Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets aanschaffen - Forum Wereldfietser

Fiets aanschaffen

Hallo ,

Ik fiets al enige tijd op een gewone stadsfiets zeg maar redelijk grote (wat heet groot) afstanden (ca.50 km).
Nu ben ik van plan om een andere fiets aan te schaffen en wat meer te gaan fietsen door het land.
Ik ben ook nog wel eens aan het hardlopen maar wil mij toch meer op het fietsen toeleggen , je ziet dan ook wat meer van het land.
Eerst keek ik vooral naar een crosshybride maar volgens mij is een lichte tourhybride veel beter geschikt voor mij .
Budget is ongeveer € 1500.
Nu heb ik de volgende 2 fietsen gezien welke mij wel wat leken, graag jullie commentaar/hulp gevraagd hierbij , namenlijk ;

De Koga Miyata Light Deluxe :

http://www.koga.com/nl/bike.asp?collect ... id=7985629

Of de Giant Aero GTS 1 :

http://www.giant-bicycles.com/nl-NL/bik ... 131/31695/

Mijn inziens is de giant natuurlijk een stukje goedkoper, scheelt € 200 .
Afmontage is ongeveer gelijk.
Koga heeft natuurlijk de naam mee, schijnt toch wel je van het te zijn.
En ik moet eerlijk zeggen in het verleden eens een giant aangeschaft voor mijn vriendin, wat een waardeloos ding wat dat toen (frame roest , frame niet stug etc.)
Maar dat is mijn ervaring met giant, ik weet niet wat jullie hiervan vinden.
Vindt hem optisch wel mooi de giant en de prijs is aantrekkelijker.

Graag jullie mening hierover
Gr.Daniel

als het verder niet veel uitmaakt, zou ik ze allebei eens proberen. neem je gewoon degene die het lekkerst rijdt. ik heb zelf de koga lightrunner. rijdt zeer licht en snel. als je veel in het donker rijdt is de naafdynamo ook erg prettig.

Jaron

Ik zou ook eens kijken naar een Stevens:
http://www.stevensbikes.de/2008/index.p ... lang=de_DE
en deze, misschien net buiten je budget, maar dan heb je wel een fiets met Rohloff naaf.
http://www.re-cycle.nl/nieuws.htm

En natuurlijk gewoon uitproberen.

Je zoekt geen echte wereldfiets. Ik zou me inderdaad ook eens orienteren op Duitse fietsen. Al genoemd zijn Stevens en Diamant, maar ook Fahrradmanufaktur heeft mooie 28 inch-frames: www.fahrradmanufaktur.de

Karin

Veni vidi fietsie

Je zal wel in de buurt van Leeuwarden wonen als ik je nick zo bekijk. Aldaar bij Meindert Fietsen stond vorige week een splinternieuwe Gudereit met een Rohloff-naaf. Wel ietsje duurder (n.l. €1699) dan je budget, maar dan heb je wel iets moois.

succes!
Sneker schreef:Ik fiets al enige tijd op een gewone stadsfiets ... van plan om een andere fiets aan te schaffen en wat meer te gaan fietsen ...
De Koga Miyata Light Deluxe
Of de Giant Aero GTS 1 :
De overgang van een stadfiets naar eentje zoals op de plaatjes is wel groot. Proberen of je zoiets lekker vindt zitten en fietsen na >>50 km lijkt me belangrijker dan het andere.
Groet,
Leon

de bovengenoemde Diamant met Rohloff heeft deze hardloper ook net een paar dagen.... voor woon-werk verkeer ca 42 km v.v.
Eerste indruk is prima. Maaki nderdaad eens een proefrit!

Bedankt voor jullie snelle reactie's dusver.
Ik ben inderdaad denk ik meer op zoek naar een lichte fiets met derrailleur systeem voor mijn doeleinden.
Over de Rohloff naaf heb ik hier inderdaad al veel gelezen maar ik weet niet of dit nu zo geschikt voor mij is, zoals gezegt ik ben eigenlijk niet een echte wereldfietser.
Daarbij is de aanschafprijs nogal hoog voor dit systeem, en ben zelf eigenlijk ook niet bang voor wat onderhoud.
Stevens heb ik ook gekeken maar konden niet echt iets vergelijkends brengen met de giant en de koga welke ik op het oog had.
Maar misschien heeft een van jullie ervaringen met het merk Giant , hoor daar toch graag wat meer over, hoe is de framekwaliteit van deze fietsen tegenwoordig ?
Heb hier toch veel verschillende verhalen over gehoord, maar goed de een zweert hier bij en de ander weer daar bij .
En verder heb ik al even gebeld in de buurt wie deze fietsen heeft staan , maar dat valt nog niet mee schijnbaar, ik zal vanmiddag weer even verder hier achteraan

Gr.
Daniel

ben zelf ook geen wereldfietswereldfietser, maar vind de aangeboden info hier vaak erg nuttig. Dus het werd toch een Diamant + Rohlofff; deze dient bij mij primair voor het woon-werk verkeer ca 21 km enkele reis.

