Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke schoenen mee naar IJsland? - Forum Wereldfietser

Welke schoenen mee naar IJsland?

Hallo,

Nog een paar weekjes en dan is het zover: IJsland!

We gaan drie weken door de binnenlanden van IJsland fietsen. Dus veel (slecht) onvderhard en rivieren.

Ik neem in ieder geval mijn teva's met goede zolen mee voor de rivieren, maar vroeg me af of een tweede paar schoenen handig/nodig is en zo ja welke. Ik twijfel in da geval tussen mijn gewone fietsschoenen (vrij licht, droogt nog vrij snel, klikpedalen) en bergschoenen (voor als we stukjes of een halve dag gaan wandelen, voor als de weg erg slecht is en je meer moet lopen.duwen dan fietsen, bovendien lekker warm). Maar misschien zijn teva's met warme sokken wel voldoende.

Wie o wie kan uit ervaring (koud, nat, rivieren, onderverhard) aangeven wat een verstandige keuze is?

Oook reactie over fietsen in de regen in teva's met regendichte sokken zijn welkom.

Gr Willem

Hoi Willem,

Tijdens de engelandtrip fietste iemand >> Karlijne door de stortbuien met waterdichte sokken in Teva's. Zij bleef droge voeten houden :wink:

Bekijk ook even het draadje dat Willem Jongeman naar aanleiding van de Engelandtrip gestart is over droge voeten

Fijne trip!

Blanche

Ik zag laatst Shimano Gore Tex schoenen. Die houden het midden tussen bergschoenen en fietsschoenen en lijken redelijk watervast.

http://www.bike4travel.nl/product_info. ... 935b77e36f

Heeft iemand hier ervaring mee?

Op IJsland is niet alleen nat maar ook behoorlijk koel (tussen de 10 en 15 graden), dus Teva's alleen zijn echt te weinig.

Ik had fietsschoenen mee met overschoenen maar die werden behoorlijk vochtig. Wandelen op fietsschoenen is bij mij nooit een probleem, het terrein is niet zo heel erg zwaar zolang je op de wandelpaden blijft. Indien je een grote trekking gaat doen buiten de begaande paden of een top gaat beklimmen dan lijken mij bergschoenen beter.
Met Teva's krijg ik altijd last van steentjes en zeker de scherpe lavastenen zijn niet heel prettig. Wel zijn de Teva's noodzakelijk voor het doorwaden van de riviertjes (als je veel in het binnenland gaat fietsen o.a. de zuidkant van de Landmannalaugar).

Veel plezier op dat fantastische eiland.

Afbeelding
groet

Luddo

Bedankt voor de reacties so far.

De optie van nieuw gore tex schoenen ken ik, maar ik heb daar ook al wat mindere (zweet) verhalen over gehoord op dit forum en dat speciaal voor een reis...

Teva's alleen zijn inderdaad te weinig. Maar mischien Teva's met warme wandelsokken? O nee, het regent natuurlijk regelmatig. Eh, Teva's met regendichte sokken? Die zijn natuurlijk weer te koud. Maar dat kan ik nog even bij Karlijne (schoonzus ;-D) navragen.

Bergschoenen wordt misschien woat overdreven. Het is toch iets anders dan de Alpen.

De meeste fietsers zie je op bergschoenen lopen.
Ook omdat je vaak hele stukken lopend moet afleggen als je je fiets door het mulle woestijnzand moet voortduwen, dit verschilt echter per fiets. Een MTB zal je natuurlijk wat makkelijker door het zware terrein laten rijden. Mijn bandjes van 32 mm waren zeker te dun, dus heb ik heel wat kilometers naar Landmannalaugar lopend moeten afleggen. Dit hangt natuurlijk ook af van het weer ter plaatse (op dat moment stormkracht met slagregen).

Bergschoenen zijn zeker niet overdreven, lekker warm en vaak redelijk waterdicht. Voor het asfaltdeel is het misschien wel wat overkill. Als je echter verslaafd bent aan spd pedalen dan zijn loopfietsschoenen net zo handig.

groet

Luddo

Wij droegen ook bergschoenen. Het is er vochtig of heel nat... De temperatuur wordt nooit heel erg hoog, dus zijn bergschoenen met Gore-Tex toch echt een aanrader.

Om zweetvoeten te voorkomen, zou ik ook hele goede sokken meenemen.

Het is een prachtig land!

Afbeelding

Afbeelding

Okay ik ben er uit:

Ik heb 1 paar veel te dure sealskinz sokken gekocht. (Voor die prijs kunnen twee kinderen in Afrika een oogoperatie laten verrichten. :oops: :oops: :oops: ) In combinatie met de teva's blijven de voeten droog en warm tijdens de rivierenetappes.

Tijdens de gewone etappes kan ik uit de voeten met de fietsschoenen en regenhoesjes. Misschien nog even wat rubber om de enkel zodat er geen water inloopt. Ik heb vandaag geoefend met de fietsschoenen en deze lopen uitstekend op onverhard terrein. Bergschoenen blijven dus thuis.

Bedankt voor de reacties!

Hoi Willem,

Wat voor rubber heb je om de enkels? Mijn waterdichte schoenen zijn namelijk nogal lek op die plek. Ik had zoiets al eens verzonnen, maar verkoopt de fietsenmaker dat?

