Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorbereiding Noord-Roemenie en Oekraine - Forum Wereldfietser

voorbereiding Noord-Roemenie en Oekraine

Ik ga over een maand fietsen in Roemenie (Maramures, Bucovina) en het aangrenzende deel van Oekraine. Ik zit nog met de volgende vragen:

- Kan ik daar uit de voeten met mijn 32 mm brede banden, of heb ik bredere banden nodig? (Eigenlijk gaat deze vraag dus ook over de kwaliteit van de wegen.)
- Hoe zit dat met die honden daar? Heb ik echt een Dazer nodig of loopt het wel los? Of heeft iemand alternatieve ideeen om happende honden van het lijf te houden (boordgeschut uitgezonderd)?

Ik hoor graag jullie tips!
Banden met minstens 37mm is geen overbodige luxe, de wegen zijn niet al te best maar als je om de gaten heenfietst valt het allemaal wel mee. :wink:

Loslopende honden genoeg daar, maar ik heb de Dazzer die ik bij me had niet nodig gehad, ze waren niet agressief en waren fietsers wel gewend (plaatselijke bevolking fietst daar ook). Meer info kan je vinden op mijn website

Bedankt Tovenaar. Fijn van die honden. Of had je daar een toverformule voor?

Maakt die extra 5 mm zoveel verschil qua comfort en kans op spaakbreuk en snakebites?

Pedalero schreef:Bedankt Tovenaar. Fijn van die honden. Of had je daar een toverformule voor?

Maakt die extra 5 mm zoveel verschil qua comfort en kans op spaakbreuk en snakebites?
Tja, ik had mijn Wizard (ligfiets) niet meegenomen, juist met het oog op die loslopende honden en slechte wegen. Achteraf bekeken had dat best gekund, alhoewel die honden daar vast nog nooit een ligfiets hebben gezien :shock:
Wb bandenkeuze, hoe dikker hoe beter. Persoonlijk merk ik wel het verschil tussen 32 en 37mm, 32 vind ik nèt iets te smal en oncomfortabel voor het ruigere werk. Het ligt er ook aan hoe zwaar beladen de fiets is.
Pedalero schreef:Ik ga over een maand fietsen in Roemenie (Maramures, Bucovina) en het aangrenzende deel van Oekraine. Ik zit nog met de volgende vragen:

- Kan ik daar uit de voeten met mijn 32 mm brede banden, of heb ik bredere banden nodig? (Eigenlijk gaat deze vraag dus ook over de kwaliteit van de wegen.)
- Hoe zit dat met die honden daar? Heb ik echt een Dazer nodig of loopt het wel los? Of heeft iemand alternatieve ideeen om happende honden van het lijf te houden (boordgeschut uitgezonderd)?

Ik hoor graag jullie tips!
Hoi!

De Tovenaar is in Japan onderweg en probeer die veel te kleine japanse liflafjes wat groter te toveren ;-)

Ik zou in ieder geval stabiele brede MTB banden nemen.
Honden kan je het beste van je lijf houden met een stok en wat stenen (primitief boordgeschut). Een Dazzer werkte in ieder geval niet op de Turkse wilde honden. Maar wie weet is dat in Roemenie anders.

Fiets de wereld (op Schwalbe Marathon XR),
Whisky

Van al mijn reizen in Oost-Europa had ik in Roemenië het minst last van honden. Die zijn (op een enkele waakhond na) totaal niet geínteresseerd in een voorbijrijdende fietser.
Qua banden vond ik 37-40mm prima te doen. Achter had ik nog een Marathon XR liggen vanwege sneeuw in de Alpen, in Roemenië was die eigenlijk overkill. Wegen in de Oekraïne zijn prima te doen. Het enige probleempunt vormen de kleine wegen die de grens van een oblast oversteken. Die zijn in de buurt van die grens van een barre kwaliteit. De resterende wegen zijn super. Op autowegen mag je er trouwens ook fietsen, kan je een aardige omweg schelen.

Hoi,

Wij hebben van de zomer gefietst in Roemenie, ook in Maramures. Hond hadden we zelf bij ons (in karretje) :) , van andere honden hebben we niet veel last gehad, op een enkele waakse hond na, die van het erf wist te ontsnappen. Leegknijpen van bidon richting hond doet dan meestal wonderen. Straathonden zijn, zoals eerder genoemd, niet het probleem (als ze het wel zouden zijn zou de lokale bevolking er in theorie al iets aan gedaan hebben).

Beetje goeie banden zou ik wel nemen, wij hadden marathon plus, ook 37-40. Wegen kunnen heel slecht zijn, om de gaten heen laveren is niet vreemd. Ook onverharde wegen kom je snel tegen, zeker als je even van het hoofdwegennet afgaat. Niet dat je het er om moet laten, dat zeker niet.

Roef

Ik ben daar drie jaar geleden geweest (op mijn oude koga van minimaal 25 jaar oud met de originele wielen) en heb alleen wat meer moeite gehad in het zuiden, waar de voor-karpaten beginnen, met mijn 2 * 6 verzet. (32-42 en grootste blad achter 21).
Op onverhard inderdaad soms veel putholes, maar die wegen lopen ook door de meest leuke dorpjes.
Wat ik lastig vond was in heuvelachtig gebied, met mooie afdalingen in rechte lijn, de vorstschade op het laagste punt in de weg.
Gelukkig komt er op de gele en witte wegen eens in de 5 minuten een auto langs, dus heb je de hele breedte van de weg om te zoeken naar een mooie lijn.

M.i. niet noodzakelijk om extra breed te gaan met je banden. Mooie bestemming!


Gr Hans

Wij zijn twee jaar geleden dwars door Oost Europa gefietst.
Via Boekarest naar noord Roemenië, Hongarije enzv..

We hadden helemaal geen last van honden. De wegen in Roemenië waren erg slecht, veel potholes. En als je dan even niet oplette zat je weer in zo'n kuil !
Het verkeer rondom Boekarest was wel erg heftig en eng.

Wij fietsten toen nog op hybride gazelle s met dunne bandjes. En daar kwamen we ook mee voorruit......

Kijk ook eens op mijn weblog voor een meer info!

Goede reis!
Noord Roemenië is errrrrrgggg mooi.

Blanche

Afbeelding

Bedankt voor de tips!

Ik begrijp dat het vooral een comfortkwestie is. Volgens mijn fietsenmaker maakt het in ieder geval voor de kans op spaakbreuk nauwelijks uit of je die 5 mm extra wel of niet neemt. Maar ik denk dat ik uit comfortoverwegingen toch maar overstag ga voor een 37 mm Schwalbe.

Het is toch een vakantie nietwaar... :wink: