Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onze eerste fietstocht - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Onze eerste fietstocht

Hoi Jeroen,
ik ben ook zo ongeveer als jij voor het eerst op fietsvakantie gegaan, zelfs op mn oma-fietsje zonder versnellingen, tassen van de hema (vind ik voor een eerste keer ook echt een aanrader, die van mij zijn zo'n 4 jaar meegegaan voor ze stuk waren en ze waren echt niet duur). Waar wij ons toen op verkeken hebben is het vooraf checken van je fiets (klapband onderweg, mn banden waren gewoon versleten :roll: ) en door pech extra uitgaven (paar nachten hotel omdat we geen camping konden vinden/verschrikkelijk noodweer hadden, bezoekje aan ziekenhuis waar we even 450 gulden mochten neerleggen voor een paar hechtingen..) Dat soort dingetjes gebeuren gewoon maar hou ik nu wel rekening mee!

Wij zijn toen naar Parijs gefietst, was erg leuk en goed te doen!
Het jaar erna zijn we met de trein naar Parijs gegaan en vanaf daar naar de kust gefietst en daar weer langs de kust naar het zuiden, prachtig! Zoveel verschillende landschappen gezien. Moet zeggen dat de heuvels daar wel iets te pittig waren voor mn oma-fietsje :lol:
Hongarije is ook heel leuk en goed te doen zonder vakantiefiets. Het treinkaartje kost wat meer, maar aan de andere kant het leven daar zo onwijs weinig.

Ik heb het grootste deel van Benjamins route naar Rome met drie versnellingen gedaan. Zo kom je nog eens tot wandelen. Neem gewoon de tijd, uiteindelijk kun je ver komen.

Nogmaals bedankt voor de nieuwe reacties! Staan weer veel nuttige dingen in die we goed kunnen meenemen in onze voorbereidingen. We blijven desondanks waarschijnlijk toch bij ons plan, Engeland!

We hebben een leuke aanbieding gevonden, vanuit elk willekeurig station in NL met de trein naar Hoek van Holland, met de boot naar Harwich (noord-oosten van Londen) en dan met de trein naar Londen, en alles retour, voor maar 70 euro per persoon.

We zijn van plan dan eerst 2 of 3 nachten in Londen te blijven, gewoon voor de stad, om vervolgens niet de trein terug te nemen naar Harwich maar een dag of 10 te gaan fietsen, terug naar Harwich met een omweg! Nu de informatie wat specifieker is zijn er misschien mensen met ervaring in dat gebied die leuke routes of gebieden weten waar we doorheen zouden kunnen fietsen. Ons leek het leuk om langs Oxford en Cambridge te fietsen. Of is dat niet leuk fietsen (of is Engeland gewoon echt helemaal niet bijster mooi fietsen? :P)

Engeland is geweldig om te fietsen. Vind ik. Het is misschien een idee om op de site van Sustrans te kijken - de organisatie die veel doet om het fietsen in Groot Brittannie te promoten en allerlei verkeersluwe routes ontwerpt. Wellicht dat je daar ideeen opdoet. Ik vind zelf het deel van Engeland ten zuiden van Londen mooier dan dat ten noorden ervan, mede omdat het er wat geaccidenteerder is. Het boekje "Fietsen in Zuid Engeland en Wales" van Luc Otemans heeft daar routes voor. Ik zag alleen op zijn site dat dat boekje helaas is uitverkocht, maar misschien kun je dat via deze site van iemand lenen of staat het in de bibliotheek... Houd er wel rekening mee dat het fietsen om Londen heen geen pretje is (industriegebied, nogal deprimerend) en dat fietsen in Londen wel kan, maar al je aandacht vergt vanwege de drukte. Probeer verder van te voren een beetje je campings te plannen (als je gaat kamperen ten minste) omdat niet alle campings tenten accepteren. En het is niet fijn om moe ergens aan te komen en dan weggestuurd te worden, zodat je nog weetikveel hoeveel kilometer naar de volgende camping door moet fietsen. Dus bekijk dat even op internet voor je gaat; dat voorkomt teleurstelling. Je klinkt enthousiast -- ik hoop dat het aan je verwachtingen voldoet en er nog vele fietsvakanties volgen!

Er is ook het boekje Fietsen in Kent van Ward van Loock.
Op het moment te koop bij De Slechte in de ramsj.

Ordnance Survey heeft een serie kaarten (Tour, grijs/blauwe kaft ) in de schaal 1: 100 000 waar fietsroutes ingetekend zijn. Deze routes zijn verkeersluw (op de binnenwegen wordt hard gereden en een beetje bergop slingerend is het geen pretje met al die auto's) en bewegwijzerd. Ook staan de campings hierop aangegeven. Fijne kaart om op te fietsen.

veel plezier!

Willem Jongman schreef:Zal best, maar de doorsnee stadsfiets met 7 versnellingen weegt al gauw 20-22 kg, en een beetje vakantiefiets gelukkig toch wel minder. Is jouw stadsfiets dan wel een echt goede klimfiets?
Wim
Ik denk dat 19..22 KG niet veel scheelt (vakantiefiets 19Kg, zware stadsfiets 22Kg) omdat je ook baggage enz meeneemt lijkt me dit geen wereldverschil. Toch ben ik nog steeds benieuwd naar het gewicht van de gemiddelde vakantiefiets, ik had hier een topic over geopend en er blijken ook vakantiefietsen van 22Kg te zijn .... De meesten liggen rond de 18Kg, van echt lichtere stadsfietsen heb ik nog niet gehoord (misschien alu, kleinste frame, weinig poespas of een omgebouwde race-randonneur).

Enige wat volgens mij wezenlijk verschil maakt zijn de versnellingen, dat wordt bij een stadsfiets inderdaad lopen.