Additionally, paste this code immediately after the opening tag: rohloffketting verkorten - Forum Wereldfietser

rohloffketting verkorten

Ik kan van dit onderwerp niet vinden op het forum.
Ik heb mijn tweede rohloffketting op mijn fiets zitten maar moet hem nu na een paar honderd kilomer iets inkorten, wat te verwachten was. Ik heb dus geen kettingspanner. De naven bijstellen doe ik later nog wel een keer een paar mm. nu is dat onvoldoende,
Mijn vraag is of dat weer aan elkaar maken de ketting minder sterk maakt zodat hij dan net zo sterk zal zijn als een reguliere ketting. Mijn oude ketting heb ik nog, kan ik daar een goed nog nooit uitgehaald pinnetje gebruiken ? gr Rob

Als je een ketting korter maakt hoef je geen pin van een andere ketting te gebruiken. Je haalt gewoon een schakel weg en zonder de pin er helemaal uit te draaien. Diezelfde pin draai je er dan terug in.

Heb je de betere kwaliteit kettingpons (duur), dan kan je een nieuwe pin "klinken". De pons perst dan een kraagje over de schakel, die zit dan extra vast.
alime schreef:Ik kan van dit onderwerp niet vinden op het forum.
Ik heb mijn tweede rohloffketting op mijn fiets zitten maar moet hem nu na een paar honderd kilomer iets inkorten, wat te verwachten was. Ik heb dus geen kettingspanner. De naven bijstellen doe ik later nog wel een keer een paar mm. nu is dat onvoldoende,
Mijn vraag is of dat weer aan elkaar maken de ketting minder sterk maakt zodat hij dan net zo sterk zal zijn als een reguliere ketting. Mijn oude ketting heb ik nog, kan ik daar een goed nog nooit uitgehaald pinnetje gebruiken ? gr Rob
De huidige ketting heeft ook pinnetjes, die zijn vast beter als de versleten pinnetjes van je vorige ketting

Aannemende dat de kettinglengte kennelijk heel ongelukkig uitkomt met de dimensionering van het excenter (want daar stel je kleine kettinglengtevariaties bij)

Je kunt de rohloff ketting gewoon open en dicht maken zonder speciale pennetjes. Rohloff heeft een sjieke kettingpons waarmee je de pinnetjes vervolgens weer kunt klinken, maar op een singlespeed met rechte kettinglijn en geen zijdelingse schakelkrachten is dat niet zo'n vreselijk gemis

ketting ponsen: http://www.m-gineering.nl/ketting.htm

ok, allenbei bedankt. Inderdaad kwam de lengte wat vervelend uit. Ik ga aan de slag. Rob

Hoi m-gineering. Ik heb ook even op jullie mooie informatieve site gekeken over DE ketting. Prima geholpen. Rob