Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 35 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34461 berichten

Rachel schreef:
Michael W schreef: Baskenland is fout. Karst volgens mij ook.
Zo nu weer gauw de zon in :wink:
Zijn er geen bodemkundigen in de zaal? Wanneer het de Picos de Europa niet zijn, uitlopers van de Cordillera Cantabrica, dan blijft over de costa d'Asturias of de costa de Galicia. :roll:
Ja, een fysisch geograaf hier :wink:
maar misschien heb je meer aan een geoloog. Ik gok op de Costa Brava, Cap de Creus, ook een mooie rots:

Afbeelding
http://www.panoramio.com/photo/3032111

De tovenaar schreef:Ja, een fysisch geograaf hier :wink:
maar misschien heb je meer aan een geoloog. Ik gok op de Costa Brava, Cap de Creus, ook een mooie rots:
Parc Natural Cap de Creus, vooral bekend geworden als inspiratiebron voor de surrealistische schilder Salvador Dalí. Het landschap is een combinatie van "een scheefgestelde schist met kwartsieten en pegmatieten" en de verwerende werking van de zee.

Iets zuidelijker ligt het vissersdorp Cadaqués dat bekend is geworden als woonplaats van Picasso en Miró. Ook Dali had hier een villa in het ernaast gelegen Port Lligat.

Hier dus.

Aha, inspiratiebron voor Dali:
Cap de Creus is een deel van Catalonië dat vooral bekend geworden is als de inspiratiebron voor de surrealistische schilder Salvador Dalí. Dalí groeide op in Figueres en bezocht de kust van Cap de Creus vaak. Hij verwonderde zich over het landschap dat een combinatie is van een scheefgestelde schist met kwartsieten en pegmatieten en de verwerende werking van de zee.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cap_de_Creus :lol:

De tovenaar schreef:Aha, inspiratiebron voor Dali
Yip, echt een heel mooi gebied voor een korte wintervakantie :wink:

Deze ligt daar ook in de buurt
Afbeelding
http://www.monestirs.cat/monst/aemp/ae42rode.htm

We blijven bij de rotsen. Deze rotsen liggen op een steenworpafstand van de Nederlandse grens:
Afbeelding

Cap de Creus... prachtig. Als je helemaal doortrapt tot aan de vuurtoren is daar een restaurant. Een uurtje voor de spaanse lunchtijd aankomen en een tafel vragen (reserveren doen ze niet aan en tijdens lunchtijd is het een gekkenhuis). Topkwaliteit!! Daarna geheel amechtig een tijdje uitbuiken want direct op de fiets is GEEN goed idee :lol: Mooie dagtocht hoor!

Michael W schreef: Alle twee mooie kusten hoor (daar kan je mooie kwarts vinden), maar fout :wink:
Beetje dom dat ik Cataluña niet tot het Noorden van Spanje rekende. Mijn reisgids ook niet. :oops:

Robertjan schreef:Vooruit, vlakbij welk stadje is deze foto genomen?:
Afbeelding
Hier waagt niemand zich aan omdat er totaal niets herkenbaars in zit. :wink:

Nou, de meeste catalanen (ik denk 99,99%) rekenen Catalunya ook niet tot het noorden van Spanje... Dus ter plaatse krijg je met deze opmerking zeker een schouderklopje :lol:

Seth schreef:Nou, de meeste catalanen (ik denk 99,99%) rekenen Catalunya ook niet tot het noorden van Spanje... Dus ter plaatse krijg je met deze opmerking zeker een schouderklopje :lol:
Is ook eigenlijk de provincie Gerona :wink:

De tovenaar schreef:We blijven bij de rotsen. Deze rotsen liggen op een steenworpafstand van de Nederlandse grens:
Afbeelding
Nideggen (of in de buurt daarvan)?

Sjirk

Michael W schreef:
Seth schreef:Nou, de meeste catalanen (ik denk 99,99%) rekenen Catalunya ook niet tot het noorden van Spanje... Dus ter plaatse krijg je met deze opmerking zeker een schouderklopje :lol:
Is ook eigenlijk de provincie Gerona :wink:
Nadat het franquismo achter de rug was en er in 1978 een Grondwet in werking kwam, is er gekozen voor het systeem van autonome gebieden/gemeenschappen juist om afscheiding tegen te gaan. De regiones spelen als het om politieke identiteit gaat een veel grotere rol dan de versnippering in provincias. :wink: Ik heb weleens een Catalaans schouderklopje gekregen maar ik versta geen woord van de taal. Dat terwijl ze in het Zuiden als ze mijn Spaans horen vragen of ik uit Cataluña kom vanwege het geslis van de 'c'. :roll:

De tovenaar schreef:We blijven bij de rotsen. Deze rotsen liggen op een steenworpafstand van de Nederlandse grens:
Bedoel je de rots bij Kelmis? :? Mooie opname..

Deze rotsformaties liggen niet nabij Zuid-Limburg of de Ardennen (wat wel voor de hand zou liggen) en ook niet bij Nijmegen, maar nog noordelijker :wink:

De tovenaar schreef:Deze rotsformaties liggen niet nabij Zuid-Limburg of de Ardennen (wat wel voor de hand zou liggen) en ook niet bij Nijmegen, maar nog noordelijker :wink:
Zou het dan in de buurt van Ibbenbüren zijn? Ik ben geen klimmer maar ken de stad al zo'n beetje m'n hele leven. :wink:

Rachel schreef:
De tovenaar schreef:Deze rotsformaties liggen niet nabij Zuid-Limburg of de Ardennen (wat wel voor de hand zou liggen) en ook niet bij Nijmegen, maar nog noordelijker :wink:
Zou het dan in de buurt van Ibbenbüren zijn? Ik ben geen klimmer maar ken de stad al zo'n beetje m'n hele leven. :wink:
Ja, je komt al aardig in de buurt, maar nog veel dichter bij de grens :D

De tovenaar schreef:Ja, je komt al aardig in de buurt, maar nog veel dichter bij de grens :D
Bad Bentheim ?

Michael W schreef:Bad Bentheim ?
:lol: je bent er bijna, het zijn dezelfde rotsformaties als waarop en waarvan het kasteel van Bad Bentheim is gebouwd (Bentheimer zandsteen)

De tovenaar schreef:
Michael W schreef:Bad Bentheim ?
:lol: je bent er bijna, het zijn dezelfde rotsformaties als waarop en waarvan het kasteel van Bad Bentheim is gebouwd (Bentheimer zandsteen)
Gildehaus ?

Michael W schreef:Gildehaus ?
Nee iets verder van de grens, het ligt in een bos :wink: