Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent RAMBLE - OGRE THUMB - Forum Wereldfietser

Tent RAMBLE - OGRE THUMB

Reeds enige tijd ben ik op zoek naar een geschikte tent om iedere zomer mee te nemen op fietstocht. (dit jaar naar Lourdes)
Omdat ik alleen fiets had ik graag een lichte tent (tot maximum 3 kg) alsook een tent die goed waterdicht is zowel buitenzeil als grondzeil.
Nu staat er hier al heel veel over tenten op het forum die ik heb gelezen maar toch heb ik nog enkele vragen naar ander forumlezers toe:
a) Wie heeft ervaring met de Ramble ogre thumb?
Deze tent is betaalbaar en heeft op papier ook goede
specificaties.
b) Welk andere tenten komen eventueel nog in aanmerking die
voldoen aan de voorwaarden en ook gunstig zijn in prijs ( rond €200)
c) Is er nu z'on groot verschil in kwaliteit tussen de dure tenten, ik denk
daarbij aan een Vaude ferret ultralight (€390) of een hilleberg nallo 2
(€569), en de Ramble ogre thumb van €200?
d) Als je enkel 's zomers een trekkingtocht doet in Europa, is het dan wel
nodig om dergelijke dure tent aan te schaffen?

Alvast bedankt voor jullie reactie en alvast veel fietsplezier komende zomer.
(laten de weergoden ons eens gunstig gezind zijn :D )

Wij hebben een Hilleberg Keron 4 GT en voor de kinderen nu ook elk een Ramble Ogre Thumb. Voor hun prijs zijn die laatste erg leuk, vooral op het eerste gezicht, maar het kwaliteitsverschil met Hilleberg is enorm, en ik schat dat de levensduur ook minder zal zijn. De Ogre Thumb heeft twee echte nadelen. Het eerste is dat de ingang lastig krap is en er weinig plek is voor bagage (het is in de praktijk eigenlijk een eenpersoons tent). Het tweede is dat het grondzeil niet perfect waterdicht is. Een waterballet wordt het niet, maar ondanks extra impregneren komt er water naar binnen. Men zegt dat dit een probleem is met alle goedkope lichtgewicht tenten, maar als dat zo is dan zou ik zeggen: maak dat grondzeil dan maar wat zwaarder als waterdicht lichtgewicht grondzeil zo duur is.
Voor ons is de mindere kwaliteit van de Ramble tenten niet een heel groot probleem, en het voordeel van de lage prijs is dat je niet zo hoeft te stressen dat ze hem kunnen mollen als ze hem zelf opzetten. En als het echt slecht weer wordt kunnen de kids altijd weer net als vroeger bij ons de tent in. Ik zou er echter niet in mijn eentje mee naar Schotland willen.
Willem

In verband met de waterdichtheid van het grondzeil; helpt dit niet als je eerst een stuk plastic op de grond legt en dan de tent erop plaatst?

Hi, dat werkt juist averechts. Zelf zou ik voor een ander model kiezen voor in de zomer.
Bas

Wij gebruiken altijd een ondergrondzeil om het gewone grondzeil te beschermen. Misschien moet ik dat ondergrondzeil eens weglaten.
Willem

Hoi Bas

Ik begrijp niet hoe dit omgekeerd werkt als je onder je tent een dik plastic legt.
Bij mijn weten zal het plastic het water uit de grond tegenhouden of heb ik iets verkeerd begrepen :? ?
Kun je hiervoor een technische verklaring geven.

Thanks

Er komt meestal toch ook water te staan tussen beide grondzeilen, ook als je zorgt dat het ondergrondzeil niet uitsteekt. Als je dan gaat liggen wordt dat water door het grondzeil van de tent geperst, denk ik (de grond kan het niet in).
Willem

Een Vaude Taurus 2 is misschien ook wel ene goede keuze.
Het grootste verschil in kwaliteit is gewicht en coating. Polyester is zwaarder bij dezelfde sterkte. Het wordt meestal gecoat met Poly Urethaan. Nylon is lichter maar een PU-coating werkt hier minder goed. Een siliconen coating is lichter en duurder en maakt het UV-bestendiger. Polyester is onbehandeld beter bestand tegen UV. Het rekt ook minder. Het strak trekken bij een Polyester tent is minder belangrijk. Uiteindelijk is het verschil enkel gewicht. De rest is allemaal marketing.

