Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welk stuur? - Forum Wereldfietser

welk stuur?

Misschien al eerder ter sprake geweest, maar wat is voor de gemiddelde tourfietser het meest ge-eigende stuur op de fiets. Ik heb zelf een normaal stuur met zo', elleboog steunende beugel - "ken" niet op de naam komen -. Ik wil weleens een ander stuur uitproberen. Zijn er adviezen? En wat is jullie ervaring?

Voor mij altijd een racebocht. Mijn favoriete is de Nitto Noodle Bar (in 46 cm breed). Alleen op echt ruw terein zou ik een recht stuur verkiezen. Willem

Het hangt er van af.

Bij een racebocht heb je "automatisch" een sportieve zit, voorovergebogen. Daar moet je van houden en als je niet te stram bent kun je er in ieder geval aan wennen. Met de handjes op het stuur, op de remmetjes, vind ik heerlijk, maar het kan gevaarlijk zijn als het druk is (want je kunt niet snel krachtig remmen met je handjes op het stuur).

Een recht stuur als je in terrein fietst. Ik gebruik die sidebars alleen als ik op de pedalen sta, want anders krijg ik last van mijn polsen. Zo'n vlinderstuur, daar heb ik geen ervaring mee, maar het lijkt mij erg comfi: je kunt je handen op vele manieren kwijt en dat voorkomt dat je in één houding blijft zitten (minder stijf als je afstapt).

Wat wel belangrijk is, dat is dat je zadel moet passen bij je stuur. Bij een spotievere zit hoort een sportiever (langer, smaller, harder) zadel. Je FM kan je daar héél veel over vertellen.

Groetjes,
Ronald

Hoe "sportief" zo'n racebocht is hangt erg van de geometrie van het geheel af. Als je een racebocht plaatst zoals op een koersfiets dan moet je inderdaad tevoren misschien rekoefeningen doen. Maar op een vakantiefiets is zo'n afstelling niet fijn. Bij een racebocht hoort allereerst een misschien iets korter frame, en/of een kortere stuurpen. Op een toerfiets hoort het stuur dan ook nog eens relatief hoog te staan. Zelf heb ik mijn stuur iets hoger staan dan het zadel (en dus heel wat hoger dan op een koersfiets). Het is dus van groot belang dat dit ook kan. Om te beginnen is een balhoofdbuis gewenst die uitsteekt boven de bovenbuis. Bij een traditionele vork heb je misschien een stuurpen nodig die wat hoger kan (Nitto Technomic bijvoorbeeld). Om dat stijver te maken is er een Sugino High Column nut. Bij Ahead moet je ervoor zorgen dat de binnenbalhoofdbuis niet (te kort) wordt afgezaagd, anders moet je een sterk omhoog gebogen stuurpen hebben. Tot slot hangt het ook van het model van het stuur zelf af. Veel sturen voor echte koersfietsen hebben bochten die erg ver naar voren gaan, en vervolgens erg diep naar beneden. Voor een toerfiets wil je geen van beide. Mijn Nitto Noodle Bar heeft daarentegen zelfs een vorm die iets naar je toe gebogen is. Dat laatste is erg fijn voor je polsen als je je stuur op het middenstuk vast houdt, en het brengt de remhandles wat dichterbij.
Remmen vanaf de bovenkant van de remhandles vind ik eerlijjk gezegd geen probleem. Ik althans heb genoeg remkracht over om snel te remmen. Maar goede remmen die passen rond brede banden en kunnen werken met racegrepen zijn inderdaad niet ruim gezaaid.
Sturen zijn een heel persoonlijke zaak, en helaas is ombouwen van recht stuur naar racestuur of andersom een dure kwestie.
Wim

Dag Driesba,

Een stuur is nogal persoonlijk. Het soort stuur is ook afhankelijk van jouw lichaamsbouw. Een Dali stuur is meer voor smalle mensen, een vlinderstuur heb je in verschillende afmetingen, en 'rechte' sturen zijn er met een hoekje van 0, 5, 10 of 15 gaden of nog meer graden.
En dan heb je nog rizer sturen die de handvatten pakweg 3 cm omhoog brengen. Handig als je een Aheadvork hebt. En dan heeft Koga ingewikkelde sturen waar je veel kanten mee op kan, maar die wat aan de zware kant zijn.

