Additionally, paste this code immediately after the opening tag: doortrappen - Forum Wereldfietser

doortrappen

ik heb een 9-speed cassette. Op het 6e en 7e tandwiel heb ik regelmatig last van doortrappen. De tandwielen zijn niet versleten. Wat kan de oorzaak zijn.

Kees
keesfilius schreef:ik heb een 9-speed cassette. Op het 6e en 7e tandwiel heb ik regelmatig last van doortrappen. De tandwielen zijn niet versleten. Wat kan de oorzaak zijn.

Kees
versleten ketting?

versleten tandjes?

Tanden die scheef staan? Ketting die niet goed erop kan komen omdat er vuil tussen de kransjes zit?

Is het dat je ketting over je tandjes slaat, of is het dat je ketting langs je tandjes loopt? M.a.w. past je ketting niet meer op de tanden, of is het je derailleur die niet goed staat?
Ik heb wel eens gehad dat de derailleurkabel te slap was afgesteld (of te strak) en dat er zo erg met de stelschroeven aan de derailleur was gedraaid, dat de versteller aan het stuur als het ware een hele versnelling was opgeschoven, en dat het schakelen dus niet goed meer ging. Begrijp je me, of is dit wartaal voor je? :D

De tandwielen en de ketting zijn een half jaar geleden vervangen en zijn niet versleten. Er is laatst wel een nieuwe body gemonteerd (door de fietsenmaker).
Ik heb het idee dat de ketting langs de tandwielen gaat en er niet overheen slaat. Het gaat soms een paar kilometer goed en dan ineens een paar keer achter elkaar is het mis.
Hoe stel ik de derailleurkabel juist af?

Groeten,
Kees

keesfilius schreef: Hoe stel ik de derailleurkabel juist af?

Groeten,
Kees
http://www.m-gineering.nl/derafst.htm