Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beenstukken - Forum Wereldfietser

Beenstukken

Beste wereldfietsers,

Miomenteel ben ik een beetje aan het twijfelen over mijn kleding welke ik ga meenemen met mijn fietsreis.

24 mei vertrek ik voor een fietstocht van een maand naar Frankrijk. Ik vertrek vanuit Autun op de loire rijn route richting de groene route (middelandsezeeroute).Deze daal ik helemaal af naar de katharen baskenroute om vervolgens via de oude steden route weer terug te gaan naar Nevers en autun.

Nu neem ik twee fietsbroekejes (AGU) met zeem mee en zit ik nog even te dubben of ik gewoon beenstukken meeneem ofdat ik een langebroek meeneeem.
Mijn vraag aan jullie is hoe doen jullie dat.
Regenpak neem ik niet mee. Ik heb een multifunctioneel jasje welke ik kan gebruiken voor de wind en regen, daarnaast heb ik nog een fleecejack bij me.
Graag hoor ik wat adviesen van jullie?

Marco

Ik zou zeker iets van een lange broek meenemen. In de bergen, tijdens een onweer, of gewoon 's avonds kan het behoorlijk afkoelen. Koude spieren functioneren minder goed, en je hebt sneller blessures.
Neem iets lichts mee, een broek hoeft niet meer dan 250 gram te wegen.
trimar schreef:24 mei vertrek ik voor een fietstocht van een maand naar Frankrijk.
Ik heb in mei in de Cevennen nachtvorst meegemaakt op 500 meter hoogte. In Portugal daalde de temperatuur op 300 meter hoogte in augustus eens tot 4 graden. Het was geen wereldnieuws allebei. Ik zou dus toch iets warmers meenemen. Ik heb daarvoor een ademende gevoerde regenbroek (tenson mpc, 10 jaar oud) die bij regen waterdicht is en bij kou comfortabel en niet klam.
Veel fietsplezier.
Leon
Hallo Trimar,

Ik heb de hele winter met alleen maar beenstukken gefietst(race,mtb,tour), zelfs als het onder nul is. Ik heb het nooit koud gehad. Ik zou als ik jou was dus geen lange broek meenemen. Belangrijker is dat er geen wind doordringt in je schoenen(koude tenen...) en je bovenlijf.

Wat die lange broeken betreft die vind ik niet zo lekker zitten als een bibshort. Met die beenstukken heb je dus, wat mij betreft, ook altijd het gemak van een fietsbroek die lekker zit.
Misschien kun je wel eens kijken of je beenstukken kunt vinden die van iets dikker(warmer) materiaal zijn gemaakt. En ook belangrijk dat ze lang genoeg zijn, bij mij zitten zo royaal op de bovenbenen, zodat deze lekker warm blijven.

Ik zou trouwens ook armstukken in combinatie met een windstopper(alleen) bovenlijf meenemen, weegt bijna niks en je kunt je altijd aanpassen aan de temperatuur.

Groet,

Raymon.

Zelf neem ik altijd een lange PowerStretch-broek mee. Dat is een soort materiaal wat ook voor hardlopen, schaatsen en langlaufen gebruikt wordt.

Deze, zonder zeem, gaat dan over de korte fietsbroek heen. Voordeel is dat als het kouder is, de spieren die het meeste werk moeten doen, de bovenbenen (m. biceps femoris en m. quadriceps femoris), net iets warmer worden gehouden zodat kramp minder snel voorkomt en het fiets iets makkelijker gaat.
raymon schreef:Ik heb de hele winter met alleen maar beenstukken gefietst(race,mtb,tour),
Dat is wat anders is dan het maken van een reis waarbij je de hele dag buiten bent. Het maken van een afdaling van drie kwartier bij regen, geen zon en een graadje of acht is ook wel een frisse aangelegenheid. Ook leuk als er nog een windje bij staat.
Leon

Hoi!

Ik fiets altijd in een lange wandelbroek met daaronder een korte fietsbroek. Kan je ook zo in de stad dragen zonder nagegeken te worden en is als het wat kouder is of licht regend erg praktisch. Verkijk je niet op de temperaturen in de bergen. `s Avonds of bij een afdaling kan het flink koud zijn.
Misschien is als compromis een dunne lange broek en een dunne ademde regenbroek een goed idee.

Fiets de wereld (altijd in een lange broek),
Whisky

Als het kouder is en beenstukken voldoende warmte geven, kan het kruis wel een koud worden. En zeker in een afdaling kan dat minder prettig zijn. Gebruik zelf een dunne lange fietsbroek over mijn eigenlijke fietsbroek met.

