achterdrager. Er bestaan voordragers die je kan bevestigen zonder dat er daar speciale voorziene gaten nodig zijn.
Scheuren wil je natuurlijk niet. Alu is wat stijver, staal beter te repareren in verweggistan bij de smid. Liefst een goed onderhouden fiets met wat ervaring.
De groep kun je uiteindelijk nog vervangen.
V-brakes zijn goed, magura's iets beter. Schijfremmen zijn ook een optie maar passen niet altijd op de al voorziene naven.
Vering wil je liever (al is dat persoonlijk).
De vraag is nog of je zelf wat wil werken aan de fiets of niet.

Wij hebben deze fiets in de aanbieding. Achterdrager is geen probleem, voordrager moet een speciale zijn omdat er geen nokjes op de voorvork zitten.
Sander van den Berg schreef:Hallo,

Ik wil graag een 2e hands fiets kopen omdat ik beschik over een studentenbudget. Mijn doel is lange afstanden fietsen. Verder ook de mogelijkheid om zowel off als on-road te fietsen.

Mijn vragen hierbij zijn;
Ik ben 1,76 dus het frame moet rond de 52-54 zitten?
Watvoor ATB moet ik kopen? Welke Merken komen in aanmerking?
merken: Snel, Koga, Santos, Vittorio

Waar moet ik op letten? bijv:
- aansluitmogelijkheden voor spatbord en draagrekken voor bagage.
- Kermische velgen en vering?
- Scheuren in lak
- Juiste frame
- Speling in de assen van de wielen.
- Speling in de as van de trappers.
- Remmen
- Vering


Wanneer ik de fiets heb, zijn deze zaken belangrijk en wellicht aan vernieuwing of aanpassing toe.(tips over te kiezen merken zijn uiterst welkom!!):
- Zadel
Brooks van leer, zit het best
- Stuur
Kan van alles zijn je hebt veel merken maar er is grote overlapping, zou ik me niet te druk over maken.
- Binnenbanden
Schwalbe is goed en veel gebruikt
- Buitenbanden
Idem
- Rekken voor bagage
Tubus voor en achter
- Remmen
Schimano vanaf de Deore groep
- Vering
lekker achterwege laten
verder nog iets
Ja geen ATB kopen maar een trekkingfiets. het is niet hetzelfde zoals Eric al opmerkte het heeft een andere zit. En let op de maat dat is het eerste uitgangspunt

Schlauch schreef:
Ja kijk ATB lijkt me een verouderde term, wat bedoel je er zelf mee ?
(Zoals bovenstaande schrijfster zegt is de maat inderdaad ook belangrijk.
Jac
Ik ben bang dat die schrijfster van jou toch nog steeds een schrijver is. :lol:

Ik was eigenlijk niet van plan van geslacht te veranderen :wink:

De keuze voor een atb (of mtb; ik gebruik dat als synoniem) is prima als je lange en avontuurlijke tochten wilt maken.
Je moet alleen nagaan of het frame geschikt is voor een achterrek met tassen zodanig gemonteerd dat je er niet met je voeten tegenaan komt. Zelf kies ik liever voor een BOB-trailer, ook al om het frame en het achterwiel minder te belasten.
Mtb's kun je tweedehands in alle soorten en maten kopen. Alleen op Marktplaats staan er al meer dan 9000.
Mtb-maten worden aangeduid met inches of SMLX-maten, geen centimeters. Bij een lengte van 176 hoort een M of ca. 18-19'.
Voor 250€ heb je een leuke mtb van Giant, Trek, Merida e.d. Topmerken als Cannondale, Scott en Specialized zijn duurder, maar de prijs wordt voor een groot deel bepaald door de onderdelen. Naderhand betere onderdelen monteren kan natuurlijk, maar je bent wel duurder uit.
Voorvering is OK als hij uitschakelbaar is.
Overigens zijn Snel, Koga, Santos en Vittorio geen (uitgesproken) mtb-merken.