Hoi Marvester, wat leuk Lourdes. :D Wij gaan n.l. ook! Op 1 augustus starten we in Drenthe om 4 weken later de trein in Lourdes naar Nederland te nemen. Onze eerste fietsvakantie, ik zit met dezelfde vraag als jij. Wij moeten ook nog een tent aan schaffen. Ik heb gekeken naar de Taurus 2, betaalbaar en wel zo'n beetje wat ik zoek. Op google heb ik zelfs een bedrijf gevonden die ze 2ehands verkoopt voor 125 euro. Ben benieuwd welke keus je gaat maken. :roll:

De rest is allemaal marketing.
Nou, nou, dat vind ik wel erg kort door de bocht!
Er is nog wel wat meer over te vertellen. Je betaald inderdaad veel voor die laatste paar ons gewichtbesparing. Maar vaak zal het doek ook toch nog wel beter zijn dan een model dat maar de helf van de prijs kost. Meestal is, zoals Willem al aangaf, het grondzeil de zwakke schakel, vooral bij goedkope tentjes. Van duurdere tenten mag je meer verwachten.Top modellen zijn eigenlijk onveranderd gemaakt van siliconen-gecoat nylon doek, dat is blijkbaar het best. En denk ook eens aan wat voor stokken worden gebruikt, glasfiber is al helemaal uit den boze (zwaar en zwak). Hoe is de afwerking? En hoe is het gesteld met ventilatie? Dat zijn zaken die toch geld kosten om dat echt goed (en lekvrij) te krijgen. Duurdere tenten staan ook vaak strakker en zijn vaak ook stormbestendiger dan goedkope modellen, eenvoudig omdat er meer stokken en/of panelen zijn gebruikt.
En als laatste heb je dan nog service, ook daar betaal je voor.

Ikzelf heb jaren in een tent van F 500 geslapen, en daarna jaren in eentje van F 1100. En hoewel het model bijna hetzelfde was, vond ik het toch een wereld van verschil. Ik zal niet meer een goedkoop tentje kopen.

Aluminium stokken neem ik als standaard en niet als plus. Glasfiber sluit ik uit. En dan hoeft de tent niet eens 400 euro te kosten.

Kijk eens goed naar de coating van die grondzeilen die volgens jou de zwakke schakel zijn. Hilleberg en The North Face gebruiken beide een PU-coating voor het grondzeil. Akkoord dat Hilleberg een drievoudige coating gebruikt, maar het verhaal van siliconen dat beter is voor grondzeilen is dus onzin.

De enige merken (volgens mij) die siliconen coating aanbrengen op het grondzeil zijn Helsport en Warmlite. Dit maakt het grondzeilen vettig waardoor je sneller schuift als je ligt te slapen.

Afwerking dan, ja als je voor een goed productieproces zorgt kan dit ook zonder dat de tent 400 euro komt te kosten.

Ventilatie hangt volgens mij meer af van het soort tent dan van de kostprijs. Iglo's hebben een duidelijk voordeel op tunnels.

Strak zetten hangt af van de opsteller. Meer stokken is meer gewicht dus dat betwijfel ik. Tussen al die aluminiumsoorten zal wel een verschil zijn, maar een halve kilo ALU kan toch ook geen honderden euro's kosten.

Over garantievoorwaarden kan ik niet veel zeggen, maar Decathlon hun policy is wel zeer goed. Verder is 2 jaar garantie wettelijk verplicht.

Ja, er ìs verschil in alu-kwaliteit. Weet zo niet wat dat voor de prijs doet. Het gewicht is niet het enige dat telt, ook de productiekosten doen mee.

Over de siliconencoating: die gebruik je voor het buitendoek, en daar is het de beste coating. Voor het grondzeil is een PU-coating over het algemeen beter. Ik weet ook niet of alleen de coating van het grondzeil bij goedkope tentjes de zwakke schakel is (hoewel niet iedere PU-coating gelijk is). Ook de doekkwaliteit van het grondzeil verschilt nogal, en ook of er naden zijn, en hoe die dan afgedicht zijn (geseald of getaped, en hoe dan?). Dat geldt ook voor het buitendoek, trouwens.

Een tent is nu eenmaal veel handwerk, dus een goede afwerking kost geld. Ken je nog het verhaal van Lowland die z'n tenten opeens goedkoper liet produceren in Vietnam? Kostte hen bijna de kop!

Ventilatiemogelijkheden zijn ook een kwestie van ontwerp en (extra) mogelijkheden. Daar gaat tijd en zorg in zitten, al die extra gaten moeten ook weer afgewerkt worden (evt. met gaas afgedicht) en er moeten dan ook weer kapjes bij, etc. In het verlengde hiervan: heeft de tent slikranden?
Tenten verschillen door al deze dingen enorm. Iglo's zijn volgens mij juist de moeilijkst te ventileren tenten (maar mits goed ontworpen en uitgevoerd kàn het wel, ik heb zo'n uitstekend ventilerende iglo).

Sommige heel goedkope tenten hebben niet eens muggengaas voor de deuren. En als je het wel hebt, is het dan gewoon muggengaas, of is het knutengaas?