Het probleem van Wiskey, had ik vroeger ook wel, maar daar ben ik overheen gegroeid. :oops:

Peter

Robertjan schreef:... Voordeel is dat als het kouder is, de spieren die het meeste werk moeten doen, de bovenbenen (m. biceps femoris en m. quadriceps femoris), net iets warmer worden gehouden zodat kramp minder snel voorkomt en het fiets iets makkelijker gaat.
[anatomiedocent] Detail: de m. biceps femoris is onderdeel van je m. quadriceps femoris, die (zoals de naam zegt) uit 4 koppen/spieren bestaat :wink: [/anatomiedocent]

Maar ik vind idd wel dat je gelijk hebt! Ik ben vorig jaar bij het fietsen van de Elfstedentocht behoorlijk onderkoeld geraakt van de regen, dat fietst dan toch niet lekker. Nu heb ik ook weinig reserves, maar ik zou toch zorgen voor 'iets water-afstotends doch warmte-vasthoudends', zeker als je langere tijd gaat fietsen. Niet alleen voor boven (wat je al hebt) maar ook voor je benen, hoewel het waterafstotende dan misschien minder hoeft te zijn.

Op de ronde door Nederland (augustus 2006, net ná de hittengolf in juli...)ben ik trouwens gaan fietsen in zwembroek, teva's en regenjas vanwege alle regen. Kan ook goed werken, mits het niet te koud is.

Ook via je voeten verlies je trouwens veel warmte, verkijk je daar niet op. (Wij mensen hebben helaas niet zo'n mooi uitgewerkt tegenstroomprincipe in onze benen, zoals de eland... :( )

Groet en vel plezier!
Maurits

Ik heb alleen beenstukken (raar woord eigenlijk) aan als ik aan het trainen ben en het niet warm - niet koud is. Voor koude trainingsritten doe ik een lange koersbroek aan.
Op vakantie weet ik nog niet, maar een lange broek mee lijkt me iig wel zo comfortabel, zeker als het koud wordt (vergeet niet dat je in de avond, als je niet meer fietst ook met de buitentemperatuur te maken hebt en dat het in mei nog behoorlijk koud kan zijn).

Groetjes,
Ronald

Maurits schreef:
Robertjan schreef:... Voordeel is dat als het kouder is, de spieren die het meeste werk moeten doen, de bovenbenen (m. biceps femoris en m. quadriceps femoris), net iets warmer worden gehouden zodat kramp minder snel voorkomt en het fiets iets makkelijker gaat.
[anatomiedocent] Detail: de m. biceps femoris is onderdeel van je m. quadriceps femoris, die (zoals de naam zegt) uit 4 koppen/spieren bestaat :wink: [/anatomiedocent]
Terug de atlas in! :wink: M. biceps femoris is onderdeel van de hamstrings. Wel ben ik benieuwd waarom Robertjan alleen bezorgd is over afkoeling van die biceps, en de overige spieren van de hamstrings niet noemt. Dragen die minder bij aan het fietsen? Maar dat wordt teveel off-topic neem ik aan.

Persoonlijk ben ik dol op afritsbroeken. Heb je een korte broek voor als je eens een stad wilt bezichtigen en daarbij een lange broek te warm en een koersbroek te opzichtig vindt, en je hebt een lange broek voor als het koud is. Moet je nog wel een afritsbroek vinden die je lekker vindt zitten op de fiets over een koersbroek... Of elastiek om alleen de pijpen als beenstukken te gebruiken. :wink:

Groetjes,

Carl

Voor een lange broek moet het bij mij toch wel serieus onder de 5 graden zijn. 5-10 graden is prima in beenstukken, daarboven alleen kniestukken. Je moet ervoor zorgen dat je niet teveel lagen op je kont hebt, dat kan vouwen veroorzaken of nog erger, bilbroei. Ook bij lagere temperaturen. Is het wat fris dan zijn knie/beenstukken in combinatie met rainlegs ideaal.

Ivo Miesen schreef:Voor een lange broek moet het bij mij toch wel serieus onder de 5 graden zijn. 5-10 graden is prima in beenstukken, daarboven alleen kniestukken.
Voor een groot aantal mensen ligt de kortebroekengrens op zo'n 15 graden, Ivo is niet zo gemiddeld :wink:
Leon

Vanochtend rond half 10 ging in west-Brabant de lange broek uit en had ik alleen de korte broek aan. Het uittrekken van de lange broek was iets later dan ideaal.
Geen idee wat de temperatuur was, dat zoeken de weermannen/-vrouwen maar lekker uit!

