Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Suggesties voor 10 daagse tocht begin mei? - Forum Wereldfietser

Suggesties voor 10 daagse tocht begin mei?

Ik ben sinds mijn jeugd niet meer op fietsvakantie geweest. Maar dat wil ik nu veranderen. Voor de zomer heb ik een ronde Duitsland o.a. langs Elbe en Ems (Leeuwarden, Hamburg, Magdeburg, Münster, Leeuwarden) geplant. Maar ik mag van mijn baas ook nog in mei een paar dagen weg :-) Dus lijkt het mij een goede idee om mijn spullen en mezelf te testen. Tijdens een leuke toch.

Ik heb geen idee hoeveel kilometers ik per dag kan en wil doen. Tot nu toe weet ik, dat 65 km op een winterse zondag (11.00 tot 15.00) geen probleem vormen. Dus wil ik de tocht ook gebruiken voor "trainen" en wennen. Ik ben onderweg met mijn 16 jaar oud GIANT MTB (omdat mijn CUBE "Touring" pas half mei wordt geleverd) en een BOB Yak.

Ik zou natuurlijk gewoon een kaart kunnen pakken en van huis vertrekken. Maar misschien heeft hier iemand een suggestie voor een leuke route of regio. Ik heb al erover nagedacht om eerst met de trein richting zuiden te gaan (om misschien wat beter weer te hebben). Maar meteen de eerste keer treinreizen met fiets en aanhanger? Nou, ik hoor graag als hier iemand opmerkingen heeft. Ben benieuwd.
Hoi,
Ga gewoon een keer een weekend op pad! Nederland is harstikke handig daarvoor. Er zijn overtal winkels, je weet wat er open is en campings te over.
En mooi fietsen toe.
Dan voorkom je ook dat je met nagelnieuwe spullen meteen een verre reis maakt. Het is nu eenmaal zo dat zelfs met de beste uitrusting je de eerste tijd wat probleempjes tegenkomt of dat er vragen opdoemen waar je zelf even geen antwoord op hebt.
En wat je ook kunt doen is met een Wereldfietserweekend meegaan natuurlijk.
Leon

In mei fietsen in Nederland is heel leuk, vaak prima weer en overal lekker rustig. Voor suggestie vanuit Leeuwarden kan je b.v. kijken op de site van De Stichting Landelijk Fietsplatvorm www.fietsplatform.nl Daat staat een overzicht van de LF routes. Je kunt b.v. een rondje IJsselmeer doen of een rondje Veluwe, Achterhoek en Drente. Het voordeel van deze laatste is dat er wat meer mogelijkheden zijn voor kamperen. Je kunt vanuit Leeuwarden natuurlijk ook met de trein eerst een stuk naar het zuiden rijden en b.v. de LF1 Noordzeeroute en de afsluitdijk nemen voor de terugreis of naar Maastricht en het Fietserpad, 623 km (Uitgeverij Elmar) fietsen, wij hebben dat verleden jaar gedaan en deze route is heel mooi. Kortom mogelijkheden genoeg.

Veel fietsplezier, Ronald

Hallo Andreas,

Vorig jaar zijn wij in die periode vanaf de regio Eindhoven naar Maastricht/ Lanaken gefietst over de lange afstandsroute die langs de maas loopt. Ben ff vergeten welke. Vervolgens door de Ardennen en via Luxemburg een lus gemaakt naar Maastricht. Mooi weer, mooie natuur, leuke campings en goed eten.

Kijk maar es op mijn weblog.

Fiets ze!
Ben benieuwd welke route je kiest.
Deel je die met ons? Hebben andere fietsers ook weer wat aan :wink:

Blanche

Afbeelding

Afbeelding
Andreas,

Als suggestie zou ik je kunnen geven "de ronde van Nederland via LF-routes'. Deze staat op de al eerder aangegeven site van het Landelijk Fietsersplatform. Het is een route van 1200 km, misschien iets te lang voor 10 dagen, maar je kunt op verschillende plekken de trein nemen.
Wij hebben er delen van gedaan en het is erg leuk fietsen. Een verslag van een ddel (weekend) kun je hier lezen.

Een korter alternatief is het fietserpad (site werkt niet altijd). Deze loopt van zuid naar noord en is 574 km.

Andere alternatieven: Zuiderzee route of elf-steden tocht. Beide zijn wat korter.

Laat je nog horen wat het geworden is?

Hey, bedankt voor jullie suggesties.
Jullie opmerkingen leidden ertoe dat ik heel wat websites heb gekeken. Leuk, en ik denk ik blijf gewoon in Nederland. Dan is het toch het makkelijkste om gewoon thuis te beginnen.

Voor de hand liggend zou zijn b.v. de Waddenzeeroute hier in de buurt te pakken en naar zuiden te fietsen. Dan een stuk Zuiderzeeroute en verder op de Flevoroute. Als ik dan nog zin heb doe ik nog een stukje Drenthe erbij. Dat zou een ronde kunnen zijn.
Of de Waddenzeeroute richting noordoost, dan op de NAP-route, Boerenlandroute en de Rietlandroute. Wel leuk zo een overzichtskaart van de LF’s. :-)

Dus ik ga nog verder rondkijken. Maar denk wel dat ik niet eerst met de trein ergens heen ga. Ik probeer een rondje te maken waar ik de mogelijkheid heb om onderweg iets erbij te zoeken of af te korten.
En ik vertel zeker wat de plannen op gegeven moment zijn en wat ervan gekomen is :-)

Trouwens heb ik net een kaart (papier) met een handige overzicht van fietsroutes in Duitsland gevonden. De ADFC-Entdeckerkarte. Er staan maar liefst 150 Fernradwege op. Je kunt ze hier gratis bestellen. Op de achterkant met wat adressen en gegevens. Hier een heel klein stukje eruit:
Afbeelding
Afbeelding

Veel plezier in ieder geval!

De tip van Blanche is ook erg leuk, dat je dan in het buitenland bent, geeft mij althans meer een 'vakantiegevoel', maar dat is persoonlijk.

Ik had beloofd te vertellen wat het gaat worden. Hmm, als ik zeg "behang, verf, laminaat, tapijt, keuken" weet zeker iedereen da het niet om fietsen gaat. Ik heb net een nieuw (huur)huis en dat heeft een flinke opknapbeurt nodig. Dus ga ik niet fietsen maar klussen. Ik had eigenlijk besloten om in het Münsterland en Ostwestfalen sommige van de bekende Pättkes te verkennen. Maar dat komt dan later wel nog eens.

Nog eens bedankt voor jullie suggesties. Groeten - andreas

Jammer dat je opknappen niet op de fiets kunt doen....

Andreas schreef:Ik had beloofd te vertellen wat het gaat worden. Hmm, als ik zeg "behang, verf, laminaat, tapijt, keuken" weet zeker iedereen da het niet om fietsen gaat. Ik heb net een nieuw (huur)huis en dat heeft een flinke opknapbeurt nodig. Dus ga ik niet fietsen maar klussen. Ik had eigenlijk besloten om in het Münsterland en Ostwestfalen sommige van de bekende Pättkes te verkennen. Maar dat komt dan later wel nog eens.
Nog eens bedankt voor jullie suggesties. Groeten - andreas

En welke trip ga je doen zodra je huis klaar is?
We zijn benieuwd!

Blanche