Jan Eleveld schreef:
Overigens zijn Snel, Koga, Santos en Vittorio geen (uitgesproken) mtb-merken.
Dat klopt maar wel uitgesproken op het gebied van fietsen die geschikt zijn als trekkingfiets. :lol:

Haike schreef:
Jan Eleveld schreef:
Overigens zijn Snel, Koga, Santos en Vittorio geen (uitgesproken) mtb-merken.
Dat klopt maar wel uitgesproken op het gebied van fietsen die geschikt zijn als trekkingfiets. :lol:
Nee, maar dat was niet de vraag. De vraag was deze:
Watvoor ATB moet ik kopen? Welke Merken komen in aanmerking?
merken: Snel, Koga, Santos, Vittorio

Jan Eleveld schreef:
Haike schreef:
Jan Eleveld schreef:
Overigens zijn Snel, Koga, Santos en Vittorio geen (uitgesproken) mtb-merken.
Dat klopt maar wel uitgesproken op het gebied van fietsen die geschikt zijn als trekkingfiets. :lol:
Nee, maar dat was niet de vraag. De vraag was deze:
Watvoor ATB moet ik kopen? Welke Merken komen in aanmerking?
merken: Snel, Koga, Santos, Vittorio
De vraag was naar een ATB waar ook mee gereisd kan worden, niet naar de pure ATB, want daar zitten vaak geen nokken aan voor een drager e.d. Blijft over het boven genoemde rijtje.

Jan Eleveld schreef:Zelf kies ik liever voor een BOB-trailer, ook al om het frame en het achterwiel minder te belasten.
Meneer maakt een geintje !

Het vertikale stuiteren neemt wel af, maar waar een wiel of een frame echt de pest aan heeft is het wringen om de kar rechtop te houden

m-gineering schreef:
Jan Eleveld schreef:Zelf kies ik liever voor een BOB-trailer, ook al om het frame en het achterwiel minder te belasten.
Meneer maakt een geintje !

Het vertikale stuiteren neemt wel af, maar waar een wiel of een frame echt de pest aan heeft is het wringen om de kar rechtop te houden
Je mag gewoon Jan zeggen, hoor. Misschien heb je gelijk, ik weet het niet. Ik heb in elk geval het frame en het achterwiel niet horen klagen. De BOB is verder een erg volgzame kar, die inderdaad wel rechtop gehouden moet worden, maar dat is alleen kritisch in stilstand. Tijdens het rijden merk je nauwelijks iets van de 25-30 kg die je achter je aan sleept.

Haike schreef:
De vraag was naar een ATB waar ook mee gereisd kan worden, niet naar de pure ATB, want daar zitten vaak geen nokken aan voor een drager e.d. Blijft over het boven genoemde rijtje.
Al mijn mtb's van div. merken hebben aansluitpunten voor dragers, toeval of niet. Met een pure en simpele mtb kun je prima reizen, maar als je veel geld wilt uitgeven voor een Snel of een Santos, dan moet je dat zelf weten. Van een studentenbudget zal dat niet gaan vrees ik.

s0lar schreef:De vraag is nog of je zelf wat wil werken aan de fiets of niet.
Zeker weten!
Haike schreef:Ja geen ATB kopen maar een trekkingfiets. het is niet hetzelfde zoals Eric al opmerkte het heeft een andere zit. En let op de maat dat is het eerste uitgangspunt
Ik ben idd tot de conclusie gekomen dat ik wel wat rechterop wil zitten als op een ATB. iig bedankt voor je input!
Schlauch schreef: Ja kijk ATB lijkt me een verouderde term, wat bedoel je er zelf mee ?
All Terain Bike of wellicht mountainbike, vraag me niet naar de verschillen of overeenkomsten. ;)

Ook alle andere bedankt voor de reacties, ik kan er zeker wat mee, heb nu een Giant Expedition op het oog.

Sander

Een Giant expedition is een prima fiets. Ikzelf rij er al jaren op en ik doe er soms wel gekke dingen mee. Ik heb mijn fiets ook tweedehands gekocht en de fiets heeft nu in totaal al bijna 40000km gereden. Waarvan ik slechts een vijfde verantwoordelijk voor ben.

Daar sluit ik me bij aan, de Expedition is een prima fiets, en ook behoorlijk afgemonteerd. Voor iemand die maar €1000,- wil uitgeven, of heeft te besteden, een goede keuze.