Strakzetten: deels opzetter, maar ook hoe nauwkeurig en hoe goed de tent is gemaakt en ontworpen. Sommige tenten krijg je bijna niet strak gezet. Stokken, maar ook extra naden kunnen helpen, evenals nauwkeurige specificaties.

Ik heb in zulke winkels gewerkt waar heel veel tenten stonden. Kon echt de verschillen in kwaliteit zien.
Oh ja, die Ogre Thumb is een heel aardige tent, voor niet veel geld . :D

mijn ervaring met de ogre is dat ie beroerd strak te spannen is, waardoor er water op blijft liggen.

De Ramble Ogre Thumb geeft naar mijn mening prima prijs/kwaliteitsverhouding. Ik heb er een verschrikkelijke nacht met uren hels onweer in Argentinie mee doorstaan. Nou ja, eigenlijk helemaal niet zo verschrikkelijk achteraf want binnenin bleven we perfect droog, overigens zonder extra rondzeil. Inderdaad is het wat lastig inkruipen, daar ben ik het wel mee eens. En bagageruimte... Tja, erg ruim is het allemaal niet maar daar kies je dan ook voor op een trekkingvakantie.
Ik ben er happy mee!! Overigens leg ik soms alleen een grondzeiltje met opstaande rand in de voortent bij slecht weer. Daar dan de toch al waterdichte fietstassen in. Wel even oppassen dat ze niet tegen de wand aanliggen natuurlijk...

Ik heb al 2 jaar een ogre thump, en ben er erg tevreden mee. Ik heb een hekel aan regen en kou, maar in spanje heb ik wel een een stevige regen bui met sorm gehad, en bleef lekker droog.

IK ben 187. De tent is ruim voldoende om daarnaast ook nog je fiets tassen in kwijt te kunnen.

Mario

Kijk ook eens naar de Robens Cloud 2 en 2 Plus. Zeer aanvaardbare prijs en kwaliteit bij een laag gewicht.

ik ben uitermate tevreden over jack wolfskin, ik weet dat het geen tentenmerk is maar vind ze fantastisch.

nu hebben veel buitensportzaken uitverkoop dus vind je ze misschien vrij ok geprijsd.

Ik had een Ramble Ogre Tumbl die ik krap 3 jaar heb gebruikt. In die drie jaar zijn beide stokken vervangen doordat ze braken bij de punten waar de delen in elkaar schuiven. Deze stukken zijn namelijk niet extra verstevigd, zoals bij veel andere (duurdere) tenten wel het geval is. Ik ben niet onzorgvuldig met de stokken omgegaan, maar toch is het meerdere malen misgegaan. Afgelopen zomer is het weer meerdere malen misgegaan, met als resultaat de tent zoals hieronder op de foto (leve ducktape en aluminium haringen als reparatiemateriaal).

De tent zelf was ik tevreden over, maar hij lijkt niet echt geschikt te zijn om vaak op en af te breken. Het doek is nog prima, onder het grondzeil had ik een footprint (wil iemand dat trouwens hebben?) waardoor dat ook dik genoeg was.

Ik ben nu overgestapt op een Macpac Stellar.

Afbeelding
klik hier voor een grote versie van de foto
marvester schreef: a) Wie heeft ervaring met de Ramble ogre thumb?
Deze tent is betaalbaar en heeft op papier ook goede
specificaties.
Ik heb een aantal jaren deze tent gehad.

Bij aankoop had ik mijn twijfels over de stormvastheid van de tent. Op de tweede kampeerdag werd ik overvallen door een waanzinnige onweersbui. Ik was niet bij de tent en kon dus niks doen. Ondanks het feit dat de tent niet volledig afgeschoord was, en ook nog dwars op de windstoten stond was er niks aan de hand.

Jaren gebruik van gemaakt. Ook in Schotland :)

Afgelopen jaar echter voor het eerst water op in plaats van onder het grondzeil. En een gebroken stok.

Voor mij reden om tot vervanging over te gaan.

Conclusies over het gebruik.

1. Het is een prima 1-persoonstent voor als je budget laag is. Maar verwacht niet om er tot in lengte van jaren mee te doen.
2. Het is een prima tent voor 1 persoon. Voor twee lijkt hij mij wat krap. Maar ik ben al jaren solokampeerder, en dus misschien wat verwent met ruimte.
3. Het is een langslaper, en voor 2 personen gaat mijn voorkeur uit naar een dwarsslaper met dubbele ingang.

Peter

Marc van G.
"Klik hier voor een grotere foto" best een leuk tentje,
gelijk even doorgeschakeld naar de rest van de foto's koste me een welbesteed halfuurtje mooi man!!
De andere serie; nou ja om een vink te fotograferen hoef je niet naar Nieuw-Zeeland :lol: maar die foto,s van die Pinquins maakte alles weer goed, daar ben ik jalours op.
Die kano tocht in de Doubtfull Sound ?


Groetjes

Opa Leen