Onderhoud: denk daarbij niet alleen aan tijd maar ook aan kosten. Stel je koopt een fiets van 1500 euro volgens budget met derailleur... daar komen dan veel meer variabele onderdelen kosten bij dan voor een Rohloff....??
Succes verder met de keuze!

Sneker schreef:Maar misschien heeft een van jullie ervaringen met het merk Giant , hoor daar toch graag wat meer over, hoe is de framekwaliteit van deze fietsen tegenwoordig ?
Giant is een van de meest voorkomende merken bij de actieve leden. Als het om tochten gaat in Nederland, zonder veel bagage en je bent zelf niet zwaarder dan zo'n 110 kilo, dan is er niets mis met de frames. Bedenk dat de verschillen tussen de fietsen onderling een stuk groter is dan de verschillen tussen de merken. Als je inderdaad 110 kilo weegt neem je dus geen Extra Super Light-versie of zoiets, met name ook voor het achterwiel.
Als geld geen rol speelt is een Rohloffnaaf ook in NL wel fijn, maar als je daarvoor moet bezuinigen op de rest van de onderdelen vind ik het niet zo slim.
Groet,
Leon

nog een Duits merk Gudereit
http://www.mastbergen.nl/index.html
http://www.gudereit.nl/
en prijzen:
http://www.velobest.nl/gudereit-trekkin ... d74601949b

Met Rohloff is ie 300 euro duurder dan de diamant bij recycle, maar hij is ook wat duurder afgemonteerd.
Maar net als bij Diamant zijn de basismodellen zonder Rohloff heel aardig geprijsd .....

Leon schreef:
Sneker schreef:Maar misschien heeft een van jullie ervaringen met het merk Giant , hoor daar toch graag wat meer over, hoe is de framekwaliteit van deze fietsen tegenwoordig ?
Giant is een van de meest voorkomende merken bij de actieve leden. Als het om tochten gaat in Nederland, zonder veel bagage en je bent zelf niet zwaarder dan zo'n 110 kilo, dan is er niets mis met de frames.
Ik heb een Giant fiets (destijds beste koop), fiets meer dan alleen Nederland meestal met volledige kampeerbepakking, en vaak een achtertas vol eten (...) mijn eigen gewicht minder dan de helft van die 110 kilo. Ik vind hem prima. Enige nadeel was dat het frame er in drie maten was, met mijn lange benen en kort bovenlijf net niet goed. Dan is een proefrit wel een goed idee.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik totaal geen verstand heb van fietsen en of het frame stijf is of niet... Een herenmodel zal ook stijver zijn misschien.

Een heren frame is per definitie stijver, dat komt door de vorm die het heeft. De driehoek die het heeft Horizontaal (van zadel naar stuur) Verticaal (van zadel naar trapas) en de schuine buis, (van trapas naar stuur) maken tezamen dat je een hele sterke en stijve constructie kan maken. Laat je de horizontale buis zakken zoals je dat doet bij een damesmodel, boet je op stijfheid in.

Yep! Elke dame (en heer) die in staat is een been over het zadel te zwaaien zou ik dan ook aanraden een herenframe te kiezen.

liz schreef:Yep! Elke dame (en heer) die in staat is een been over het zadel te zwaaien zou ik dan ook aanraden een herenframe te kiezen.
En waarom kiezen toch veel dames (waaronder de mijne) voor een damesframe? En dat terwijl dames over het algemeen leniger zijn dan heren...

Franke schreef:
liz schreef:Yep! Elke dame (en heer) die in staat is een been over het zadel te zwaaien zou ik dan ook aanraden een herenframe te kiezen.
En waarom kiezen toch veel dames (waaronder de mijne) voor een damesframe? En dat terwijl dames over het algemeen leniger zijn dan heren...
Eeuuhhhh......? Wel eens gehoord van broeken en rokken? en wat dan makkelijk, (afhankelijk van wat de dame draagt) opstappen is?

Haike schreef:
Eeuuhhhh......? Wel eens gehoord van broeken en rokken? en wat dan makkelijk, (afhankelijk van wat de dame draagt) opstappen is?
Ok, de laatste der mohikanen heb ik vorige week in Spakenburg gezien...

NL is wat dat betreft toch echt groter dan alleen Spakenburg.... welcome in the real world.. anno 2008

Franke schreef:
Haike schreef:
Eeuuhhhh......? Wel eens gehoord van broeken en rokken? en wat dan makkelijk, (afhankelijk van wat de dame draagt) opstappen is?
Ok, de laatste der mohikanen heb ik vorige week in Spakenburg gezien...
Aha,.. dus je wist de bekende weg naar Spakenburg...

Haike schreef:
Franke schreef:
Haike schreef:
Eeuuhhhh......? Wel eens gehoord van broeken en rokken? en wat dan makkelijk, (afhankelijk van wat de dame draagt) opstappen is?
Ok, de laatste der mohikanen heb ik vorige week in Spakenburg gezien...
Aha,.. dus je wist de bekende weg naar Spakenburg...
Ik was er voor het eerst en heb m'n ogen uitgekeken...