Uit mijn ervaring kiezen veel mensen voor een vlinderstuur, Dali of een recht stuur. Racesturen komt bij vakantiefietsers niet vaak voor, tenzij die met een racefies zijn opgegroeid. Maar veel mensen gaan tegenwoordig van een stadsfiets naar een vakantiefiets en gaan van een rechtop-positie naar een meer voorovergebogen-positie. Voor hen is een racestuur vaak te diep.

Wat wij in de winkel doen (sorry voor de reclame, maar er zijn vast wel meer winkels die dat doen) is het volgende: Als iemand een fiets koopt, zetten we hem of haar op een pasframe. Een soort hometrainer, waarop je lekker een stukje kan fietsen :lol:
Daarop kunnen we een van de vijftien sturen zetten waar je uit kunt kiezen. En dan voel je heel goed wat het best bij jou past. Vervolgens kun je kijken naar stuurbekleding/handvatten en stuurbreedte. En dan hebben we het nog niet eens gehad over afstand zadel-stuur, zadelterugstand, enzovoort.

Oh ja, en voor een vakantiefietser is een stuur met drie handposities aan te raden.

Smaken verschillen natuurlijk...

Ik kan alleen maar zeggen dat voor mij persoonlijk de overstap van recht stuur met sidebars naar een vlinderstuur een verademing was. Wellicht ben ik een wat "zenuwachtige" fietser maar ik merk dat ik iedere 5 minuten anders zit met mijn handen. En dat voelt een stuk vrijer dan voorheen...
Proberen maar!

Proberen is ook een goed antwoord :lol: Want een gemiddeld stuur kost geen vermogen. Van pakweg 10 euro tot 30 tientjes. Maar zijn er ook van 200 :lol:

Vraag eventueel aan je fietsenmaker waar je je fiets vandaan hebt, of hij/zij nog een stuur in hun rommelbak hebben liggen. Soms zijn die licht gekrasd, maar zeker niet minder.

Mijn fietsboer rade mij een vlinderstuur ten stelligste af, nogal een technisch verhaal welke ik niet meer weet maar kon er wel inkomen toen. Persoonlijk vind ik een recht stuur met handlebars wel fijn. Ik heb een redelijke sportieve zit op de fiets.

Kijk anders ook eens in dit topic Stuurkeuze, sturing gevraagd

Iedreen hartelijk dank voor de reactie± het heeft me wijzer gemaakt.
Alhoewel ik jaren heb geraced met een racestuur, ben ik later overgegaan naar een normaal stuur. Op mijn huidige Gazelle Furore zit een `snel`verstelbaar stuur, die je kunt draaien, naar achter en naar voren etc. kunt plaatsen. Daarboven heb ik zo´n elleboogleenbeugel met foam gemonteerd. Ondanks dat ik een 15 jaar geleden iets last van de rug kreeg en een rechte zit - het lichaam wordt gedragen door de zadel- en weinig druk op de handen/armen - leun ik thans vaak op de elleboogsteun. Je kunt rusten en toch kracht zetten en daarmee doortrekken tijdens het fietsen. Uit jullie reacties op te maken, komt een vlinderstuur toch wel na aan mijn wensen. ´k Zal eens rondkijken.

Hoi, ik ben een vrij actieve toerfietser en rij op een gazelle kathmandu waar ik een aantal aanpassingen aan heb laten doen. Ik heb o.m. het stuur vervangen door een vlinderstuur. Ik be n2 jaar geleden naar Compostella gefietst met zo'n stuur en als je 3 weken lang 100 km per dag of meer in het zadel zit , was ik maar wat blij dat ik regelmatig mijn handen van positie kon veranderen. Mijn kinesist raadde me zo'n ligstuurmontage (ook wel triathlonstuur genoemd) af want ik heb gemakkelijk lage rugpijn en dat stuur zou teveel tractie zetten (je kunt toch nog kracht zetten) op mijn rug.
T is allemaal een kwestie van persoonlijke smaak en waar jij je als fietser goed bij voelt. Uitproberen zou ik zo zeggen bij een goede fietsenboer.
Succes en laat ons weten wat je gekozen hebt.
Nog veel veilige kms voor iedereen...

