Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zandpaden en/of fietspaden - Forum Wereldfietser

zandpaden en/of fietspaden

Beste mede-fietsers,

Gisteren fietste ik met mijn fietsmaatje bij Hattem richting Heerde strand. Tot mijn verbazing en zekere zin afgrijzing constateerde ik dat veel zandpad is omgezet in dubbelbaans fietspad. Zo langzamerhand heb ik al veel zandpad zien veranderen in fietspad.

Het rondje Zwolle was vroeger alleen maar mogelijk met veel behendigheid, wilskracht en doorzettingsvermogen :roll:
In de tussentijd kun je in de weekenden en met mooi weer er niet meer fietsen. Je struikelt over de kinderwagens (en niet die kleintjes) wandelaars, slingerende fietsers etc etc. Maar ook daar is inmiddels wat op gevonden dubbelbaans fietspad. Hoewel daarmee de bereikbaarheid toeneemt mis ik toch de opwinding van het avontuur.

Ik vraag mij af of jullie als Wereld-fietsers en Weekend-fietsers (zoals ik) dat ook hebben. De vertrouwde stekkies en plekkies zien bestraten en daardoor een stuk avontuur zien afnemen.

Of ben ik slechts een roepende in de bestrating jungle :? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen :?:

ps moderator ik dacht dat deze topic hier in hoorde zo niet staat je het natuurlijk vrij hem ergens anders te plaatsen :wink:

Dat heet (voor sommigen) vooruitgang...

Jammer, misschien wel ja, voor anderen weer niet. Zij die slecht ter been zijn, krijgen nu ook een kans om daar te fietsen.

Waar vind je uberhaupt nog rust in Nederland?

De met Ion-power voortgedreven ouderen willen overal kunnen komen...

Ik neem de Gaasterlandse bossen als voorbeeld. Toen ik vroeger als kind de bossen in ging moest dat over modderige paden met uitstekende boomwortels en dat was onze crossbaan.
Later ben ik nog wel eens teruggeweest en waren die paden geasfalteerd en zijn er vele fietspaden bijgekomen. Inderdaad vooruitgang. Net als die discussie over het asfalteren van de mount everest. Op zich heb ik hier geen problemen mee maar het "avontuur" moet je elders zoeken.

En hoe lang duurt het nog voordat alle schelppaden op bv Terschelling van een asfaltlaag zijn voorzien? Want ja, die schelpjes zijn wel heel gevaarlijk hoor want je gaat zo onderuit of rijd lek.

fietsjunks schreef:Dat heet (voor sommigen) vooruitgang...

Jammer, misschien wel ja, voor anderen weer niet. Zij die slecht ter been zijn, krijgen nu ook een kans om daar te fietsen.

Waar vind je uberhaupt nog rust in Nederland?
Dat is heel simpel hoor fietsjunk, kijk maar eens in de provincie Groningen in de oosterwolderpolder etc, ik heb nog een mooie kleine fietsroute van ongeveer 50 Km er op staan via google maps.

Paul

Dat is de VOORUITGANG.
Ik word er regelmatig mee geconfronteerd bij het samenstellen van mtb-routes, ook hier in Spanje. Met enige moeite lukt het nog, maar hoe lang nog?

Overigens, als ik avontuur zoek, dan denk ik niet meteen aan een rondje Zwolle. :wink:

Jan Eleveld schreef:
Overigens, als ik avontuur zoek, dan denk ik niet meteen aan een rondje Zwolle. :wink:
Klopt!!! Tja... eens zo'n 20 jaar geleden toen het leven nog simpel en gewoon was kon je nog een rondje rijden zonder het een en ander tegen te komen.

:roll:

Zo'n 20 jaar geleden fietsten we van huis uit een ronde van wel 10 (!) km (ik was toen nog 6 :oops:). Helemaal rondom de Binnenschelde, een beetje lastig zandpad toen nog.
Maar ja, Bergen op Zoom is een mooie stad dus veel mensen "van buiten" willen er wonen, maar waar laat je die dan? Weet je wat, een nieuwe wijk, langs de Binnenschelde! Jippie! Een mooi fietspad er langs, dan kunnen de mensen genieten van de mooie omgeving!
Ja, al skeelerend is het nu nog wel aardig, al Nordic Bladend helemaal (de weinige mensen die er dan zijn kijken allemaal alsof ze een buitenaards wezen zien), maar fietsend is er weinig avontuurlijks meer te beleven. Wel is er nog het pad achterlangs, maar daar staat ook vaak een hek voor :roll:.
Tegenwoordig moet ik, als ik een klein beetje avontuur wil, het bos in, met de vakantiefiets. Ook wel redelijk leuk, maar veel minder vergezichten.

En op de kaarten van die knooppunten staan de onverharde gedeeltes niet expliciet genoemd meen ik (alleen of het al dan niet geschikt is voor rolstoelers).

Avontuur, tja, dat vind je niet zomaar in NL, dat moet je zoeken en/of maken!

Elk voordeel heb z'n nadeel ...

Het valt mij ook op en vind het soms ook wel jammer. Toch heeft het een aantal voordelen:
- De natuur blijft hetzelfde, enkel beter bereikbaar en sneller fietsbaar (dus je kan meer zien met minder inspanning). Soms worden er ook prachtige stukken natuur bereikbaar gemaakt die je nooit eerder had kunnen fietsen (fietspad door de duursche waarden).
- Wat ik wel kan waarderen is minder zand aan je fiets (ketting en bladen), waardoor ik niet telkens weer moet schoonmaken.

Als je echt wanhopig wordt, dat fiets je toch één of enkele meters naast het asfalt ;) Dan is het avontuur, het zwoegen en de uitdaging om alle obstakels te vermijden zo weer terug 8)