Carl Buijs schreef:Terug de atlas in! :wink: M. biceps femoris is onderdeel van de hamstrings. Wel ben ik benieuwd waarom Robertjan alleen bezorgd is over afkoeling van die biceps, en de overige spieren van de hamstrings niet noemt.
Shít, ik moet echt beter leren lezen. Sorry! De m. biceps femoris is inderdaad onderdeel van je hamstrings (aan de achterkant van het been). Ik was in de war met de m. rectus femoris; onderdeel van je m. quadriceps.

Mea culpa!

Maar blijft bij mij de vraag hangen, waarom heb je last van een onderkoelde 'achterkant' van je bovenbeen? Daar helpen beenstukken ook niet bij, toch? Bij mij worden altijd alleen m'n knieën (en handen)steenkoud...

Bedankt voor de opmerking, nu inderdaad terug in de atlas: zometeen tentamen anatomie over de bovenste extremiteit... Help...

Groet,
Maurits

Maurits schreef:Maar blijft bij mij de vraag hangen, waarom heb je last van een onderkoelde 'achterkant' van je bovenbeen? Daar helpen beenstukken ook niet bij, toch? Bij mij worden altijd alleen m'n knieën (en handen)steenkoud...
Onderkoeld is niet juiste woord. Mensen met spd-pedalen kunnen ook trekken aan de pedalen. Dan mogen de hamstrings dus aan het werk. Spieren die de hele dag aan het werk zijn doen dat het beste als ze warm zijn. Niet vreemd dus om in verhouding die spieren iets meer warmte te bieden. Vandaar dat ik een lange broek zonder zeem over de korte fietsbroek aantrek.
Bovendien kan ik niet wennen aan het idee alleen beenstukken aan te trekken. Lijkt me dat die kunnen afzakken of niet-aansluiten (een gaatje open laten), en daardoor kou binnen laten. Ik heb hierover al bevestiging gehad van een gebruiker, dus voor mij alleen hele broeken op fietsreis.
Maurits schreef:Bedankt voor de opmerking, nu inderdaad terug in de atlas: zometeen tentamen anatomie over de bovenste extremiteit...
Een anatomiedocent die niet stante pede het verschil weet tussen de m.rectus femoris en de m. biceps femoris? Succes met het afnemen van het tentamen dan!
(Sorry, vorige zin komt rottig over, maar ik hoop niet dat het aan je anatomiekennis ligt maar aan iets anders waardoor je afgeleid wordt van die kennis. Ik ben altijd al kritisch naar mensen die anderen iets "moeten" aanleren / kennis "moeten" overdragen. :oops:)

Haha, heel goed om kritisch te zijn, maar ik ben gelukkig slechts een student (geen geneeskunde) (hoewel dit de fout natuurlijk niet minder erg maakt :) ) en de fout kwam meer door het te snel lezen van een bericht. Daarna nog wel overgelezen, maar als ik eenmaal iets lees dan blijft dat hangen. Toch wel vervelend! En slordig... Nogmaals excusses!

Het 'anatomiedocent' was meer omdat het zo docenterrig overkwam. Blijkt het ook nog eens fout te zijn... :(

Maar ik zal m'n leven beteren. (Hoewel, ik heb net dus wel even geleerd om bij anatomie altijd eerst 65 keer de zin te lezen voordat ik weer een stomme opmerking maak ;) )

Maar om maar weer on topic te komen. Van koude spieren klopt wel, ik heb alleen geen spd pedalen dus trek ik nooit aan mijn trappers. Maar sowiezo hou ik meer van warme benen. (Maar waarschijnlijk bedoelde je dan ook de rest van de hamstring spieren, aangezien die hetzelfde doen als de m. biceps femoris :) )

Maargoed. Maar weer eens aan de slag...

Groet,
Maurits

Robertjan schreef:Bovendien kan ik niet wennen aan het idee alleen beenstukken aan te trekken. Lijkt me dat die kunnen afzakken of niet-aansluiten (een gaatje open laten), en daardoor kou binnen laten. Ik heb hierover al bevestiging gehad van een gebruiker, dus voor mij alleen hele broeken op fietsreis.
Beenstukken moeten goed passen. Dan zakken ze niet af. Op de fiets tenminse, bij het lopen is dit een ander verhaal.