amateurke schreef:Hoi, ik ben een vrij actieve toerfietser en rij op een gazelle kathmandu waar ik een aantal aanpassingen aan heb laten doen. Ik heb o.m. het stuur vervangen door een vlinderstuur. Ik be n2 jaar geleden naar Compostella gefietst met zo'n stuur en als je 3 weken lang 100 km per dag of meer in het zadel zit , was ik maar wat blij dat ik regelmatig mijn handen van positie kon veranderen. Mijn kinesist raadde me zo'n ligstuurmontage (ook wel triathlonstuur genoemd) af want ik heb gemakkelijk lage rugpijn en dat stuur zou teveel tractie zetten (je kunt toch nog kracht zetten) op mijn rug.
T is allemaal een kwestie van persoonlijke smaak en waar jij je als fietser goed bij voelt. Uitproberen zou ik zo zeggen bij een goede fietsenboer.
Succes en laat ons weten wat je gekozen hebt.
Nog veel veilige kms voor iedereen...
Een reactie naar mijn hart; dank daarvoor. Ik kon niet op de naam komen, maar ik heb dus zo'n thriathlonstuur op mijn Gazelle. Vraag: zou de combinatie vlinderstuur met daarop een thriathlonstuur mogelijk zijn en zo ja zijn ze dan beide nog wel 100% te gebruiken? Ik moet zeggen dat ik ook weleens lage rugpijn had, maar de laatste 10 jaar niet meer, ondanks de thriathlonstuur, waar ik vaak op leun. Het voordeel is dat je een aerodynamische houding aanneemt, uitrust op de armondewrsteuning en door kan trekken aan de beugel.

ik meen dat het mogelijk moet zijn. Bovendien heeft Koga deze sturen te koop dacht ik maar prijs en gewicht ken ik niet ...Immers mijne maat waarmee ik de tocht deed die reed met een Koga en had zo'n soort combi vlinder/triathlon.
Kijk eens op de site van Koga daar staat dat stuur op dacht ik.
Succes

Koga Selego heet dat stuur.
Je kijkt best op de site van Koga Signature ( www.koga-signature.com ) en je maakt een willekeurige configuratie met dat stuur.
Je ziet dan meteen wat ze rekenen als prijs- en gewichtsverschil met een gewoon recht stuur.
De prijs weet ik niet meer van buiten, maar het gewicht is toch een goeie anderhalve kilo méér dan een gemiddeld recht stuur.
Bovendien heb je met die Selego ook niet echt een volledig bruikbaar triathlonstuur, je moet er dan ook nog eens de elleboogsteunen bijrekenen (prijs + gewicht), want die zitten er niet bij.

jansenius schreef:Koga Selego heet dat stuur.
Je kijkt best op de site van Koga Signature ( www.koga-signature.com ) en je maakt een willekeurige configuratie met dat stuur.
Je ziet dan meteen wat ze rekenen als prijs- en gewichtsverschil met een gewoon recht stuur.
De prijs weet ik niet meer van buiten, maar het gewicht is toch een goeie anderhalve kilo méér dan een gemiddeld recht stuur.
Bovendien heb je met die Selego ook niet echt een volledig bruikbaar triathlonstuur, je moet er dan ook nog eens de elleboogsteunen bijrekenen (prijs + gewicht), want die zitten er niet bij.
Bedankt voor de info. Heb het model gezien. Doordat het stuur ver naar voren ligt, hang je wel erg voorover. Ik weet niet of ik dat een fietsvakantie lang wel volhoud? Ik heb wel gezien dat de elleboogdragers wel te monteren zijn en ze met bevestigingsbeugel op m'n huidige thriathlonstuur. Demontage en montage is een optie.

Ik weet niet of ik dat een fietsvakantie lang wel volhoud?
dat hoeft ook helemaal niet, maar als variatiehouding moet dit best lekker zijn als stretch voor je rug en ook als je wind pal op kop hebt lijkt me dit wel wat (moest ik die vervelende rugpijn niet hebben, maar die komt gelukkig niet van het fietsen, want ze vermindert met veel te fietsen :lol: )
mijn maat was er in elk geval zeer van te spreken en ach wat maken een paar grammetjes meer uit op die lange trekkingtochten, één keer water ravitailleren voor één zonnige dag en je bentt zo 4-6 kg zwaarder... :roll:

Heb inmiddels een vlinderstuur aangeschaft en gemonteerd. Heb er ook nog een thriathlonstuur op bevestigd. Piece of cake. Wel de versnelling goed afstellen. Na 1 week en 5 tochten bevalt de stuur prima. Nog wel even wennen, maar je hebt meer vasthoudmogelijkheden dan bij een normaal of racestuur en dat is best prettig bij afstanden tussen de 70 en 130 kilometer.