Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegveld Athene - Forum Wereldfietser

Vliegveld Athene

Hoi!

De kogel is door de kerk: we gaan volgende maand het Griekse schiereiland Peleponnesos befietsen. De vluchten zijn net geboekt. 8)
De gidjes en beschrijvingen zijn erg veelbelovend. Ben wel benieuwd (lees: enigszins bevreesd) hoe het toeven is in een land waar je écht geen snars van de lokale taal verstaat.

Waar ik eigenlijk geen info over het gevonden, is het (nieuwe) vliegveld van Athene. Ik ben geen fan van taxi's met de fiets. Gaat er vanaf het vliegveld een trein waar je de fiets in mag vervoeren totaan het centrum en/of de haven? We willen nl eerst Athene verkennen en daarna via de haven de boot pakken richting Peleponnesos of de verkenning van Athene op de terugweg doen).

Andere nuttige tips (of GPS trax) zijn natuurlijk ook van harte welkom!

Groeten en dank!

Jasper

Door de olympische spelen is er de metro verlengd tot aan het vliegveld, dit is wat duurder dan een gewoon metroticket... deze lijn is wel enorm rustig (fiets kan mss mee). Met dezelfde metro kun je verder tot in Pireas (de haven)... dit is een gewone metro en het is wat lastig met de fiets mee
fietsen door athene zou wel moeten lukken (als je heeel goed oplet)

succes!
bin schreef: Andere nuttige tips (of GPS trax) zijn natuurlijk ook van harte welkom!
Hier kan je een gratis Garmin topokaart van Griekenland vinden: http://mapdekode.iol.gr/
bin schreef:Waar ik eigenlijk geen info over het gevonden, is het (nieuwe) vliegveld van Athene. Ik ben geen fan van taxi's met de fiets. Gaat er vanaf het vliegveld een trein waar je de fiets in mag vervoeren totaan het centrum en/of de haven? We willen nl eerst Athene verkennen en daarna via de haven de boot pakken richting Peleponnesos of de verkenning van Athene op de terugweg doen).
Er gaat ook een stadsbus van het vliegveld naar de plek waarde streekbussen vertrekken. Dit busstation ligt vlakbij de uitvalsweg naar het zuiden . Als je deze een stukje af fietst (je kunt het overleven als Zeus het wilt) kom je bij de stadscamping (ligt aan de weg en is erg lawaaierig) uit. Het is vandaaruit ook goed befietsbaar naar de veerhaven van pireas. Op het vliegveld is een tourist office waar je een kaart van Athene kunt regelen.

We waren er vlak voor en tijdens de Olympische spelen (samen met de Belgische Olympische ploeg in het vliegtuig). We hebben de fietsen verpakt in de bus meegenomen en op het streekbusstation uitgepakt en de dozen daar ergens bij een bedrijfje weten te stallen. Je kunt ook de bus nemen naar Pelopennesos.

Sjirk

Bedankt voor alle reacties. De metro is schijnbaar uitgevallen, dus we zullen het met bussen moeten doen. Hoe zijn jullie ervaringen qua het meenemen van de fiets in de bus? We zullen in de Peloponnesos ook een stuk moeten bussen (dat is toch wel een flink gebied bij nadere bestudering van de kaart!). Ben benieuwd!

Superbedankt voor die topo kaart. Geweldig dat dat gewoon gratis online staat!

Groeten,
Jasper

bin schreef:Hoe zijn jullie ervaringen qua het meenemen van de fiets in de bus? We zullen in de Peloponnesos ook een stuk moeten bussen (dat is toch wel een flink gebied bij nadere bestudering van de kaart!). Ben benieuwd!
De fietsen kunnen onderin de bussen, maar het hangt af van de chauffeur of je mee mag of niet. Gebruik hiervoor vrouwelijke charmes (sommige zijn nl. erg macho) en wat dies meer zij, bijvoorbeeld de sympatie van medereizigers. Er zijn verschillende busondernemingen die soms ook van verschillende plekken in een stad vertrekken. Bij enkele moet je een apart kaartje kopen voor de fiets. De bussen in het noorden zitten relatief voller zodat het moeilijker kan zijn om je fiets mee te krijgen. Ik heb zeer wisselende ervaringen, maar over het algemeen goed. Leukste busrit was langs bergdorpjes waar de bus ook de krant bezorgde. De buschauffeur gooide de krant al rijdend door de deur in de voortuinen.

veel plezier en geniet!

Sjirk

Al fietsent moet je het eerste stuk (enkele km's) over de snelweg, er is geen alternatief, of ik heb er toch geen gevonden. Er is wel een pechstrook waar je veilig kan fietsen, wel opletten bij de op en afritten.
Verder kan je wel via locale wegen tot in het centrum geraken, maar prettig vond ik ze niet aangezien het drukke verkeer op de invalswegen.