Groet Harm Jan

Nou, ik moet het nog maken hoor. Maar ik dacht aan een oude binnenband. Ik heb altijd geleerd dat rubber goed afdicht, vandaar. Een stuk rubber om de enkel, regenhoesjes vastmaken, het rubber erom heen slaan en met op de een of andere manier strak trekken. Misschien werkt een elastiek ook wel. Het mag natuurlijk niet gaan knellen.

Ach so,

Dan moet het wel een brilliant idee zijn, gat in de markt? Surfpakken hebben van die mooie manchetten, stukje pijp afknippen van een onoplettende surfer en klaar ben je.

succes

Willem,

Waneer ben jij op IJsland? Ik vertrek Zaterdag voor twee weken. Wellicht komen we mekaar wel tegen. ik ben van plan de F26 te fietsen, en dan terug via de F35. Maar het is even afwachten wat ik twee weken haalbaar is.

Met betrekking to de schoenen. Ik neem zelf SPD schoenen en een paar sneldrogende gympies mee.

Groet,

Stijn

Evaluatie na 3 weken binnenland en rviertjes IJsland:

Ik had achteraf alleen de teva's + de Sealskin waterdichte sokken hoeven mee te nemen. Beekjes tot enkelhoogte kun je hiermee zo doorwaden of fietsen. De sokken in combinatie met daaronder wandelsokken houden je voeten reuzewarm, ook bij een paar graden boven nul. Verder fietsen die teva's gewoon prima. Ik heb er op een dag meer dan 130 km mee gefietst waarvan de helft onverhard en ik heb nergens last van gehad. Tot slot heb ik er ook enkele wandeltochten mee gemaakt, ook de gladde geitenpaadjes en de teva's voldeden goed.

Conclusie: twee paar schoenen is niet nodig. Zware surfschoenen (1 kg/50 euri) ook niet echt.

In de zelfde tijd dat ook Willem door IJsland fietste heb ik daar ook enkele testen gedaan.

Ik had als schoenen enkel fietssandalen met SPD bij me. daarnaast had ik Sealskin waterdichte sokken en neopreensokken bij me. De eerste waren bedoeld voor in de regen en de laatste voor het doorwaden van beken,

Sealskinsokken. Deze zijn lekker warm en je voeten gaan lekker broeien. Aan het eind van de dag wil je je voeten ver van je vandaan houden (gelukkig ben ik lang). De sokken waren niet waterdicht en na een dag in de regen fietsen had ik zeiknatte en koude voeten. En zie die sealskin sokken dan maar eens droog te krijgen!

De neopreensokken (4 mm) waren voor het doorwaden van beken heel geschikt. Er liep van de bovenkant wel wat water in maar dat leidde niet koude voeten. Later heb ik ze ook gebruikt om door de regen te fietsen en ook daarin voldeden ze prima. Ok, de geur is ook niet zo geweldig maar ze drogen makkelijk.

conclusie: de volgende keer neem ik naast gewone sokken alleen nog maar de neopreensokken mee (gekocht bij een winkel voor duikmaterialen).

Vreemd. Dat van dat broeien, stinken en dat er toch water in komt herken ik niet. Ik had overigens wel een lange regenbroek aan zodat er geen water van bovenaf in kon lopen. Maar het is natuurlijk persoonlijk.

Dat stinken is inderdaad vast iets persoonlijks. Ik ben een zweterig type, daar zou dat wel aan liggen. Ach, als je na een dag in de regen fietsen je regenkleding uitdoet, ruik je wel meer geuren (ik zoek in een cafe dan ook een tafeltje wat verder weg van mensen)

Ik gebruikte ook de Sealskin sokken in combinatie met een regenbroek, dus er liep geen water van boven in. De Sealskinsokken heb ik destijds wel in de uitverkoop bij Bever gekocht, misschien een verkeerde lijn?

Misschien had je pech Sjirk. Ik zou in elk geval erg boos zijn geworden als die sokken niet waterdicht bleken te zijn, want ze zijn echt belachelijk duur.

In de eerste rivier dacht ik: ach, ik hou ze gewoon aan, ook al gaat het water tot aan de knieen. Maar het loopt er natuurlijk gewoon in. Lekker dom...

Maarre, heb je de test met de kraan al gedaan? Gewoon water erin doen en dan kijken of ze lekken?

O nu denk ik dat ik weet hoe het zit. Ik heb de teva's aangehad en jij fietsschoenen. Mijn combinatie was waarschijnlijk net koel genoeg voor die plastic sokken, die zo dik zijn dat ze niet in mijn fietsschoenen pasten.

Anyway, in Nederland is het lekker droog en warm en heb je ze voorlopig niet meer nodig.

Toen ik op Ijsland was had ik alleen bergschoenen bij mij. Rivieren stak ik over zoals de Ijslanders dat ook doen: twee stevige vuilniszaken als lieslaarzen gebruiken. Ik had een rol van deze vuilniszakken bij mij en gebruikte die ook als onderzeil. Bij mij werkte dat prima.

Toen ik er was, nu tien jaar geleden, waren er wel Gore-Tex "waterdichte" sokken. de klachten die ik daarover hoorde waren gelijk aan die ik nu lees. Of ze waren niet waterdicht, of je stonk een uur in de wind. Of beide.

Rolf

beetje late reactie van mij...

Ik had mijn Teva's aan om te fietsen, voor de rivierdoorsteken had ik een paar oude (sport) schoenen bij die ik na de rivier weer uit deed en met droge voeten verder kon.
Volgend jaar ga ik weer, misschien neem ik die waterdichte kousen toch nog een keer mee...